De eisen die door ict-bedrijven worden gesteld aan een manager zijn veranderd. In plaats van een puur sturende en controlerende rol, wordt zijn functie er meer een van coach en inspirator. Dit komt doordat ict-bedrijven zich meer richten op het intern ontwikkelen van de talenten van hun medewerkers. Dat blijkt uit een rondetafelgesprek dat Computable hield met verschillende ict-werkgevers over de War for Talent in de ict-markt.
Xerox is van printerboer uitgegroeid tot volwaardige ict-dienstverlener. Dat vergt een andere manier van werken en dus een andere benadering van de medewerkers. Hiervoor heeft het bedrijf volgens HR-directeur Paul Peter Feld veel geïnvesteerd in zijn managers. ‘De transitie die wij als bedrijf meemaken vergt veel van onze medewerkers. Onze organisatie verandert van een verkoopgerichte naar dienstverlenende organisatie. Managers moeten hierdoor meer oog hebben voor de kwaliteiten van hun medewerkers. Daar worden zij in getraind. Dit is een traject waar wij al een aantal jaar mee bezig zijn.’
Maar ook door de crisis kijken bedrijven beter naar het talent dat zich binnen de bedrijfsmuren bevindt en hoe het meeste uit de beschikbare mensen kan worden gehaald. ‘Bij aanvang van de crisis heeft SAS geen reorganisatie doorgevoerd, maar wel geïnventariseerd welk talent wij in huis hadden en hoe deze talenten het beste verder ontwikkeld konden worden’, vertelt Bert Boers, vice-president Frankrijk & Benelux bij het bedrijf. ‘Onze mensen worden in groepen gecoacht.’
Coachende rol
Ict-dienstverlener Icitivity ging een soortgelijk traject in. ‘De rol van de manager verandert hierdoor. Had een manager voorheen vooral een controlerende en sturende functie, dit wordt steeds meer een coachende rol. Hij moet zich op meer richten dan output alleen. De manager wordt inspirator. Ook is hij verantwoordelijk gemaakt voor het aannemen van mensen.’ De manager wordt daarmee dus ook een hr-medewerker.
Stephan Bosman van Neomax onderschrijft dit gegeven. ‘Het draait om de manager. Het is zijn team, zijn rendement. Dus dat hij verantwoordelijk is voor de mensen die aangenomen worden, is niet meer dan logisch.’
Deelnemers
Met een steeds maar teruglopend aantal ict-studenten en een stijgende vraag, is de War for Talent meer dan eens actueel. Paul Peter Feld, hr-directeur van ict-dienstverlener Xerox, Stephan Bosman, directeur van detacheerder Neomax, Richard Maddocks, directeur van trainingsbureau Communicum, Wilbert van Beek, commercieel directeur bij ict-dienstverlener Ictivity en Bert Boers, vice-president Frankrijk en Benelux bij SAS Software bespraken hoe zij omgaan met hun werving- en selectietrajecten, wat zij in medewerkers zoeken en hoe medewerkers kunnen profiteren van de War for Talent.
Ik ben het er mee eens dat in deze tijd een leider meer een coach moet zijn dan een manager. Maar dit is toch altijd zo geweest? Ik kan me niet heugen dat voorheen het kunnen coachen van medewerkers los stond van management.
Een vraag aan mensen die denken dat IT-professionals geen manager nodig hebben: De spelers van een(Europese)voetbalelftal zijn ook profesionals. Kunnen ze een wedstrijd spelen zonder scheidsrechter?? Of kunnen ze zich als een team trainen en verbeteren zonder management van hun coach? Ze zijn toch profesionals!! En ik durf te wedden, dat hun coach heeel veel meer verdient dan die professionals zelf.
Laten we om te beginnen eerst eens beseffen dat een ‘manager’ iets heel anders is dan een leider. Leiders moeten ook geen manager worden, althans niet in de functie zoals die heden ten dage onder ‘ICT Manager’ wordt verstaan. Een leider wil zich niet bezig houden met urendeclaraties, verlofaanvragen en andere afdelingstaken.
