De Dutch Hosting Provider Association (DHPA) werkt aan een keurmerk voor hosting-bedrijven. Die moet inzicht geven in de maatregelen die bedrijven hebben genomen om een goede dienstverlening te kunnen garanderen. Daarnaast werkt de stichting aan een escrow-dienst, die continuïteit van de dienstverlening moet waarborgen. In geval van faillissement of calamiteiten regelt de dienst dat klanten elders worden opgevangen. DHPA verwacht zowel het keurmerk als de escrow-dienst in de herfst van 2011 aan haar deelnemers te kunnen aanbieden.
'Een veelgehoorde klacht over hostingbedrijven is dat het voor klanten moeilijk te beoordelen is wat zich achter de fraaie website van een hoster afspeelt', legt Michiel Steltman uit. Hij is sinds voorjaar 2011 directeur van de Dutch Hosting Provider Association (DHPA). Die stichting werd in 2008 in het leven geroepen om de hostingmarkt te professionaliseren en het vertrouwen in deze branche te vergroten.
Er zijn naar schatting tussen de twaalf á zestienhonderd bedrijven bij de Kamer van Koophandel ingeschreven die hosting als bedrijfsactiviteit vermelden. Tot nu toe hebben zich 21 deelnemers aangesloten bij de DHPA. Deze hebben een 'code of conduct' ondertekend, waarin zij professionele dienstverlening beloven te leveren.
In het derde kwartaal van 2011 hoopt de stichting echter een keurmerk te kunnen uitgeven aan haar deelnemers. 'We werken momenteel samen met adviesbureau Mazars aan de ontwikkeling van dat keurmerk', vertelt Steltman.
Keurmerk
Het keurmerk moet onder meer garanderen dat het aangesloten hostingbedrijf voldoende maatregelen heeft genomen om een hoge beschikbaarheid te kunnen garanderen. Dat kan onder meer door levering vanuit een Tier 2 of beter – datacenter. Daarnaast moeten kritieke netwerkcomponenten dubbel zijn uitgevoerd, om een 'single point of failure' binnen de infrastructuur te vermijden.
Een ander onderdeel van het keurmerk is beveiliging: 'De klant moet er op kunnen vertrouwen dat zijn data en applicaties beschermd worden tegen toegang door onbevoegden.' Ook ondersteuning is essentieel: 'Die moet 24/7 beschikbaar zijn.' Tot slot moet de provider transparant zijn: 'Hij moet op zijn site vermelden welke maatregelen genomen zijn om die professionele dienstverlening te garanderen.'
Escrow
Verder overlegt de DHPA met escrow-leverancier Escrow4All over het opzetten van een escrow-dienst voor alle aangesloten deelnemers van DHPA. In geval van faillissement of calamiteiten regelt de dienst dat klanten elders worden opgevangen. 'Om dat te bereiken moeten niet alleen juridische afspraken worden gemaakt, maar deelnemers moeten ook een aantal technische maatregelen nemen. Zo moeten ze ergens in hun netwerk versleutelde en gecomprimeerde kopieën van de servers van andere deelnemers stallen.
'DHPA verwacht zowel het keurmerk als de escrow-dienst in de herfst van 2011 aan haar deelnemers te kunnen aanbieden.