Ict-dienstverlener Sogeti heeft veertig bankzitters met uiteenlopende functies overgeplaatst naar de divisie Software Control. Zij gaan daar aan de slag als tester. De veertig zijn geselecteerd op de tijd die zij al op de bank zitten en hun affiniteit met het testvak. Sogeti weet nog niet of de overplaatsing permanent of tijdelijk is.
De maatregel wordt bedrijfsbreed bij Sogeti doorgevoerd en sluit volgens woordvoerder Jolanda Peek aan op de toenemende vraag naar testers. ‘Het is een kwestie van vraag en aanbod. Wij hebben gekeken naar onze bankzitters en kozen voor personen die makkelijk om te scholen zijn op basis van het cv of die affiniteit met testen hebben. Of de overstap tijdelijk of permanent is hangt af van de ontwikkeling en ambities van de betrokken personen.' Of de overstap verplicht is, wil Peek niet zeggen. ‘Wat is verplicht? Als ze het niet willen, worden ze niet ontslagen.'
Terugkeer
Sogeti sluit een terugkeer van de betrokkenen naar hun oude divisie niet uit, maar Peek wil daar geen harde uitspraken over doen. Betrokkenen melden Computable dat de maatregel een permanent karakter heeft, waarbij mensen formeel worden overgeplaatst. Zij krijgen te maken met een andere unit en een andere unitmanager en krijgen een opleiding van drie weken. Zodra zij als tester worden ingezet, bepaalt de divisie Software Control wanneer de medewerker weer wordt vrijgegeven voor andere werkzaamheden. De vraag naar testers is groot, waardoor betrokkenen het gevoel hebben dat zij een permanente overstap maken.
Onder de overgeplaatsten bevinden zich SAP-consultants, software engineers, implementatiespecialisten en projectleiders. Sommigen van hen zien de overstap als een stap terug in hun carrière. Een betrokkene meldt dat er afspraken zijn gemaakt over een terugkeer naar de oude divisie wanneer het aantal bankzitters onder de honderd komt. Sogeti wil dit bevestigen noch ontkennen. ‘Dit is de afgelopen drie jaar niet meer voorgekomen, dus ik zie het somber in', zegt een betrokkene. ‘Ik wil er verder niet zo veel meer over kwijt, omdat dit mij mijn baan kan kosten. Voor wat die nog waard is.'
Sogeti is een commercieel bedrijf, dat wil nog steeds zeggen dat het geld wil verdienen en bij voorkeur veel winst wil behalen. En als dat onvoldoende lukt, moeten de knuffelmuur en pluche beesten de kast in en moet je maatregelen nemen……met medewerkers ja.
Zoals Jan Dijkgraaf het mooi verwoord heeft ‘het is een zakelijk relatie’ en als het je niet bevalt, maak je het uit en zoek je een nieuwe liefde.
Dus verdient dit de schoonheidsprijs? Nee. Zijn de kansen op werkgever van het jaar 2012 verkleind? Vast. Is dit een rationele en zakelijke beslissing. Yep. Ergo: jammer dat het moet, maar hulde.
Communicatie binnen Sogeti is een drama. Gelukkig heeft de directie wel al aangekondigd dat er dit jaar hoogstwaarschijnlijk geen eindejaars uitkering zal zijn. Komt dat in elk geval niet als een verrassing….
@sogetist
quote:
Het zegt alles over jouw instelling en wellicht ook wel de reden van niet-inzetbaarheid
Vind je zo’n opmerking dan wel kunnen ?
Ja, eigenlijk wel.
Het enige dat ik aangeeft is dat de reactie van deze persoon alles zegt over zijn instelling (lijkt me niet heel gek) en voeg daaraan toe dat ik het niet ondenkbaar acht dat een persoon die op deze negatieve manier over de dienstverlening van zijn eigen bedrijf denkt en praat dit ook uitstraalt op klanten die hem/haar daardoor niet willen inhuren…
Het eerste is een constatering, het tweede een aanname.
Na nog wat meer informatie van een medewerker (ik lijk wel Peter R de Vries) begrijp ik het volgende:
Er is geselecteerd op de tijd die op de bank gezeten is en op affiniteit met testen. Als beide criteria positief moesten zijn, dan kun je het zien als een verbreding van je kennis en een flexibele manier van omgaan met omstandigheden. Als het ook alleen kan op basis van de tijd op de bank, dan vrees ik demotivatie. Een bakker wordt ook niet zomaar slager, maar affiniteit is bijvoorbeeld saucijzenbroodjes maken.
