Ict-dienstverlener Logica heeft van 23 tot en met 27 mei 2011 een speciale week waarin de medewerkers worden aangespoord maatschappelijk verantwoord bezig te zijn. Zo is er een sponsorloop, worden er groene snacks en boerenlandproducten in de kantines geserveerd en worden er mobiele telefoons en tuingereedschap ingezameld voor derdewereldlanden. Logica doet dit niet uit financieel belang, ‘het is puur om onze medewerkers betrokken te maken bij hun omgeving’.
Voor Logica is het momenteel niet rozengeur en maneschijn. De dienstverlener opereert nog steeds in een hectische markt waarin de financiële resultaten achterblijven bij de verwachtingen. Toch is de ‘Future Proof Week' niet bedoeld om er financieel gewin uit te halen. ‘Wij hebben sommige mensen bij ons de afgelopen tijd teleurgesteld, we hebben zelfs mensen moeten ontslaan', zegt Jan Piet Valk, cfo bij Logica Benelux. ‘Hierdoor kunnen mensen wat cynisch zijn tegenover deze week, maar deze week is echt geen goedpraten. We hebben geen dubbele agenda, we vinden het belangrijk dat onze medewerkers zich realiseren dat we onderdeel zijn van een groter ecosysteem waardoor je verantwoordelijkheid hebt voor je omgeving.'
Daad bij het woord
Valk mag dan chief financial officer zijn, in die hoedanigheid heeft hij niet de mvo-week bij Logica helpen opzetten. ‘Die twee zaken hebben niets met elkaar te maken. Sterker zelfs, wij hebben een sponsorloop waarin Logica voor elke meter die een medewerker loopt geld overmaakt naar verschillende goede doelen. Hoeveel dat precies gaat worden, weet ik niet. Maar daar gaat het ook niet om, het is belangrijk om de daad bij het woord te vervoegen.'
Logica heeft elke dag van de week speciale activiteiten op het programma staan. Zo wordt er een workshop energiemanagement georganiseerd waar medewerkers op de work/life balance worden gewezen, zijn er proefritten met hybride auto's, zijn er sessies waar inhoudelijk wordt ingegaan op sustainability, zijn er groene snacks in het restaurant, is er een proeverij van boerenlandproducten en worden ongebruikte mobiele telefoons en tuingereedschap ingezameld voor het goede doel.
Kennis leveren
Het geld dat de sponsorweek opbrengst gaat dus naar verschillende goede doelen. Valk denkt voor de toekomst na over een iets andere opzet van steun aan het goede doel. ‘We overwegen drie of vier organisaties uit te kiezen die we dan volledig willen gaan ondersteunen. Niet alleen met geld, we willen vooral kennis aan hen leveren.'
Logica heeft steeds de mond vol van MVO: Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.
Ik zou liever Medewerker(georienteerd) Verantwoord Ondernemen willen zien, want die medewerker wordt meestal vergeten. Als die tevreden komt werken, dan komt die andere MVO vanzelf!
Hopelijk houden ze dat ook in de toekomst vol. Maatschappelijk verantwoord. Voorgaande jaren en bijbehorende ontslagrondes hebben toch iets anders laten zien.
MVO gaat over de 3 p’s (Profit, People en Planet). Door de activiteiten die ze organiseren, richten ze zich op de verantwoordeljkheid die er zou moeten zijn voor onze omgeving (Planet). Profit en People vergeten ze een beetje. Met de Profit gaat het nog steeds niet zo best en met de aandacht voor de medewerkers (People) is het ook slecht gesteld. Volgens mij heeft Logica MVO niet helemaal begrepen.
Meneer Valk heeft mooi praten is amper 2 jaar bij Logica geweest en nu alweer weg omdat het te heet werd onder de voeten – hoezo begaan met de onderneming?