Recent is de documentaire 'vrienden voor het leven' van KRO Reporter op TV geweest en werpt een scherpe, kritische blik op Facebook en vertelt dat Facebook op vele manieren al iedereen volgt op het Internet en deze gegevens gebruikt voor diverse doeleinden. Een interessant fenomeen wat meer met zich teweeg brengt dan menigeen eigenlijk beseft.
Recent is de documentaire 'vrienden voor het leven' van KRO Reporter op TV geweest en werpt een scherpe, kritische blik op Facebook. Rond 19:50 minuten in deze TV uitzending komt Arnold Roosendaal aan het woord en vertelt ons dat Facebook ons op vele andere manieren volgt op het internet en zo jouw digitale sporen vastlegt. Dat doet Facebook middels de ondertussen voor iedereen bekende 'Vind ik leuk' knop.
Waarschijnlijk is nog niet iedereen op de hoogte dat er via deze knoppen nog veel meer wordt verzameld dan alleen het vastleggen van mijn vind-ik-leuk's zodra hierop wordt geklikt. Volgens Arnold Roosendaal hoeft men er niet eens op te klikken en toch weet Facebook dat die pagina is bezocht waar zo'n knop op staat. Dat betekent dat elke website met zo'n knop ervoor zorgt dat Facebook binnen no-time veel meer informatie over mijzelf heeft dan Google vandaag de dag al heeft.
Men zegt dat Google alles van je weet, maar Facebook weet straks vele malen meer over mij dan Google. Ik ben ervan overtuigd dat niemand datgene weet over zichzelf dan wat Google of Facebook wel weten over hem/haar. En dat lijkt me niet helemaal de bedoeling. We gebruiken Facebook immers om met elkaar in contact te komen en blijven. Naar mijn inziens beseft Facebook niet wat de echte toegevoegde waarde is en gaat volledig doorslaan naar een commercieel model die afhankelijk is van onze persoonlijke informatie. Een online community die met elkaar in contact wil zijn moet niet haar bestaansrecht ontlenen aan zo'n onderliggend model waar zoveel mogelijk geld verdienen het doel is (Facebook gaat naar de beurs straks). Dit biedt geen levenslange garantie voor de community en daarmee voorspel ik een vrij kort bestaan (ik geef Facebook nog 3 tot 5 jaar) van Facebook net zoals vorige online communities die in deze valkuil zijn gevallen zoals CU2.nl, MySpace en Hyves (laatstgenoemde is nog lang niet afgeschreven, maar volgt wel dezelfde trend).
In het tweede deel van de documentaire komt de online privacy discussie op gang en komt wederom pijnlijk naar voren dat de huidige wet- en regelgeving 15 jaar achterloopt, waardoor bedrijven zoals Facebook vrij spel hebben om te doen wat ze willen met onze digitale sporen. Ik ben van mening dat we niet moeten wachten op politieke veranderingen en mede door de heersende onverschilligheid bij het merendeel van de social media-gebruikers zal er niet zo snel iets veranderen in het huidige social media-landschap. We blijven argeloos onze persoonlijke informatie weggeven. Dat is de prijs die we ervoor betalen zodat we gratis gebruik kunnen maken van Facebook, Google, Hyves, Twitter, LinkedIn et cetera. Maar wanneer komt de grote kater dat we voelen dat de balans van controle over jouw digitale sporen volledig naar de kant hangt van dergelijke grote bedrijven?
Heel veel social media gebruikers zullen het met me eens zijn dat we niet weten welke informatie van onszelf bekend is bij dergelijke social media. Er is amper over- en inzicht aanwezig in welke gegevens van mij of jou bekend zijn. En al helemaal niet welke informatie er heen en weer gaat als jij toestemming geeft aan een website/applicatie als je bijvoorbeeld met je Facebook profiel daar inlogt.
Vandaag de dag is het niet mogelijk om in één overzicht te kunnen zien welke informatie er allemaal van een persoon bekend is op verschillende social media. Het is niet mogelijk om te zien welke en hoeveel digitale sporen iemand al heeft achtergelaten. Er zijn wel vermoedens, maar er is geen hulpmiddel die hierbij helpt om dit te bevestigen of dit klopt vanuit een bepaalde perceptie. Hier ligt een latente behoefte bij veel sociale media gebruikers om dit inzicht te krijgen. ROOT is zo’n middel die hiervoor gebruikt kan worden en precies daar zal ROOT vertrekken in haar applicatie. De applicatie ROOT zal een ieder dit overzicht en inzicht geven met feitelijk overzicht hoeveel informatie er van jou staat op elke sociale media.
Na dit inzicht zal de behoefte ontstaan om het met hetzelfde gemak deze informatie te kunnen beheren. Wanneer jij in staat bent altijd op een eenvoudige manier jouw persoonlijke informatie en digitale sporen te kunnen beheren, betekent dat jij in controle bent ten opzichte van bijvoorbeeld Facebook. En door deze vorm van controle, zal de online privacy discussie afnemen. Vervolgens zal de-nog-uit-te-werken wet- en regelgeving gaan afdwingen dat bedrijven die over jouw informatie beschikken meer middelen beschikbaar moeten stellen om makkelijker inzicht te krijgen in deze informatie van en over jezelf net zoals ROOT dat poogt te doen.
Onze informatie is op allerlei manieren geld waard. De Europese Cookie-law wordt eenvoudig omzeilt met sociale netwerken of gratis spelletjes.
Dat gratis uiteindelijk toch een prijs heeft merkt de argeloze gebruiker pas als er gericht reclame komt, call centers je op een mobiel nummer gaan bellen of andere vormen van marketing.
De stelling dat inzicht leidt tot de wens om eigen informatie te willen beheren is denk ik voor steeds minder mensen van toepassing. Veel jongeren kijken je al meewarig aan, als je doemverhalen vertelt over wat er met je gegevens kan gebeuren.
Voor een deel zal de markt het denk ik zelf gaan reguleren. Kan me ook bijna niet voorstellen dat een bedrijf als Facebook eeuwig overleeft (maar besef dat ik een beperkt blikveld heb). Van een Google kan ik me echter al niet meer voorstellen hoe ze zouden moeten verdwijnen, omdat ze diep in alle spelonken van het internet zijn doorgedrongen. http://www.ontraxx.net is een aardige site om te zien hoe alomtegenwoordig de Google producten zijn, waardoor al je bewegingen op het net zijn te volgen. Erg? Best wel, beter reguleren is zeker wenselijk. Maar dat dit hard zal gaan lukken betwijfel ik.
Google heeft met Analytics een leuk ’tappunt’. En zo te zien gebruikt ook Computable deze service. Begrijpelijk want meten is weten!
Internet is allang niet meer van de ’techies’ en gekaapt door de marketeers. Het draait hierbij allemaal om e-commerce. De AH klantenkaart in het kwadraat!
Sociale netwerken zijn niet social maar alleen maar bedoeld om zoveel mogelijk volume te krijgen waarna de bedenkers het kapitaliseren.