Het is trouwens maar weinigen gegeven om een echte leider te zijn. Beware of the false prophets. Uiteindelijk heeft een bedrijf maar 1 leider nodig.
@Reza: Nou, de professionals in het veld verdienen heeeel veel meer dan de coach. En zo hoort het ook — ook in de ICT…
Hét probleem is dat al die ‘managers’ omhoogevallen zijn bij gebrek aan gewicht, en in ‘hun’ eigen clubje een zelf-opblazende-paddencultuur stimuleren. Nu begint de wal het schip eindelijk te keren…
Probleem blijft dat een professional baalt als ‘ie wordt gewisseld terwijl de coach gelijk kan (!) blijken te hebben voor het team als geheel…
Managers zijn er voor de krijtjes en de potloden en dienen zich idealiter onzichtbaar te maken voor ict-professionals. Zij zijn slechts tijdelijk nodig waar de business processen niet op elkaar zijn afgestemd. Aangezien zij niet voor omzet zorgen, moet hun aantal geminimaliseerd worden.
Veel senioren zijn vertrokken. Er zijn relatief meer jongeren of met een lagere opleiding over. Deze moeten opdragend en voorschrijvend (S1) of coachend, sturend (S2) worden aangestuurd.
Door het nieuwe werken (meer thuiswerken) en flexibilisatie (lees: makkelijker ontslaan) zal meer op resultaat worden gestuurd. De afstand tussen manager en werknemer wordt letterlijk groter. De manager zal minder mogelijkheid hebben voor observatie en de werknemer minder goed kennen. Daarmee wordt coachen moeilijker.
Organisatiecompetenties zoals voor elkaar zorgen, meeleven, grappen met elkaar maken, wel bevinden, zingeving, solidariteit en loyaliteit, naar een hoger plan, immateriele waarden en goederen zullen afnemen.
@koekebakker: Zodra je als een manager een team onder je krijgt, praten we over “leiderschap en leider zijn”. Afhankelijk wat je scope is heb je verschillende niveaus van leider/manager zijn. Uiteindelijk kun je ook uitkomen bij het hoogste niveau waar één leider het bedrijf runt. Daarom zie ik ook een ICT Manager niet anders dan een leider, maar op zijn niveau in de hierarchie. Dit is mijn definitie en iemand anders zou dit anders kunnen zien. Toen ik deel uitmaakte van een team (zoals professionals) dacht ik dat een manager/leider niks bijzonder doet. Nu dat ik die functie heb dan zie ik dat het heel anders is dan wat ik dacht. Ik lees mijn gevoel van toen terug in veel reacties hierboven.
@Joerie: ik spreek je niet tegen! Deze situatie waar je het over hebt kom ik ook vaak tegen.
Geef mij maar een mooi “tastbaar” product i.p.v. een dienst. Erg he zo’n boer! Het is ook wel weer zo dat o.a. door diensten verleend door specialisten producten gemaakt (kunnen) worden. Ik zie graag meer software en hardware producenten in Nederland liefst met eigen werknemers. Waar gaat het artikel eigenlijk over? Management gewauwel!
Altijd al een inspirator geweest, ict-profjes zijn lief maar kunnen wel wat soep gebruiken. Maak me blij en ga door met deze positieve reacties op managers, bedankt.
quote: “Stephan Bosman van Neomax onderschrijft dit gegeven. ‘Het draait om de manager. Het is zijn team, zijn rendement. Dus dat hij verantwoordelijk is voor de mensen die aangenomen worden, is niet meer dan logisch.”
De heer Bosman zet Neomax aardig op de kaart hiermee. Je kan precies zien wat voor soort bedrijf dit is, erg knap!
Verder ben ik het geheel eens met André Heijstek. We weten allemaal dat goede managers dungezaaid zijn. In crisistijd moet iedereen het hoof boven water houden en dat maakt over het algemeen niet het beste in mensen los.
Wat mij betreft kan de bezem door de managementlaag. Hoog opgeleide proffesionals kunnen in het merendeel van de gevallen elkaar heel goed zelf aansturen. Maar dat wisten we al 10 jaar geleden. Vraag is alleen waarom er nu dan nog zoveel managers zijn.