Mark Moskowitz, analist bij JPMorgan, ziet lagere productieplannen voor concurrerende tablets door het succes van de iPad. Producenten van niet-Apple-tablets zouden door het succces van de iPad, gevolgd door de iPad2, besloten hebben de productie van tablets ten opzichte van maart vorig jaar met 10 procent te verminderen. Concreet zou de productie zijn verminderd van 81 naar 73 miljoen stuks.
Volgens Moskowitz betreft het Asustek (de Eee Pad Transformer), Motorola (XOOM), RIM (Playbook) en Samsung (Galaxy Tab). Volgens de studie is dit het gevolg van een 'dosis realiteitszin' bij die producenten, die constateren dat hun toestellen 'zwak presteren' ten opzichte van de iPad en niet de verwachte vraag genereren.
Andere producenten, zoals Lenovo en HTC, zouden hun productieplannen niet terugschroeven. Ook Apple, dat nog steeds worstelt om voldoende toestellen in de winkel te krijgen, piekert er niet over om zijn productie te verlagen. Apple zou naar verluidt dit jaar ongeveer 38 miljoen iPads produceren, tegen Acer 8 miljoen en Samsung 6,5 miljoen stuks.
Asustek, Motorola, RIM, Samsung, Lenovo, HTC
De analist meent dat het aanbod van de eerste generatie non-Apple-tablets wat prijs en functionaliteit betreft geen verwachtingen voor hogere productieplannen toelaat. Dat lijkt een nauwelijks verholen verwijzing naar het feit dat Android 3.x (‘Honeycomb') nog steeds niet algemeen beschikbaar is. Deze is echt specifiek gebouwd voor gebruik in tablets, zodat de non-Apple-tablets ook nog niet echt de strijd aankunnen.
Apple blijft ondertussen niet stilzitten. Het heeft een nieuwe versie van iOS aangekondigd op Apple's World Wide Developers Conference (WWDC) in San Fransisco.
Tabletbubbel
Voordeel van de verlaagde productieplannen vindt Moskowitz wel dat op deze manier later dit jaar een ‘tabletbubbel' kan worden vermeden. Immers, bij hogere productieniveaus bestaat het gevaar dat de winkels met onverkochte en onverkoopbare tablets blijven zitten. Overigens zouden de tablets, zelfs in lagere aantallen, toch al een fikse impact hebben op de markt voor notebook en desktop pc's, evenals op de hele keten van hoogwaardige componenten.
Naar verluidt zou Apple trouwens nu al met leveranciers van onderdelen praten over materiaal voor de iPad 3. Daarbij vallen namen als Radiant Opto-Electronics (led-schermen) en het touchscreen dat door Samsung wordt geleverd.
In samenwerking met Datanews
Hoe kan je de produktie terugschroeven van een produkt dat een jaar geleden nog niet bestond?
De eerste concurrerende Android 3.0 tablets zijn er net. En de Asus Eee Pad Transformer is juist niet aan te slepen. In NL in het eerste weekend (afgelopen weekend) overal direct uitverkocht in alle Mediamarkten.
Asus is juist de produktie aan het bijstellen omdat de vraag zo groot blijkt.
En de meest direkte concurrent de Samsung Tab 10.1 (lichter, dunner, mooier scherm, top reviews etc) wordt morgen pas gelanceerd in de Verenigde Staten. http://www.samsung.com/us/news/newsRead.do?news_seq=19862&page=1&gltype=localnews
Die analist mag duidelijk z’n huiswerk overdoen.
Ik neem aan dat een analist toch echt met meer variabelen gebruikt dan een “uitverkochte mediamarkt”.
Die kijken echt op een hoger niveau naar dergelijke ontwikkelingen.