Ict-dienstverlener Sogeti heeft veertig bankzitters met uiteenlopende functies overgeplaatst naar de divisie Software Control. Zij gaan daar aan de slag als tester. De veertig zijn geselecteerd op de tijd die zij al op de bank zitten en hun affiniteit met het testvak. Sogeti weet nog niet of de overplaatsing permanent of tijdelijk is.
De maatregel wordt bedrijfsbreed bij Sogeti doorgevoerd en sluit volgens woordvoerder Jolanda Peek aan op de toenemende vraag naar testers. ‘Het is een kwestie van vraag en aanbod. Wij hebben gekeken naar onze bankzitters en kozen voor personen die makkelijk om te scholen zijn op basis van het cv of die affiniteit met testen hebben. Of de overstap tijdelijk of permanent is hangt af van de ontwikkeling en ambities van de betrokken personen.' Of de overstap verplicht is, wil Peek niet zeggen. ‘Wat is verplicht? Als ze het niet willen, worden ze niet ontslagen.'
Terugkeer
Sogeti sluit een terugkeer van de betrokkenen naar hun oude divisie niet uit, maar Peek wil daar geen harde uitspraken over doen. Betrokkenen melden Computable dat de maatregel een permanent karakter heeft, waarbij mensen formeel worden overgeplaatst. Zij krijgen te maken met een andere unit en een andere unitmanager en krijgen een opleiding van drie weken. Zodra zij als tester worden ingezet, bepaalt de divisie Software Control wanneer de medewerker weer wordt vrijgegeven voor andere werkzaamheden. De vraag naar testers is groot, waardoor betrokkenen het gevoel hebben dat zij een permanente overstap maken.
Onder de overgeplaatsten bevinden zich SAP-consultants, software engineers, implementatiespecialisten en projectleiders. Sommigen van hen zien de overstap als een stap terug in hun carrière. Een betrokkene meldt dat er afspraken zijn gemaakt over een terugkeer naar de oude divisie wanneer het aantal bankzitters onder de honderd komt. Sogeti wil dit bevestigen noch ontkennen. ‘Dit is de afgelopen drie jaar niet meer voorgekomen, dus ik zie het somber in', zegt een betrokkene. ‘Ik wil er verder niet zo veel meer over kwijt, omdat dit mij mijn baan kan kosten. Voor wat die nog waard is.'
Communicatie was er niet bij ebs, mogelijk alleen het management.
Er was zeker geen keus, het was een medeling, dat is wat mij woest maakt.
Sogeti is arrogant en heeft een onterecht positief beeld in de markt.
Goeie investering om uphantis over te nemen, hoeveel werken er nog? En hoeveel gaan dat er zijn na dit nieuws?
Ook de collegas die niet direct worden getroffen (dus momenteel zijn ingezet) vinden hier wel degelijk iets van…
Sales haal de juiste vraag op! Daar ligt het probleem.
De slachtoffers die naar sc gaan kunnen echt wel wat…
Als sogeti maar half zou zijn wat ze propageren, dan zou ik blijven….. Helaas!
Het zegt ook iets over het testvak, iedereen kan het….
Sogeti directie doet wat zij wil. Er is zelden overleg met OR of achterban. Slechts achteraf worden zij geïnformeerd. Niet dat het veel zal uitmaken want het zijn een stelletje makke schapen.
Zoals gewoonlijk worden bij SG geen collectieve ontslagen gegeven , maar worden mensen “gemotiveerd” om zelf te vertrekken. Het begint al aardig op te ruimen.
Met 3 Unix collega’s mag ik ook gaan testen. LPIC 1, 2 en 3 behaald, maar geen relatiemanager is in staat om een fatsoenlijke opdracht voor me te vinden, dus nu kan ik Tmap doen. Dat betekend dat zo’n 10% van alle Unix mannen worden omgeschoold.
@mensen die negatief doen over klagende medewerkers en dat zij wel wat gehoord hebben. Onderstaand is de gemiddelde manier waarop het bij de betreffende medewerkers terecht is gekomen en dat is wat telt. Dat SC het dan juist wel eerder te horen heeft gekregen maakt de manier waarop de getroffen medewerkers het te horen hebben gekregen alleen nog maar erger.
