Bijna de helft van de Nederlanders is terughoudend met het delen van gegevens op internet door berichtgeving over hacken. De nieuwsstroom over identiteitsdiefstal rondom de ov-chipkaart en patiëntendossiers maakt 41 procent huiverig voor elektronische diensten terwijl maar 4 procent van de ondervraagden daadwerkelijk met fraude te maken heeft gehad. Dat concludeert ECP-EPN dat maatschappelijk onderzoek uitvoert naar het gebruik van ict. Aan de enquête mamen 2500 Nederlanders deel.
Maar 4 procent heeft bij internetbankieren en winkelen via internet te maken gehad met fraude of pogingen tot identiteitdiefstal. Het gaat bijvoorbeeld om onterecht afgeboekt geld of het blokkeren van de rekening door de bank nadat onbekenden probeerden toegang te krijgen tot bankgegevens.
Van de respondenten doet 84 procent aan internetbankieren. Van hen vindt 4 procent dat bankieren over internet veiliger moet.
Uit de enquête blijkt dat 14 procent van de respondenten in het geheel geen gebruik maakt van diensten op internet als sociale netwerken, online bijhouden van uitgaven, bewerken en opslaan van teksten, foto's en filmpjes en e-mail. Van degenen die deze wel gebruiken heeft 13 procent wel eens te maken gehad met verlies aan gegevens door technisch falen.
‘Webwinkel kan veiliger’
Ongeveer driekwart van de geënquêteerden doet aankopen via webwinkels. 7 procent van hen vindt dat wel onveilig. Een vijfde denkt vaker online te bestellen wanneer webwinkels veiliger zouden zijn. Het aantal respondenten dat werkelijk ervaring heeft met problemen bij online winkelen, zoals het onterecht afschrijven van geld of het niet leveren van de bestelling, is minder dan 4 procent.