Recruiters en hr-managers bij it-bedrijven houden zich vaak afzijdig als het gaat om de invulling van it-vacatures. Ze hebben geen flauw idee wat it nu precies inhoudt, tenminste dat denken ze, en branden hun handen liever niet aan de sollicitatieprocedure. Ze laten dit daarom graag over aan de it-manager die alles van het vakgebied afweet.
Jammer! Want juist in het screenen van it’ers zijn de hr-managers hard nodig. Zij zijn de aangewezen persoon om te beoordelen of de kandidaat binnen de bedrijfscultuur past. Denk aan de beruchte sollicitatiegesprekken bij Microsoft, waar kandidaten overrompeld worden met de meest onverwachte vragen: Wat zou je doen met een miljoen pingpongballen? En waarom zijn putdeksels rond? Op deze manier kunnen hr-managers de creativiteit van de kandidaat testen en ervaren hoe iemand reageert als iets niet volgens de standaard procedures verloopt.
Daarnaast zouden ze sollicitanten moeten screenen op hun soft skills. Iets wat door de it-manager niet als prioriteit wordt gezien. Er wordt in de it vaak blindgestaard op de talloze certificaten die het curriculum vitae van de kandidaat sieren. Denkend dat met het indrukwekkende bewijs van deze hard skills de kandidaat vast een perfecte match zal zijn. En natuurlijk is up-to-date kennis belangrijk, maar wat wordt vergeten en in de praktijk veel belangrijker blijkt: de soft skills. Ook bij it’ers zijn communicatieve vaardigheden en sociale eigenschappen onontbeerlijk.
Vooral bij beheerders en helpdeskmedewerkers zijn deze vaardigheden essentieel. Zij staan in direct contact met werknemers en klanten, en zijn als aanspreekpunt mede verantwoordelijk voor het imago van de organisatie. Deze groep it’ers is, in tegenstelling tot softwareontwikkelaars, goed vertegenwoordigd op mijn site. Door het grote aanbod kan de hr-manager kritisch zijn in de screening. It’ers die in bezit zijn van een flinke dosis soft skills kunnen ook beter de vertaalslag maken die nodig is om de technische kennis uit te dragen en toe te passen bij het specifieke bedrijf. Screenen op soft skills is dan ook geen overbodige luxe. Dus hr-manager, eis je rol op en investeer in it’ers die perfect passen bij je bedrijf.
Bram, een prima stukje, het klopt helemaal kan ik uit ervaring meedelen. Ook is het inderdaad zo dat er wordt blindgestaard op certificaten soms, maar dit wil nog niet zeggen dat de kandidaat de desbetreffende organisatie goed aanvoelt. Het goed nadenken over hoe je communiceert met alle betrokkenen is in de meeste ICT-rollen zo belangrijk. En toch is dit bij nogal wat technische mensen onderontwikkeld. Op zich geen ramp, maar het zou helpen als daar wat meer aandacht aan zou worden besteed en zeker ook als HR-professionals daar hun aandacht op zouden richten.