Pardon, met wát wil het personeel bedrijfsgegevens opvragen? Laat ik eens zeggen waar het op staat: ik wil B2B-bedrijven graag van harte welkom heten in het tijdperk van de consument. De tijden waarin de B2B-markt zich nauwelijks iets aantrok van de technische grillen van consumenten, behoren namelijk voorgoed tot het verleden.
De Wall Street Journal publiceerde recentelijk het artikel 'So You Want to Use Your iPhone for Work? Uh-Oh', dat inging op de definitieve breuk met het verleden als gevolg van de opkomst van de mobiele technologie. Bedrijven moeten nu het evenwicht zien te vinden tussen het verschaffen van toegang tot, en beveiligen van hun bedrijfsgegevens. Voor de meeste bedrijven is dat geen sinecure.
Vroeger werd technologie ontwikkeld door het bedrijfsleven en de overheid. Deze technologie vond uiteindelijk zijn weg naar de consumentenmarkt. E-mail, internet en pc´s zijn drie goede voorbeelden van de manier waarop technologie zich vroeger ontwikkelde. Elk van deze innovaties heeft verstrekkende gevolgen gehad voor de manier waarop we werken. De technologische ontwikkelingen volgen echter niet langer dit vertrouwde 'push-through'-model. Via onze klanten merken we dat het tegenwoordig de eindgebruikers zijn die technologische veranderingen aanjagen. Hiermee ontstaat een 'pull-through'-model. De grenzen tussen het bedrijfsleven en de consumentenmarkt zijn in snel tempo aan het vervagen, en sommige bedrijven hebben er moeite mee om alle ontwikkelingen bij te benen. Het pull-through-model biedt namelijk niet alleen voordelen, maar brengt ook de nodige technologische problemen met zich mee.
Verizon blijft innoveren op basis van de rechtstreekse feedback van klanten. Dat moet wel om bedrijven te helpen met het vinden van een oplossing voor problemen op het gebied van informatievoorziening en beveiliging. In aanvulling op de nuttige tips die in het artikel uit de Wall Street Journal te vinden zijn, wil ik graag nog een aantal extra suggesties doen:
– Beheer op afstand van mobiele toestellen. Dit biedt het ict-personeel de mogelijkheid om bedrijfsgevoelige informatie op mobiele toestellen in geval van diefstal of verlies snel te blokkeren of op afstand te vernietigen.
– Oplossingen met veiligheidscertificaten voor smartphones die beveiliging van grootzakelijke kwaliteit garanderen.
– Cloud computing-diensten. Door toegang tot bedrijfsgegevens te verlenen vanuit de cloud kunnen bedrijven ervoor zorgen dat ongemachtigde gebruikers in geval van diefstal of verlies van smartphones niet eens toegang kunnen krijgen tot versleutelde informatie.
Klanten van Verizon geven aan dat ze deze veilige en integrale oplossingen verkennen om beter te kunnen profiteren van de nieuwe mogelijkheden van mobiele technologie en tegelijkertijd het risicoprofiel te verminderen. Aan de hand van hun feedback kunnen wij onze focus verscherpen en investeren in de toekomst, zodat we samen technologische en communicatiegerelateerde obstakels kunnen overwinnen. Voor u geldt hetzelfde. Wij staan aan de basis van een breuk met het verleden en de decennia van innovatie die ons te wachten staat. Hoe snel kan het gaan?
Hoe zijn deze ontwikkelingen van invloed op uw onderneming? Praat mee!