Ordina voert een vereenvoudiging van de organisatiestructuur door. De ict-dienstverlener wil daarmee een duidelijker profiel in de markt neerzetten en slagvaardiger kunnen opereren. Het bedrijf brengt de activiteiten van Ordina Nederland onder in drie divisies: Consulting, Business Solutions en Professional Services & Projects. De activiteiten in België en Luxemburg vormen samen een afzonderlijke divisie. Met dit plan komen twee managementlagen te vervallen. Oudgediende Radboud Berg, de huidige directeur Business Solutions & ICT, vertrekt.
Het management van de vier divisies alsook de stafafdelingen gaan rechtstreeks rapporteren aan de raad van bestuur van Ordina. Die bestaat na het vertrek van de huidige bestuursvoorzitter Ronald Kasteel op 1 september 2011 uit Stépan Breedveld (bestuursvoorzitter) en Bart de Jong (financieel directeur). Een zegsvrouw van Ordina meldt dat het doel is een plattere organisatie met een duidelijker profiel en een directere aansturing neer te zetten, waarbij de raad van bestuur dicht op de commerciële activiteiten komt te staan en de rapportagelijnen korter worden.
Kasteel en Breedveld (die nu nog de rol van directeur Ordina Nederland bekleed) hebben het plan in een e-mail bekendgemaakt aan de managementgroep van Ordina van ongeveer honderd man. Het gaat om een voorgenomen besluit. Het plan is voor advies voorgelegd aan de ondernemingsraad. Naar verwachting is de nieuwe organisatiestructuur voor het einde van het jaar afgerond.
Vervallen
De vier nieuwe divisies, Consulting, Business Solutions, Professional Services & Projects en België/Luxemburg, krijgen een eigen resultaatverantwoordelijkheid. Ze zullen worden geleid door Joris Hoppener (Business Solutions), Barend de Zoete (Professional Services & Projects), Franky van Damme (België/Luxemburg) en Stépan Breedveld a.i. (Consulting). In het nieuwe plaatje komt de functie van directeur Ordina Nederland niet meer terug. Het bedrijfsonderdeel Clockwork is opgenomen in de divisie Business Solutions.
De woordvoerster kan nog niet aangeven hoe de personeelsverdeling over de nieuwe divisies eruit ziet. Wel benadrukt ze dat de totale personeelsomvang nauwelijks wijzigt, al vervalt de positie van Radboud Berg, de huidige directeur Business Solutions & ICT. Berg heeft besloten zijn carrière buiten Ordina voort te zetten. Er zou geen passende functie voor hem te vinden zijn. Hij werkte 21 jaar voor het automatiseringsbedrijf.
Herstructurering
Nadat bekend is geworden dat Breedveld Ronald Kasteel over een paar maanden opvolgt als baas bij Ordina drukt hij al een stempel op het bedrijf. Naast deze herstructurering schrapte de aankomende chief executive officer al 85 ondersteunende banen. Dat gebeurt grotendeels door aan te sturen op verloop en vertrekregelingen, meldde Het Financieele Dagblad kortgeleden.
Aha.. de eerste TOP-down reorganisatie ziet het licht 🙂 en is een feit. Welk bedrijf gaat dit goede voorbeeld volgen? Snijden waar het echt nodig is
Wanneer meer bedrijven echt leren managen (en dus niet op een verstikkende wijze hun personeel micro-controleren en demotiveren), en ook bewust gaan aansturen op zelf-management! van hun personeel, zullen ze tot de ontdekking komen dat ze NOG meer in de management kosten kunnen snijden.
1 manager verbruikt meer ‘loonkosten’ uit het salaris budget dan X werk-vloer krachten 😉
Een groep mensen op de WERKvloer – die daadwerkelijk iets uitvoeren, creeren, scheppen en maken – heb je altijd nodig, wil je tevreden klanten halen en houden in het bedrijfsleven nietwaar. En als alle neuzen dezelfde kant op wijzen, en iedereen weet wat van hem verlangt wordt.. waar heb je dan nog zoveel (extra onnodige) management-lagen in je bedrijf voor nodig?
Wie weet is het cel-delings-organisatie-management-model, wat Dhr Eckhart Wintzen van BSO in der tijd
http://nl.wikipedia.org/wiki/Eckart_Wintzen heeft uitgevonden / toegepast een mooie manier om overtollige management_lagen weg te snijden uit de vele top-zware organisaties in de business.
Vakmensen moeten niet meer gecontroleerd, maar geïnspireerd worden, en dat gaat ’through leading by good example’ Gentle(wo)man in the boardroom. (en zeker niet bij zakken vullen voor jezelf en de aandeelhouders vullen over de rug van je eigen personeel).
Ik lees hier enkel oude wijn in nieuwe zakken. Zou het ooit nog goed komen met dit dysfunctionele bedrijf?
Inderdaad zou eens tijd worden, eerst de mensen ontslaan die feitelijk het geld verdienen voor de club, de ict in nederland mag wel eens manager moe worden, veel te veel van die wanna-bees.
Managers zijn doorgaans “opvreters” er zijn er erg weinig die echt weten waar het om gaat in de ict.
De echte goede managers die ik heb gekend zijn al vertrokken uit de ict wereld en wat anders gaan doen de goede managers die voor de ict afdeling stonden waren teveel een doorn in het oog van directies, die willen alleen maar ja knikkers en managers die zelf bang zijn voor hun baantje
@Joscelin Trouwborst. Ex-Ordinees, toch? Jury ik heb geen vragen meer.
Je moet bedrijven ook de kans geven om wijzigingen door te voeren. Ik denk (als Ordinees)dat Ordina hier mee de goede weg inslaat. Uiteraard zullen er altijd punten van kritiek zijn, maar dat nodigt uit om als “werkvloer” medewerker scherp te blijven.
Je kunt een bericht als dit op twee manieren proberen te verklaren.
Positief: Ordina heeft het licht gezien
Negatief: Als je op managers gaat bezuinigen, gaat het misschien wel echt slecht met Ordina.
De tijd zal het leren…
@1, 22-06-2011 15:20
“1 manager verbruikt meer ‘loonkosten’ uit het salaris budget dan X werk-vloer krachten ;-)”
True, maar een vertrekregeling (lees: oprotpremie) is ook een stuk hoger.
Maar verder klinkt het wel als een mooi verhaal. Ben benieuwd of dit een succes wordt en of er meer bedrijven gaan volgen.
Prima start van een nieuwe topman, als ex-ordinees. Snelheid is key in deze markt.
Uitstekend initiatief dat ongetwijfeld navolging gaat krijgen binnen andere bedrijven.
Vreemd eigenlijk dat als er managers uitvliegen er opeens positief gereageerd wordt en als het om IT-professionals gaat er enorme stroom van verontwaardiging en Calimerogedrag op gang komt……..
@Theo: had je anders verwacht? De enorme hoeveelheid managers in ICT-land is al jaren een doorn in ’t oog van de IT-professionals, en terecht. Veel te veel wannabees die allerlei ‘nieuwe’ procedures proberen te bedenken om het echte werk te frustreren, alleen maar om te laten zien dat ze ‘er echt wel toe doen’. En als de resultaten onverhoopt tegenvallen, nou dan worden dus de professionals (waarmee geld te verdienen is) eruit gegooid terwijl ze zelf blijven zitten en potverteren.
Ik hoop van harte dat meer bedrijven dáár gaan snijden waar het écht wat oplevert, namelijk in al die overbodige, dure en demotiverende managementlagen.