Met de webgebaseerde dienst iCloud kan content via het internet gesynchroniseerd worden over alle Apple-toestellen heen. Volgens algemeen directeur Steve Jobs is iCloud een logische stap, nu de pc niet langer de eerste keus is van jongere gebruikers, die bekend staan als 'digital natives'.
Contacten, kalender en mail werden aangepast voor de wolk, zodat een wijziging op het ene toestel, meteen ook zichtbaar wordt op het andere. En wie een app, een boek of een muzieknummer koopt voor de iPhone, kan die files ook opvragen op andere toestellen van Apple. De Apple-topman benadrukte dat iCloud niet zomaar een hard disk is in de wolk. 'We degraderen we pc's en Mac's tot wat ze zijn: domme toestellen. Tegelijk verplaatsen we de hubs van de gebruikers naar de wolk. Zo hoeven ze nooit meer hun foto's of hun songs te synchroniseren naar andere toestellen.'
iTunes
Centraal in iCloud is een opgefriste versie van iTunes, de digitale muziekwinkel van Apple. iTunes bevat voortaan een iCloud-functie, waarmee muziek die aangekocht werd voor het ene toestel, ook op andere Apple-gadgets kan worden beluisterd.
iTunes Match, een ander onderdeel van de nieuwe iTunes, gaat op zoek naar gedownloade muziek die niet van iTunes afkomstig is en maakt die muziek online toegankelijk zonder dat ze geupload moet worden. Deze dienst zal 25 dollar per jaar kosten (voor het overige is iCloud gratis), maar voor dat geld is het aantal nummers wel onbeperkt.
Google Music
De lancering van iTunes ‘in de cloud' plaatst Apple naast Google en Amazon, die de voorbije weken met Google Music en Cloud Drive een eigen muziekdienst introduceerden. Maar in tegenstelling tot Amazon en Google, kon Apple wél deals sluiten met alle grote platenmaatschappijen. Het gevolg is dat iTunes voortaan volledige bibliotheken kan ‘repliceren' in de wolk, iets wat Google Music en Cloud Drive vooralsnog niet kunnen.
In samenwerking met Datanews