Luchthaven Schiphol besteedt het beheer van de infrastructuur en applicaties van de website Schiphol.nl uit aan BlueDome uit Schiphol-Rijk. De komende drie jaar zijn bij dat bedrijf een twintig- tot dertigtal grotendeels gevirtualiseerde servers ondergebracht. Van de overeenkomst die Europees is aanbesteed, is geen contractwaarde bekendgemaakt.
BlueDome beheert de infrastructuur (netwerk, opslagapparatuur en servers) het content managementsysteem (cms) en de aan de website gekoppelde systemen voor reserveringen, parkeermogelijkheden en aankomst- en vertrektijden. Volgens het bedrijf dat de opdracht gegund kreeg, gaf de gegarandeerde uptime (beschikbaarheid) de doorslag.
Half februari 2011 is BlueDome begonnen met het bouwen van de infrastructuur, die conform het contract binnen drie maanden (inclusief de testfase) gereed moest zijn voor migratie. Hiertoe werd een projectteam geformeerd met mensen van zowel BlueDome als van Schiphol.
De fysieke hosting vindt plaats op twee locaties die met zogenoemde dark fibers met elkaar verbonden zijn. Door de productieomgeving te hosten bij het ene datacenter en de acceptatieomgeving te laten draaien in de andere ruimte, garandeert de hoster hoge uptime.
Aswolk IJsland
Piekbelasting was een belangrijke graatmeter voor de gunning. In het geval van bijzondere omstandigheden, zoals de zware sneeuwval van de afgelopen winter of de aswolk uit de IJslandse vulkaan Eyjafjallajokull, wordt het bijzonder druk op de site Schiphol.nl.
Dynamit
BlueDome is een samenwerking aangegaan met Dynamit om aan de eis van Schiphol te voldoen dat een deel van het functionele beheer wordt uitgevoerd door de hoster.
BlueDome is medio mei 2011 overgenomen door het Noorse Basefarm. In juni wordt de naam van de koper aan de bedrijfsnaam toegevoegd. Rond het einde van 2011 zal de naam ban BlueDome waarschijnlijk verdwijnen. De dagelijkse leiding over BlueDome blijft ook nadat de overname definitief is acfgerond in handen van de voormalige eigenaren Hans Wetsteijn en Marcel Ravenshorst.