De markt voor business process management (bpm) en middleware zit weer in de lift. In 2010 nam de omzet toe met 9,2 procent naar 16,1 miljard dollar. Dat is meer dan de 2,2 procent groei die in 2009 werd gehaald. Dit meldt onderzoeksbureau IDC.
Volgens IDC kopen organisaties sinds 2010 weer vaker bpm- en middlware-software om hun organisaties te innoveren. Alle ict-leveranciers zagen daardoor de vraag naar hun software stijgen. De vraag naar applicatieserver-middleware nam toe met 10,8 procent. De vraag naar integratie- en process automation middleware groeide met 8,2 procent.
De markt wordt gedomineerd door IBM, daarna volgen Oracle en Microsoft. In 2010 zag Microsoft zijn omzet in dit marktsegment met 20 procent stijgen en was daardoor de snelst groeiende leverancier op het gebied van bmp en middleware.
Cordys
Ook kleinere leveranciers, profiteerden van de vraag en wisten allemaal met meer dan 35 procent te groeien. Dat waren bedrijven zoals Accellion, Appian, Crossgate, Cordys, Global 360, InterSystems, Micro Focus, Nintex, Seeburger, YouSendIt en Workday.
YouSendIt doet BPM?
BPM komt bij alle IT/business services voor. Bijvoorbeeld bij ERP implementaties en ERM. Het is dan moeilijk om BPM als apart product te verkopen. BPM is een een onderdeel van de aangeboden IT/business diensten.
BPM wordt inderdaad (in eerste instantie) vaak verkocht in combinatie met een andere dienst. Maar Business Process Management houdt natuurlijk in dat er ook een continue proces in gang wordt gezet, dat is een terugkerende dienst die ook zelfstandig afgezet wordt. Het is evident dat de BPM markt weer aantrekt, optimalisatie van de interne werking levert bedrijven veel benodigd rendement op. Nu, maar ook in de toekomst.