De Amerikaanse leverancier van ict- en telecomapparatuur Verizon en de Indiase telecomdienstverlener Tata Communications koppelen hun netwerken en diensten voor video-vergaderen. Daardoor krijgt Verizon toegang tot een wereldwijd netwerk van vergaderruimten in 31 steden verdeeld over zeventien landen. Verizon koppelt zijn diensten voor video-vergaderen aan het netwerk van Tata.
Klanten van Verizon krijgen toegang tot de vergaderruimten van Tata. Volgens de leveranciers beschikt Tata over het grootste wereldwijde netwerk voor telepresence. Om het netwerk te kapitaliseren sluit Tata overeenkomsten met verschillende aanbieders van telecommunicatiediensten. Eerder koppelde BT en Tata de netwerken.
Bij telepresence vindt een vergadering plaats tussen mensen die zich op verschillende plekken in de wereld bevinden. Door het gebruik van breedbandinternet, videobeelden in hoge resolutie en de inrichting van de ruimte, lijkt het of de deelnemers aan dezelfde vergadertafel zitten.
De investering in een vergaderruimte met daaraan gekoppelde ict-apparatuur moet een besparing opleveren op de reiskosten van bedrijven.
Cisco en Polycom
Andere grote leveranciers voor teleprecense-systemen zijn Cisco en Polycom. Polycom nam onlangs voor 89 miljoen dollar de telepresence-activiteiten van HP over.
Fabrikanten van VC zijn een beetje qua technologie op eenzelfde lijn komen te liggen (HD video, lage bandbreedte consumptie en identieke functionaliteit). In praktijk zijn het bits en bytes die het verschil maken in afzonderlijke componenten. De fabrikanten zien zich genoodzaakt brede samenwerkingen aan te gaan om leading te blijven.
Cisco Tandberg, Polycom Microsoft, Microsoft Skype, HP Polycom etc.
Samenwerking met vooraanstaande netwerkleveranciers en diensten modellen dienen zich snel aan. Taak is het om een homogeen net te creeren waarin VC als een vanzelfsprekend onderdeel fungeert en massaal ontsluiting van medewerkers realiseert op basis van video. Prijs kwaliteit en beschikbaarheid zijn key, ongeacht welk voorkeur een gebruiker heeft op het gebied van device keuze. (Vanaf de desktop, hardware op de desk of Teleprecense opstellingen. De echte klapper maakt men nu op infrastructureel gebied en daar zit vanzelfsprekend ook de marge die alleen maar toeneemt bij het groter en complexer worden van netwerken.
Tijd voor een wandeling met de hond in het park terwijl ik met mijn smartphone mijn nodige connecties onderhoud om door mijn werk heen te komen. Zoals het nog immer luidt: de beller is sneller, en dat geldt zeker met de generatie smartphones. Ga toch zeker niet in de file naar een gekunstelde video ruimte rijden om te werken en dan weer in de file terug naar huis? 😉
Ik zocht naar het nieuwste bericht over Tata Communications, over False Answer Supervision… Kan het niet terugvinden op de site van Computable.