Qua communicatie: Hier is zeker een terecht punt van kritiek: De OR is zelfs niet van te voren gehoord en in kennis gesteld door de directie. Pas toen er al kritiek kwam vanuit deze site en wellicht door interne vragen is er snel een bericht op de intrasite gezet. Toen pas wist het hele bedrijf wat er gebeurde. Of die 40 man vanuit 1 divisie komt is onbekend.
Wat mij ook opvalt: Sogeti valt onder CAP, net op dit moment komt het annual report over 2010 uit, is dit toeval, of heeft een directie nog snel een reddingsaktie uitgevoerd om Parijs tevreden te stellen dat het nu echt onder controle komt? In dat geval mag je de directie van Sogeti dankbaar zijn. Parijs was er waarschijnlijk harder mee omgegaan.
Tot slot: als je het echt niet bevalt, dan houdt niemand je vast, maar je mag van een werkgever aktie verwachten, omdat anders een heel bedrijf er onder lijdt. Misschien niet wat een werknemer wilt, maar maanden op de bank zitten wil een werkgever én een werknemer niet. Het blijft per slot van rekening een via Parijs beursgenoteerd bedrijf.
@Sogetist
Ik denk dus van niet
Het eerste is jouw persoonlijke visie.
Het tweede is niet meer dan een stigma.
Wij zijn blij dat we niet elkaars collega zijn.
De markt voor ICT-ers is momenteel voldoende aangetrokken, maar op één of andere manier weet Sogeti niet net als haar concurrenten vraag en aanbod te combineren. Hebben zij niet de juiste professionals in dienst of ligt het aan de prestaties van het sales apparaat? Als ik lees dat 40 personen worden omgeschoold dan zal het wel het laatste zijn.
Sogeti staat bekend als een betrouwbare testpartij. Dat is precies waar een deel van het probleem zich manifesteert. Sogeti probeert zich te profileren op meerdere gebieden neemt daar competenties voor aan, bijvoorbeeld SAP middels de overname van Uphantis, maar weet dit niet aan de markt te verkopen. Dit ligt echt niet aan de aangenomen competenties. Zou het dan toch het sales apparaat zijn?
Over het bovenstaande kun je twisten, maar het volgende weet ik zeker.
Zodra iedere bankzitter bij Sogeti buiten de deur gaat solliciteren hebben zij binnen enkele weken een nieuwe passende opdracht.
“Er is geselecteerd op de tijd die op de bank gezeten is en op affiniteit met testen”
Vreemd.
Ik ben zelf een van de mensen die moet gaan.
Maar affiniteit met testen heb ik niet en nooit gehad ook.
Op zich begrijp ik best dat er wat moet gebeuren, maar ik ben vooral diep en diep teleurgesteld over de manier waarop het is gegaan. Jaren werkervaring is ineens nutteloos en ik heb heel erg het gevoel dat ons het ene wordt gezegd en in communicatie toch even wat anders.
Het meest erge voor mij is dat er geen enkele ruimte is gelaten voor een persoonlijk verhaal voordat de beslissing is genomen.
Ook het getal van 100 bankzitters is ons hard genoemd, maar ik kan me niet herinneren dat het ooit zo laag is geweest.
Sterker nog een gezond bedrijf zou 5% moeten hebben op de bank (liefst wel kort natuurlijk) en dan heb je het over meer dan 150 mensen.
Sogeti, veel lachen en grote verhalen over kansen en groei. Falend management zonder visie. Meeste 45 jaar en ouder die elkaar schouderklopje geven en naar buiten wijzen als het mis gaat. Clubje dat zichzelf in stand houdt, enkeling daargelaten. Als je geen aandacht schenkt aan signalen over zaken die niet goed gaan, en maar blijft lachen en schouderklopje uitdelen, en luisteren naar al die kansen en offertes dan ontdek je hoe diep de doodlopende staat is…..
Blij dat ik weg ben bij die kortzichtige bmw’ers. Keep on smiling, de crisis duurt nog ff.
Je zult maar als tester bij Sogeti op de bank zitten, ben je dan echt een kneusje?