In de afgelopen 10 jaar zijn er in de it-wereld ontzettend veel overnames geweest aan de vendorkant. Zo hebben bedrijven als Oracle, IBM, SAP, Google en Microsoft jaarlijks voor miljarden aan overnames gedaan.
Duizenden partijen hebben het óf niet gered óf zijn opgegaan in een van de grotere partijen. Het effect van zo groot worden is dat je de markt eigenlijk niet meer hoeft te volgen, maar dat de vendor de markt bepaalt. Een zeer belangrijk onderdeel bij veranderingen is het "momentum". Dit wordt niet meer alleen bepaald door de klanten, partners etc. maar vooral door de vendoren. Het is eigenlijk een omgekeerde wereld!
Cloud computing
Een goed voorbeeld is cloud computing. Deze term werd tot een paar jaar terug eigenlijk vrij weinig gebruikt. Er bestonden wel allerlei varianten, maar er was geen miljarden marketingmachine die dit bekendheid gaf. Nu dat wel gebeurt, zie je dat de hele markt dit concept in overweging neemt. De meeste it-bedrijven zijn aan het worstelen wat dit voor hun organisatie, business en toekomst betekent. Een verandering die vanuit een vendor word ingezet, een momentum dat door een vendor wordt bepaald. De markt krijgt de keus: je gaat mee of je blijft achter. Ongelofelijk mooi om te zien met hoeveel kracht zo'n verandering gepaard gaat.
Metamorfose
Hebben we in de toekomst nog systeembeheerders nodig? Zal er lokaal, bij de klant, nog een it-omgeving draaien? Verdwijnt alles in een datacenter? Is er nog behoefte aan maatwerk? Werken we alleen nog maar met kant-en-klare apps? Dit is een greep aan vragen die voor behoorlijk veel omwentelingen en bewegingen zorgen binnen ict-partijen in de wereld. Metamorfose is het juiste woord. Verdienmodellen die volledig op de schop gaan, de klant die de kans krijgt om rechtstreeks naar de vendor te gaan, enz.
Nieuwe kansen
De sterkste is momenteel niet het bedrijf dat het grootst is of de meeste it-kennis in huis heeft. De sterkste is de partij die het snelst kan inspelen op deze veranderingen. Puur van je oude vertrouwde verdienmodellen afstappen en inspelen op de nieuwe kansen die er ontstaan. Zo'n reshuffle doet zich in elke business één keer in de zoveel tijd voor. Door snellere manieren van communiceren stijgt het tempo van deze veranderingen. Elk bedrijf dat dit tempo kan bijhouden, verdient een plek bij de winnaars in de toekomst. Change is good!