Werkgevers kunnen via social media goed doordringen tot ict'ers. Dit menen Computable-experts van het topic Loopbaan. Zij zien social media als een interessant vehikel om bij potentieel werkzoekende ict'ers op de radar te komen. Volgens hen zijn er hiervoor verschillende goede methoden te gebruiken.
Het grote voordeel van social media is dat personen rechtstreeks te benaderen zijn. Ramon de Meijer, executive manager bij Michael Page International, ziet dit dan ook als groot pluspunt. ‘Rechtstreeks benaderen, daar gaat het om. Zorg dat je heel gericht met een voorstel ‘op maat' komt.'
Motto
Het directe contact is ook voor Erwin van Litsenburg, directeur bij RulersGroup, van doorslaggevende waarde. ‘Het gaat om meedoen. Aan discussies, in groepen, met polls, reageren, mensen aanbevelen. Kortom: geven, geven, geven. Dan krijg je ook terug. Dat is eigenlijk het motto van social media: luisteren, reageren, geven en participeren. De business komt dan naar je toe, maar ook de beste professionals.'
Maarten Cobelens, algemeen directeur bij Peak-IT ziet social media vooral om kennis te delen met de doelgroep. ‘Ik zie het ook als een marketingtool voor naamsbekendheid en om ict'ers te bereiken via blogs en actuele ict-informatie en nieuws. Social media leent zich uitstekend om kennis te delen met je doelgroep'.'
Daadwerkelijk plaatsen
Danny IJzendoorn, directeur bij The Future Group, zet social media op twee manieren in. ‘Het daadwerkelijk plaatsen van een vacature op social media. Dit is een harde vacature waarin aangegeven wordt wat de opdracht inhoudt. Verder is het delen van waardevolle informatie op social media een vorm die gewaardeerd wordt. Dit betreft bijvoorbeeld het plaatsen van een link naar een interessant artikel of onderzoek, of een uitnodiging voor een (recruitment)event dat georganiseerd wordt vanuit de organisatie.'
Peter Ambagtsheer, eigenaar van Mentaspex, ziet van de verschillende social media de voor- en nadelen om daar via ict'ers voor werk te benaderen. ‘Via Twitter is het goed om een hashtag te gebruiken met een onderwerp dat de betreffende professional boeit. In LinkedIn-/Facebook-verband moet je meteen de baan noemen waarvoor je hem/haar wilt uitnodigen. Ben je dat niet van plan, val die persoon dan niet lastig. Van andere social media heb ik eigenlijk geen idee. Ik zou Hyves niet eens proberen, maar voor scholieren kan het kansrijk zijn.'