Softwareleverancier Microsoft start 28 juni 2011 met de wereldwijde verkoop van het online kantoorsoftwarepakket Office 365. Het pakket wordt vanuit de Verenigde Staten via verschillende landenkantoren geïntroduceerd. Sinds april 2011 is er al een bètaversie beschikbaar. Door de marktintroductie wordt de concurrentieslag met zoekgigant Google, dat kantoorpakket Google Docs levert, aangegaan.
Microsoft Office 365 is een bundeling van de 2010-webversies van Office, Sharepoint, Exchange en Lync (voorheen Office communication Server). De kantoor-, samenwerking-, mail- en vergadersoftware is de opvolger van BPOS (Microsoft Business Productivity Online Suite). Dat is een bundeling van de 2007-versies van de websoftware.
Naast nieuwe functionaliteit, nieuwe gebruikersschermen en koppelingen tussen de onderdelen van de suite noemt marketingdirecteur Online Services van Microsoft Hans van der Meer als voordeel dat de nieuwe webdienst-suite beschikbaar is vanaf één gebruiker. Daarmee richt de leverancier zich specifiek op de groeiende groep zzp'ers. BPOS kan vanaf vijf gebruikers worden afgenomen.
BPOS-gebruikers worden op termijn gemigreerd naar Office 365. De leverancier verzekert dat dit in goed overleg met de klant gebeurt.
Cloudsceptici
Tijdens de presentatie van het nieuwe kantoorpakket zal de leverancier nog wat vragen moeten pareren van sceptici van cloud computing. Microsoft maakte in de week van 20 juni 2011 excuus voor een hardwarestoring in een van zijn datacenters. Daardoor was BPOS voor een deel van de gebruikers niet toegankelijk. Die storing kwam op een ongelukkig moment zo vlak voor de introductie van het nieuwe online kantoorpakket Office 365.