Heb je het al door? Is het je al opgevallen? De moderne medewerker, zeker de toekomstige, leeft met de smartphone of tablet in de hand. Maar wat betekent dat nu dan voor de HRM'ers die informatie delen en vragen en voor de it'ers die hen ondersteunen.
Waren de HRM'ers en it'ers het er net over eens dat hun ondersteunende software beter online via SaaS (Software as a Service) ondersteund kon worden en hadden ze deze dus bij een gespecialiseerde partij neergelegd. Hadden ze de eerste stapjes gezet in het invullen van de behoefte van managers en medewerkers met eHRM. Staat de volgende HR-volutie al weer voor de deur, ‘ze’ willen het op de telefoon zien! Lastig? Dat is maar net hoe je er als HRM'er en it'er naar zal kijken.
Wat mij betreft is het een kans die je nu direct moet grijpen. Dit is het moment om zowel de informatiebehoefte van medewerkers en managers (beide zijn toch je HR-consumenten?) en je eigen processen met elkaar ‘in sync’ te brengen. Bovendien is dit ook het moment om af te komen van de eeuwige discussie omtrent eHRM 'hebben onze medewerkers wel toegang tot een computer?'
De kans is enorm en kan, zolang goed ingevuld, de HRM'er op de kaart zetten die als eerste collega’s gaat zien als persoonlijke informatieconsumenten en niet als functionele informatievragers. Die informatieconsumenten stellen vragen als, kan ik terwijl ik in de trein zit alvast mijn declaratie invullen? Kan ik terwijl ik onderweg ben even snel zien of ik de dag daarna verlof kan krijgen? Die wil bij het invullen van de belastingen nog even snel de jaaropgave op kunnen zoeken.
Met deze ontwikkelingen gaat een nieuwe situatie ontstaan. Was HR tot een paar jaar geleden nog de tak van organisaties die achter de technologische ontwikkelingen aanliep, nu wordt HR met grote stappen koploper en innovatiever dan de meeste anderen.
Durf te vragen, durf te doen. Vraag als HRM’er maar eens aan je collega’s of zij vanuit huis of onderweg zelf antwoord op die vragen kunnen geven. Je zult verbaasd zijn over de positieve respons. En digibeten.. die bestaan vrijwel niet meer, een online fotoalbum, een kerstgeschenk dat iemand online mag uitkiezen, meterstanden doorgeven? De consument anno 2011 is meer online dan je denkt, laat staan de toekomstige medewerker. Dus grijp deze kans en blijf voorop lopen. De HR-tools om iHR mogelijk te maken zijn voorhanden, grijp ze en zet ze in. Want iHR begint niet morgen, maar gisteren.
Hmmm, ik mis in dit artikel een echte onderbouwing die terugslaat op de titel. Bedoeld de Dhr Cöhrs dat de ‘i’ slaat op ‘internet’ (eHRM was toch al lang intra/internet gerelateerd?) of op mobiele toegang via internet (zoals de inleiding doet vermoeden)? Echter voor dat laatste zie ik nu niet een noodzaak om weer een nieuwe benaming voor eHRM te verzinnen?
Kort gezegd: er wordt een nieuw begrip gelanceerd (iHRM) maar het artikel legt dit begrip verder niet concreet uit. Gemiste kans?
Om positief af te sluiten: goed te lezen dat Raet met ontwikkelingen voor mobiel gebruik bezig is!
Beste Onno,
In mijn optiek was ik duidelijk dat iHR slaat op het kunnen afhandelen / nagaan van HR-taken en zaken op mobiele devices als smartphone en tablets zoals een iPad. Wellicht dat ik daar niet duidelijk genoeg in was. Maar met deze toevoeging heb ik die cirkel in ieder geval hopelijk rond gemaakt.
In ieder geval dank voor je reactie en, natuurlijk, voor de positieve afsluiting.
“En digibeten.. die bestaan vrijwel niet meer, een online fotoalbum, een kerstgeschenk dat iemand online mag uitkiezen, meterstanden doorgeven? De consument anno 2011 is meer online dan je denkt, laat staan de toekomstige medewerker.”
Zeg nooit dat een digibeet niet meer bestaat. Er zijn er nog steeds 1,6 miljoen in Nederland. Toch bijna 10% van de bevolking. Ook 10% van de ingeschrevenen bij het UWV. Je toekomstige werknemer. Jammer dat ze toch steeds weer vergeten worden.
Dit is dus waar HR zich mee bezig houdt… Een i in plaats van een e. WOW!