In Europa moeten it-afdelingen steeds meer tijd besteden aan de ondersteuning van werknemers die met hun notebook of smartphone buiten de zaak werken. Uit onderzoek van netwerkspecialist Riverbed Technology blijkt dat 32 procent van de ondervraagde cio’s zo’n veertig procent van hun tijd besteden aan ondersteuning van mobiele werknemers.
marketingonderzoeksbureau Vanson Bourne ondervroeg namens Riverbed 300 cio's die werkzaam waren bij diverse organisaties in Europa. Daaruit blijkt dat gemiddeld 32 procent van de werknemers vaak buiten kantoor werkt. Vooral de laatste twaalf maanden is het aantal werknemers dat vanuit huis of onderweg inlogt op het bedrijfsnetwerk gestegen.
Betere arbeidsmoraal en productiviteit
Meer dan de helft cio's zegt dat mobiele werknemers zorgen voor een betere arbeidsmoraal en meer productiviteit. Toch ontbreken vaak de basisvoorwaarden voor mobiele werknemers om hun werk helemaal goed te kunnen uitvoeren. Dat zijn onder andere de beschikking over een goed functionerend netwerk en applicatiebeschikbaarheid.
Volgens de helft van de cio's bellen mobiele werknemers steeds vaker naar helpdesks van it-afdelingen voor hulp. Het laatste jaar steeg het aantal van zulke telefoontjes gemiddeld met 32 procent.
Mobiele medewerkers zullen a priori moeten worden ondersteund door het Management, veel bedrijven denken vaak dat Mobiel werken of Het Nieuwe Werken zoals het ook vaak wordt genoemd een ICT Trucje is wat natuurlijk helemaal niet waar is. De eerste basis zal gelegd moeten worden door Staf en HRM afdelingen, daarna zal IT de mobiele medewerkers moeten faciliteren. In Nederland zijn bedrijven met een IT Infrastructuur specialisatie aangevuld met Telecom services daarvoor een goede basis, laten de bewuste medewerkers daarna zelf maar kijken en beslissen wat voor soort Hardware ze willen ( Buy Your Own / Bring Your Own) natuurlijk wel aangevuld door corporate ICT met security regels. Let wel werken op een andere manier of locatie is een verantwoordelijkheid van ALLE betrokken medewerkers binnen een organisatie. Dus ook Security, Privacy en zorgvuldig omgaan met klantinformatie.