Als het jou als medewerker betreft en je hoort het een dag (of met weekend er tussen) van te voren. Nog niet eens in een face-to-face gesprek maar gewoon laf via een telefoontje en dat nog eens op een manier van “je bent overgeplaatst…” dan vind ik dit zeker communicatie om van te huilen. De manier van communiceren is binnen Sogeti inderdaad echt op een niveau om je voor te schamen. Het is niet eens zo dat het alleen maar medewerkers zijn die al 6 mnd of langer op de bank zitten of die echt duidelijke problemen hebben. Die wil SC namelijk ook niet hebben zoals ze zelf aangeven.
De meeste negatieve reacties slaan dus daarop en niet over testen in het algemeen, wat inderdaad een nuttige expertise en bijdrage is van het ICT vak. Besef dat wel even goed, je moet de zaak en reacties wel goed lezen. Door de manier waarop dit nu gebeurt betalen nu wellicht wel de verkeerde mensen de rekening, mensen die midden in de crisis net wel ingezet waren en nu toevallig even niet.
Het is heel simpel:
Software Control wil graag groeien op het gebied van wat zwaardere professionals en heeft de keuze om gemotiveerde mensen “uit de markt” te halen (lees: sollicitatietraject, entreetest, betere voorwaarden dan hun huidige job) of goeie mensen die al binnen Sogeti zijn en binnen hun huidige vakgebied, op dit moment en buiten eigen schuld minder makkelijk inzetbaar zijn.
De eerste optie is veeeeel duurder, de tweede optie is economisch verantwoord en voor de mensen die er zelf graag iets van willen maken perfect.
Komt er een opdracht voorbij in hun oude vakgebied dan is en blijft dit altijd mogelijk!!!
En idd, wie het er niet mee eens is en graag langdurig op de bank blijft zitten …….
Geen zin in omscholing? Dan kom je uiteindelijk in de WW en wat moet je dan?…. Je raadt het al, juist: omscholen, want ook thuis op de bank zitten leidt daar uiteindelijk toe als er geen werk in je eigen vakgebied is. Waarom zou dat voor een werkgever die jouw uitkering in de vorm van salaris betaalt, anders moeten zijn? Mijn idee: samen verantwoordelijkheid nemen indien de omstandigheden daarom vragen.
@Realist: mits ik dat dan nog wil, dan hoop ik van wel. Dat is in ieder geval inmiddels wel al toegezegd.
Ik vind het erg jammer dat Sogeti op deze manier in het nieuws komt. Ik ervaar Sogeti als een zeer sociaal bedrijf die haar werknemers serieus neemt. Natuurlijk moet je tijdens moeilijke tijden moeilijke beslissingen nemen en gaat het salaris minder of niet omhoog. Maar Sogeti is wel een van de weinigen die geen ontslagronde heeft gehad. En dat kun je maar van weinig bedrijven zeggen.
Natuurlijk is het voor een ieder binnen de 40 een ander verhaal. Maar persoonlijk ben ik er zeer blij mee en kan ik weer lekker aan het werk. Mijn expertise kan ik ook goed gebruiken in het testvak. Ik wordt er dus alleen maar beter van en ben dus blij dat Sogeti dit besluit heeft genomen.
@”Ex uphantis en nu ook snel ex sogeti”
Medewerkers met zo’n instelling maken bedrijven van binnenuit kapot. Uiteraard verdient de manier van communiceren absoluut niet de schoonheidsprijs en kan ik me jouw frustraties erg goed voorstellen, maar om het vakgebied van jouw collega’s zo te schofferen is stuitend. Het zegt alles over jouw instelling en wellicht ook wel de reden van niet-inzetbaarheid…
Ik hoop oprecht dat de andere overstappers hun toegevoegde waarde in het QA gebied gaan waarmaken en daarmee hun bedrijf (en daarmee ook de andere collega’s) een grote dienst gaan bewijzen. In een periode van crisis heeft Sogeti baangarantie beloofd en waargemaakt, tijd om wat terug te doen!