De aanval op het Sega-netwerk is de zoveelste aanval die dit jaar op een games-bedrijf wordt uitgevoerd, met het doel om persoonsgegevens te ontvreemden. Eerder dit jaar werd het Playstation-netwerk van Sony getroffen door een cyberaanval en werden servers van Nintendo gehackt. Behalve Sony en Nintendo waren ook andere games-bedrijven in mei en juni het slachtoffer van inbraken, waaronder Square Enix, Codemasters, Bethesda en Epic Games
De afgelopen maanden is een veelvloed aan multi-player gaming-gemeenschappen het slachtoffer geworden van diefstal van persoonsgegevens. Eind april maakte Sony bekend dat hackers persoonsgegevens hadden gestolen van de ruim 70 miljoen gebruikers van het netwerk. Het ging onder meer om adresgegevens, gebruikersnamen en wachtwoorden. Daarnaast kon het concern niet uitsluiten dat ook creditcardgegevens gestolen waren.
Hackersgroep
Nintendo maakte begin juni bekend dat hackersgroep Lulzsec in de maand mei op een server met persoonsgegevens hebben ingebroken. Er zou niets gestolen zijn, de hackersgroep wilde enkel aantonen dat er een gat in de beveiliging zat.
Hackersgroep Lulzsec ontkent overigens betrokken te zijn bij de aanval op Sega. Via een tweet laat de groep daarentegen weten: 'We willen helpen om de hackers die jullie aanvielen te vernietigen. We houden van de Dreamcast, deze mensen zullen ten onder gaan.'
Gebruikersnamen, wachtwoorden en mail-adressen
Behalve Sony en Nintendo waren ook andere games-bedrijven in mei en juni het slachtoffer van inbraken, waaronder Square Enix, Codemasters, Bethesda en Epic Games.
In het weekend van 11 en 12 juni zijn vanaf een afgeschermde hoek op de website van Bethesda gebruikersnamen, wachtwoorden en mailadressen gestolen. In die zelfde periode meldde Epic Games dat websites en fora gehackt waren, waardoor mogelijk inlognamen en wachtwoorden zijn ontvreemd. Ook Codemasters was zowel in mei als juni het slachtoffer van inbraken in databases met persoonsgegevens. Bij Square Enix werden in mei zo'n 25.000 mail-adressen gestolen.
Het Pass Systeem van Sega is sinds vrijdag 16 juni offline. Dat systeem is bedoeld om leden informatie te geven over de nieuwste games van Sega. In een mail aan klanten meldt het Japanse bedrijf dat er mailadressen, geboortedata en wachtwoorden zijn gestolen. Het gaat om ongeveer 1,3 miljoen klanten.
Gerichte aanvallen
Ook al werden bij veel online games-gemeenschappen geen financiële gegevens gestolen, toch moeten gebruikers zich zorgen maken, zo betoogde Kaspersky-onderzoeker Roel Schouwenberg eerder naar aanleiding van de inbraak bij Sony: 'Adresgegevens maken gerichte aanvallen veel gemakkelijker, omdat criminelen bijvoorbeeld vanuit een geparkeerde auto kunnen proberen het thuisnetwerk af te luisteren.'