Ict-dienstverlener Sogeti Nederland zoekt 550 nieuwe medewerkers. Het bedrijf is op zoek naar schoolverlaters en ervaren ict'ers. Om de aandacht op de werving te vestigen heeft het bedrijf op 16 juni 2011 achthonderd rode deurmatten neergelegd op locaties waar veel hoogopgeleide jongeren komen zoals hogescholen en universiteiten. Sogeti zoekt mensen die expertise hebben op het gebied van onder andere .NET, Sharepoint, SAP, Java, testen, business analyse, functioneel beheer, infrastructuur en beveiliging.
De dienstverlener zoekt zowel schoolverlaters als ervaren ict'ers. De werkgever: 'Afgestudeerde hbo- en wo-kandidaten krijgen na indiensttreding een ontwikkelprogramma van drie weken aangeboden in de Verenigde Staten. Terug in Nederland volgt een expertisegericht opleidingstraject, met trainingen op het gebied van ict, projectmanagement en communicatieve en sociale vaardigheden.'
Volgens een woordvoerder van het bedrijf is de werving van 550 man in 2011 in de huidige arbeidmarkt 'uitdagend maar haalbaar.'
Eerder vertelde directeur Jeroen versteeg aan Computable dat Sogeti in 2011 vijfhonderd medewerkers wil werven. Het gaat om een uitbreiding van tweehonderd man naar een totaal van 3400 medewerkers. Het bedrijf houdt rekening met een verloop van driehonderd medewerkers, liet de directeur toen doorschemeren. Bij Sogeti Nederland werkten ten tijd evan het interview ongeveer 3200 mensen.
Volgens de woordvoerder van de dienstverlener kende het bedrijf begin 2011 meer verloop dan anders maar is het verloop weer terug op 'normaal niveau'.
Bankzitters op het matje
Eind mei 2011 werd bekend dat Sogeti ongeveer veertig bankzitters met uiteenlopende functies overplaatst naar de divisie Software Control. Zij gaan daar aan de slag als tester. De veertig zijn geselecteerd op de tijd die zij al op de bank zitten en hun affiniteit met het testvak. Sogeti weet nog niet of de overplaatsing permanent of tijdelijk is.
Verbaasd
Lezers van Computable melden regelmatig dat ze zich verbazen over de wervingsacties van ict-bedrijven. Ze hebben de indruk dat bedrijven vaak aan de voorkant werven terwijl via de achterdeur voornamelijk oudere en duurdere medewerkers het bedrijf verlaten.
Wat doen in godsnaam de laatste twee alinea’s in dit artikel??? Erg negatief en op deze manier ogenschijnlijk specifiek op Sogeti gericht. Bovendien zijn het herhalingen uit eerdere artikelen. Jammer.
@Henk
Er is wat voor te zeggen. In toenemende mate is de afgelopen jaren veelvuldig ‘spreadsheet-management’ toegepast door de ‘grote jongens’ in de ICT…
@Henk, zeker bij Sogeti werkt het de laatste tijd zo. Werven is veel belangrijker dan huidige professionals. Dat er veel mensen vertrekken (en dat zijn er echt aardig wat) lijkt de directie helemaal niets te interesseren.
En als je zegt dat het niet zo is, dan zit je waarschijnlijk in het management.
Volgens het artikel richt men zich dus OOK op de ervaren ICT’er. Ik kan me voorstellen dat men bij schoolverlaters probeert goedkoop aan personeel te komen, maar ik ben wel benieuwd of men bij ervaren ICT’ers ook met een fatsoenlijk salaris aanbod komt?
Wanneer dit laatste het geval is, dan is het onbegrijpelijk/zonde van het geld dat men zoveel ervaren personeel via de achterdeur laat vertrekken…
Wellicht zijn er mensen, die onlangs bij Sogeti zijn gaan werken, die ons hier meer duidelijkheid in kunnen geven?
@ Sander: Sogeti heeft als een van de weinigen (en als enige van de ‘groten’) in de branche geen personeel op straat gezet de afgelopen 3 jaar (niet verlengen van jaarcontracten daargelaten). Dat was een doelbewuste en duidelijk aangekondigde keus. Ik denk dus niet dat je het management bij Sogeti kunt beschuldigen van ‘spreadsheet management’. Er zullen best mensen niet zo tevreden zijn en vertrekken, maar ik vraag me af hoeveel van die mensen uiteindelijk wel zo goed terecht zullen komen. Want ze verdienen dan misschien wel meer, maar behouden ze de volgende keer bij die nieuwe werkgever wel hun baan?
Persoonlijk vind ik het niet zo netjes om nu te vertrekken, maar ik geloof dan ook in “niet alleen in slechte, maar ook in goede tijden”. Reacties zoals die van Sogetist begrijp ik dan ook niet zo goed.
Dat er jonge mensen graag bij Sogeti (of wel bedrijf dan ook) hun cariere willen beginnen valt best te begrijpen. Zij weten immers nog niet hoe het in zo’n bedrijf er aan toe gaat, en bovendien duurt het nog vijftien jaar voordat zij er iets van gaan merken.
Maar dat bedrijf in kwestie zelf niet bang is voor al die negatieve publiciteit verbaast me wel.
Welke serieuze klant wil nu zaken doen met een organisatie waarvan ze niet weten of deze morgen nog dezelfde kwaliteit kan aanbieden.
Ik behoor tot die mensen die al meer dan 15 jaar als professional werken bij Sogeti. In slechte tijden heeft Sogeti gekozen voor behoud van haar mensen. Nu in de aantrekkende markt zijn er inderdaad (meestal kleine) bedrijven met minder overhead, opleidingsmogelijkheden en dus meer salarisruimte. Dus inderdaad de kans om te cashen met de ervaring die ze bij Sogeti hebben opgedaan. Dat is ook prima, Sogeti heeft die mix van vernieuwing en ervaring nodig.
Misschien dat de redactie onderzoek en artikel kan wijden aan Leeftijdsdiscriminatie bij ICT in NL.
@sogetist: Voor de duidelijkheid, ik zit niet in het management. Verre van zelfs.
@RonaldV: Precies! Als het slecht gaat met de economie KAN men ervoor kiezen mensen buiten te gooien, of ze binnen houden. Bij de laatste optie zullen er op dat moment andere impopulaire maatregelen getroffen moeten worden, zoals bijvoorbeeld een salaris-freeze, minder bonus, etc. Ook niet leuk voor de medewerkers, maar altijd nog beter dan je baan verliezen.
Als de markt weer aantrekt zijn het de kleine bedrijven die daar als eerste van profiteren. Er worden nieuwe mensen aangetrokken voor een beter salaris, betere voorwaarden etc. De grotere bedrijven ‘voelen’ de verbetering in de economie vaak pas later, waardoor sommige mensen geneigd zijn alleen naar de op dat moment betere voorwaarden van de concurrent te kijken en dus te vertrekken. Helaas is het wel vaak zo dat deze kleine bedrijven bij de volgende mindere economische tijd mensen weer buiten gooien.
BTW. Als je naar de percentages kijkt, is het verloop niet eens zo heel hoog.
Is dit niet gewoon een leuke Reclame actie van Sogetti, wel mooi Free Publicitie dat het weer goed gaat in de trend van He kijk ons eens.
Zou goed zijn om eens echt te onderzoeken of het geen Spook vacatures zijn.