Prorail wil het aantal inhuurkrachten drastisch inperken. De komende weken voert de spoorbeheerder een scan uit om te bepalen welke functies bedrijfskritisch zijn en voor welke functies het geen capaciteit meer wil inhuren. De bezuinigingsmaatregel heeft ook consequenties voor de ict-activiteiten. Ict maakt voor circa eenderde deel uit van de externe inhuur. Leveranciers zijn alvast ingelicht over de op handen zijnde bezuinigingen.
Een woordvoerster van Prorail vertelt dat het bedrijf de komende jaren 160 miljoen euro moet besparen. Het spoorbedrijf wil zich dan ook richten op de kernactiviteit: het veilig laten rijden van treinen. Alle activiteiten die daarmee niet direct te maken hebben, worden gestopt of afgebouwd. Prorail is al gestopt met projecten als elektrisch rijden en windmolens boven het spoor.
De zegsvrouw stelt dat het personeelsbestand de afgelopen jaren is gegroeid door extra investeringen, zoals in bouwprojecten en infrastructurele vernieuwingen. Ook het aantal inhuurkrachten is daardoor toegenomen. Prorail voert nu een vacaturestop in en wil het bestand externe medewerkers drastisch terugdringen.
Bij Prorail werken zo'n 3950 medewerkers (exclusief inhuur). Uit het jaarverslag 2010 blijkt dat het inhuurpercentage in 2010 15 procent was. Dat is overigens al 2 procent minder dan in 2009 en 3 procent lager dan in 2008. Prorail wil naast het stoppen van activiteiten een deel van de inhuur beperken door automatisering van taken en door contracten over te zetten naar goedkopere, tijdelijke dienstverbandcontracten.
Ict-partners
Eenderde van de extern inhuur is ict-gerelateerd. Hoewel Prorail geprobeerd heeft, na kritiek op de slechte ict-prestaties, een aantal belangrijke ict-taken terug te halen naar de eigen ict-afdeling, werkt de spoorbeheerder nog steeds met talloze ict-partners, zoals in specifieke gevallen met Atos Origin (business intelligence), Ciber (SAP) en Sogeti (applicatiebeheer).
Daarnaast sloot Prorail in 2010 een omvangrijk mantelcontract voor voorkeursleveranciers. Een aantal percelen had betrekking op ict. Tot de geselecteerde partijen behoren Atos Origin, BT, Calibre Alignment, Capgemini, Centric, Chess Beheer, Cimsolutions, FreshConnections, Itaq, Logica, O&I Management Partners/Withart ICT, OGD, Perfect for People, Sogeti, Strict, Nspyre (voorheen Task24), Ultimum en VX Company. Vooral deze groep leveranciers zal het aantal opdrachten van Prorail naar verwachting zien opdrogen.
“Prorail is al gestopt met projecten als elektrisch rijden”. Betekent dit dat we alleen nog maar dieseltreinen krijgen?
Ik denk dat ze Elektrisch autorijden bedoelen:
http://www.amt.nl/Nieuws/ProRail-wil-er-ook-zijn-voor-elektrische-auto.htm
Prorail denkt écht dat externe inhuur geen toegevoegde waarde heeft en nog te duur zijn bovendien!? Jammer toch dat dit soort grote werkgeverorganisaties niet goed geïnformeerd zijn…
Als inhuur krachten geld kosten, waarom huur je ze dan in? De bedoeling is toch dat je op langere termijn effectiever, dus meer kostenbesparend gaat werken? Het kan dan 2 dingen betekenen:
1. Ze huren de verkeerde mensen en/of projecten in (het kan ook dat ze verkeerde plannen maken).
2. Dit is korte termijn politiek die op de langere termijn averechts uitwerkt.
Beiden zeggen iets over het beleid van pro-rail.
Ai ai, gewoon terug naar één NS, weg met de privatisering, lekker overzichtelijk en stukken goedkoper.
Vreemd dat uitgerekend Prorail na alle (winter)ellende op het spoor moet bezuinigen. Kennelijk ontkomen zij ook niet aan de bezuinigingsdrift in Den Haag. Afijn, dan zit die directeur ook weer wat rustiger op zijn stoel. Mocht het weer mis gaan kan ie ook naar die richting wijzen.
Altijd een leuk streven, om mensen niet meer in te huren maar aan te nemen op een tijdelijk contract. Voor de opdrachtgever/werkgever natuurlijk best of both worlds: kosten van loondienst met flexibiliteit van inhuur.
Maar waar vind je goede ervaren mensen die nog een flexcontract zouden tekenen? Of ze hebben ergens een vast contract, of ze zijn ZZP-er. Bezien vanuit de arbeidsmarkt voor hoger opgeleide IT-functies, zul je alleen schoolverlaters met een termijncontract kunnen verleiden.
Ik ga voor AI, terug naar één NS. Toen is de ellende begonnen en gingen de kosten drastisch omhoog!!