Ict-bedrijven moeten zich steeds duidelijker positioneren om nieuwe medewerkers binnen te halen en te houden. Want werknemers moeten bij de bedrijfscultuur passen. Zo niet, dan is de kans dat zij snel weer weg zijn en uitwijken naar een andere werkgever groot. En dat is een kostbare aangelegenheid. Dit blijkt uit een rondetafelgesprek dat Computable hield met verschillende ict-werkgevers over de War for Talent in de ict-markt.
Het werven van nieuwe medewerkers is voor ict-bedrijven steeds meer een imagokwestie geworden. ‘Het is een continu proces, want alleen het plaatsen van een advertentie is niet meer genoeg. Werven is een totaalpakket, waarbij wij alle kanalen benutten om potentiële werknemers binnen te halen', zegt Paul-Peter Feld van Xerox. 'Als ict-bedrijf moet je jezelf daarom heel duidelijk positioneren. Je kunt niet meer gaan werven op het moment dat je iemand zoekt. Wij moeten nu een beeld opbouwen, aan ons imago werken en op die manier een relatie aangaan met potentiële werknemers.'
Gedragingen
Maar hoe inventariseer je de eigen bedrijfscultuur en communiceer je hier vervolgens over? BI-leverancier SAS Institute zette trainingsbureau Communicum in om gezamenlijk de bedrijfswaarden vast te stellen en te vertalen naar gedragingen waar medewerkers iets mee kunnen. ‘Je moet het tastbaar maken voor mensen', legt Bert Boers, vice-president Frankrijk & Benelux bij SAS Software, uit.
Want het definiëren van waarden is het startpunt. Bij het werven van nieuwe medewerkers worden de waarden van het bedrijf getoetst aan de kandidaat. Boers: ‘Het is voor ons essentieel dat nieuwe medewerkers binnen het team passen. Bovendien wordt tijdens performance reviews met medewerkers getoetst hoe zij hierop scoren.'
Stabiliteit
Ict-dienstverlener Ictivity doorliep een vergelijkbaar traject. Maar volgens Wilbert van Beek, commercieel directeur bij het bedrijf, blijft het imago van de ict-sector nog steeds een struikelblok bij de werving van nieuwe medewerkers. ‘Zeker aan de meer technische kant van de ict-branche blijven certificeringen en opleidingen heel belangrijk. Bovendien is het een sector die mee veert met de economie. Doordat er dan af en toe veel ontslagen vallen, stralen we nog niet altijd stabiliteit uit als werkgevers.'
Deelnemers
Met een steeds maar teruglopend aantal ict-studenten en een stijgende vraag, is de War for Talent meer dan eens actueel. Peter Paul Feld, HR-directeur van ict-dienstverlener Xerox, Stephan Bosman, directeur van detacheerder Neomax, Richard Maddocks, directeur van trainingsbureau Communicum, Wilbert van Beek, commercieel directeur bij ict-dienstverlener Ictivity en Bert Boers, vice-president Frankrijk & Benelux bij SAS Software bespraken hoe zij omgaan met hun werving- en selectietrajecten, wat zij in medewerkers zoeken en hoe medewerkers kunnen profiteren van de War for Talent.