De vuurtorens van de Canarische eilanden hadden ooit elk hun eigen vuurtorenwachter, die de vuurtoren en de techniek daarvan door en door kende. Het was zijn of haar beroepstrots om die vuurtoren in weer en wind in goede staat te houden, en voorbereid te zijn op calamiteiten. Door mechanisering en telecommunicatie werd het mogelijk om die torens wat meer op afstand te beheren. Zo is er een uitgebreid mechaniek dat volautomatisch kapotte lampen wegdraait en vervangt door nieuwe. Telecommunicatie maakt dat goed te volgen op afstand.
De vuurtorenwachters konden zo op afstand met minder mensen meer vuurtorens beheren. Dat is wel zo prettig, want je woont best afgelegen op zo'n vuurtoren. Bovendien werd de techniek steeds beter, zodat er steeds minder storingen waren. Maar alle mechaniekjes hebben onderhoud nodig, en daarom moet de vuurtorenwachter toch regelmatig eens langskomen.
Maar toen ging men het beheer van de techniek in zijn geheel uitbesteden. Dat zou ‘beter' zijn. Op zich liep dat redelijk goed, maar 'fouten' in het onderhoud worden pas zichtbaar als er een calamiteit optreedt. En er waren geen calamiteiten in de uitbesteedperiode.
Toch was het volledig uitbesteden onbevredigend. Doordat er niemand meer verstand had van de gespecialiseerde vuurtorentechniek, viel het werk niet te controleren, en waren de offertes van de onderhoudsbedrijven alleen nog maar op prijs te beoordelen.
Teruggaan naar het oude systeem was geen optie: de techniek was veel complexer geworden. Uiteindelijk werd een tussenweg gevonden. De verantwoordelijkheid voor het onderhoud kwam terug bij de vuurtorenwachters, en die kregen de bevoegdheid om voor klusjes lokale elektriciens in te huren.
Wat is nu de parallel met systeembeheer en cloud computing? Wie heeft er meer verstand van de techniek om de zaak goed op orde te hebben? Wie heeft de beroepstrots om dat te doen, ook al zijn er nog geen storingen? De interne it'er, die een paar servertjes beheert? Degene aan wie wordt uitbesteed? Een cloud service provider? Dat zijn de vragen die we ons moeten stellen.
De vraag is dus eigenlijk: Van wie kun je het meest liefde en toewijding verwachten?
En begrijp ik de vertaling goed van dat de Canarische eilanden vuurtorenwachters de interne it’er is die een paar servertjes beheerd?
“Wie heeft er meer verstand van de techniek om de zaak goed op orde te hebben? ”
Dat is een wat oppervlakkige vraag. Want de techniek bestaat uit hardware/software/infra structuur en specifieke business kennis (al dan niet ondergebracht in de branche specifieke software). Het antwoord zal dan altijd meerledig zijn.
Al met al is mijn antwoord dat Vitamine A (ofwel Aandacht) heel belangrijk is en dat je met uitbesteden de betrokkenheid bijna per definitie minder wordt.
We zitten nu eenmaal in een transitie periode van intern naar extern, en niemand kan alles meer weten, samenwerken & communiceren wordt steeds belangrijker. Teveel leunen op interne kennis kan innovatie belemmeren, teveel leunen op externe partijen kan desastreuse gevolgen hebben.
Maar goed, dat zijn mijn 0,02 euro.
Quote hkoppen: niemand kan alles meer weten
Lijkt me geen reden om dus maar personeel in te huren dat helemaal niets meer weet.
Ik blijf erbij dat het bedrijfsleven eens eisen moet gaan stellen aan het vakonderwijs. en niet enkel vragen om onzin certificaten.
Ik bedoel meer dat er zoveel onderwerpen zijn, zoveel talen en platformen, zoveel firewalls en infrastructuur onderdelen, dat je haast wel moet specialiseren.
@Pascal: Electronica moet aan bepaalde eisen en normen voldoen, als je een gebouw gaat bouwen geldt hetzelfde, waarom blijft de IT die zo dominant in het bedrijfsleven aanwezig is zo achter? Ik denk omdat IT nog relatief jong is in vergelijking met bouwen en electronica, en vind ook dat er meer focus moet komen dat er gedegen onderwijs en standaarden komen. Certificaten moet je maar mee leren leven, het is net als een universitaire studie, het zegt iets over het doorzetten om het te halen niet over de kundigheid van de student. Mensen die afgeven op certificaten hebben zelf geen certificaten. Welke certificaten heb jij?
“Lijkt me geen reden om dus maar personeel in te huren dat helemaal niets meer weet.” is erg cynisch en te kort door de bocht.
@hkoppen, je zou er van schrikken als weet hoe dingen binnen elektronica (ooit mijn vak) worden geregeld.
In antwoord op je vraag, vrij eenvoudig. ICT is dermate complex dat welhaast niemand er iets van begrijpt.
Oplossing, we leiden mensen dusdanig op dat zij met slechts een product van een bepaalde fabrikant overweg kunnen en aldus niet hoeven te weten hoe de hele rotzooi werkt.
ICT bestaat uit een behoorlijk veelzijdig aantal takken van sport, waarvan slechts een heel beperkt aantal word gedoceerd, en dat dan vaak nog op een zeer beroerde niveau.
Mensen die certificaten nodig hebben om hun kwaliteiten aan te tonen zijn kenlijk niet in staat om zelfstandig kennis eigen te maken. (Je conclusie dat ik ze niet zou hebben is overigens voor je eigen rekening)
Ik baseer mij op mijn dagelijkse ervaring in de ICT meer niet.
Als je op calamiteiten moet wachten om erachter te komen dat je beheer c.q. IT beleid niet deugt, dan zegt het wellicht meer over de capaciteiten en inzicht van de IT’er zelf.
En als het management wat daar boven staat de valkuilen niet inziet, dan hebben we te maken met werkomgeving waarbij iedereen lekker zijn oogkleppen op houdt tot het mis gaat,en dan pas met vingers gaat wijzen..
..moet je daarom uitbesteden? Of misschien beter de “verkeerde” mensen vervangen ?
Standaardzaken uitbesteden maar de bedrijfsgerelateerde processen moeten bij eigen mensen zitten. Als je een externe moet gaan bellen om te vragen hoe het proces werkt ben je een stap te ver gegaan met uitbesteden. Goede optie is ook 50-50, dan heb je interne mensen als iets nu moet maar toch ook de kennis van een grote partij met verschillende product-specialisten.
De complexiteit is niet veel groter geworden dan het zo’n 10-15 jaar geleden was. Het volume vaak wel.
Omdat plotseling iedereen expert moest zijn op een vakgebied zijn er nog weinig mensen over die het totale overzicht hebben, en dus ook weten of een uitspraak van een expert klopt of niet.
Uitbesteden van beheer is in bijna alle gevallen reactief, door het monitoren en reageren op signalen uit de omgeving wordt een storing gezien.
Of een interne afdeling dat veel beter doet is discutabel. De klik met het bedrijf is weliswaar (veel) beter, maar gezien de hoeveelheden werk die iedereen tegenwoordig heeft, gedragen ook die partijen zich steeds vaker als een interne outsourcing partij.
Bedrijven moeten meer mensen met overzicht in dienst nemen, die kan dan zowel de interne alsook de externe partijen aansturen.
Helaas is een it manager, die vroeger deze rol had, steeds meer een cijfer-manager en hebben veel it managers geen inhoudelijke kennis van de materie.