Concurrerende opleiders zijn niet van plan om de prijzen van ict-basistrainingen te verlagen. Dat blijkt na een rondgang van Computable langs een aantal aanbieders van ict-trainingen. Aanbieder Twice verlaagt structureel de tarieven van een aantal Microsoft- , Citrix- en Novell-trainingen. Volgens de leverancier wordt onvoldoende onderscheid gemaakt tussen basiscursussen en specialistische trainingen. De concurrentie hamert erop dat er bij een cursus meer aspecten meespelen dan de prijs.
Dick Goettsch van opleider Global Knowledge: 'Twice biedt alleen de genoemde it-beheer trainingen aan tegen een lager tarief. Dit zijn trainingen die door Twice zelf weinig worden uitgeleverd. Het zijn geen kernactiviteiten. Ze lopen er dus maar een beperkt risico mee. Programmeercursussen behoren wel tot de 'core business' van hen, maar die tarieven verlagen ze niet.'
Compu’Train en Info Support
De concurrerende aanbieders zeggen wel degelijk onderscheid te maken in de prijzen voor basis- en specialistische cursussen. Gerco Homburg van Compu'Train: 'Al sinds jaren maken wij in onze prijzen een onderscheid tussen basis- en specialistische cursussen. Daarbij kijken we ook naar doelgroep en competentieniveau. Wat dat betreft is de stelling van Twice niets nieuws voor ons.' De aanbieder ziet de actie van Twice niet als een aanleiding om haar eigen standaardprijzen te verlagen. ‘Het is altijd verleidelijk om hierin mee te gaan. Het gaat er naar ons idee echter juist om voldoende toegevoegde waarde te leveren. Dat zit ook in zaken als continuïteit', aldus Homburg.
Gert Jan Timmerman, hoofd kenniscentrum van opleider Info Support: 'Voor de winstgevendheid van cursussen is het aantal cursisten vaak de bepalende factor. Door te stunten met lagere prijzen kun je de klas in een keer vullen met een man of twaalf en dan is het rendabel. Als aanbieder wil je ook met minder mensen uit de kosten komen, bijvoorbeeld met vier of vijf cursisten. Bij de prijsstelling zijn de kennis en vaardigheden van de docent de meest bepalende factor.'
Basiskosten
Info Support hanteert zes prijs categorieën, oplopend van minst gespecialiseerd tot zeer gespecialiseerde cursussen. Daarbij speelt ook het aantal cursusdagen een rol. Timmerman: 'Bij die specialistische cursussen hebben we soms meerdere docenten nodig, dan krijg je een ander prijsniveau.' Timmerman verwacht dat de prijsverlaging door Twice voor basiscursussen niet wordt gevold. 'Docenten met de juiste, kennis en vaardigheden, basiskosten als: lokaal, de inrichting van machines en de aanschaf van officieel Microsoft-cursusmateriaal hebben hun prijs.'
Als ik zo naar de actie zelf en de reacties van de concurrenten kijk, dan is dit gewoon een verkoopstunt van Twice, niets meer en niets minder
Namens Twice de volgende reactie:
Door structureel de prijzen te verlagen, biedt Twice cursisten juist helderheid in de tariefstelling: een prijs die recht doet aan het niveau van de training.
De toegevoegde waarden die genoemd worden zijn van toepassing op al onze trainingsactiviteiten en zijn inmiddels gemeengoed in de IT opleidingsmarkt.
Twice is er niet op uit om te scoren met een tijdelijke kortingsactie. Ook bij een minimum aantal cursisten zullen de trainingen gegarandeerd doorgaan. Twice heeft juist extra trainingen ingepland om deze doelgroep zo optimaal mogelijk te kunnen bedienen; immers het geven van training is haar kernactiviteit.