Ict-dienstverlener Sogeti heeft veertig bankzitters met uiteenlopende functies overgeplaatst naar de divisie Software Control. Zij gaan daar aan de slag als tester. De veertig zijn geselecteerd op de tijd die zij al op de bank zitten en hun affiniteit met het testvak. Sogeti weet nog niet of de overplaatsing permanent of tijdelijk is.
De maatregel wordt bedrijfsbreed bij Sogeti doorgevoerd en sluit volgens woordvoerder Jolanda Peek aan op de toenemende vraag naar testers. ‘Het is een kwestie van vraag en aanbod. Wij hebben gekeken naar onze bankzitters en kozen voor personen die makkelijk om te scholen zijn op basis van het cv of die affiniteit met testen hebben. Of de overstap tijdelijk of permanent is hangt af van de ontwikkeling en ambities van de betrokken personen.' Of de overstap verplicht is, wil Peek niet zeggen. ‘Wat is verplicht? Als ze het niet willen, worden ze niet ontslagen.'
Terugkeer
Sogeti sluit een terugkeer van de betrokkenen naar hun oude divisie niet uit, maar Peek wil daar geen harde uitspraken over doen. Betrokkenen melden Computable dat de maatregel een permanent karakter heeft, waarbij mensen formeel worden overgeplaatst. Zij krijgen te maken met een andere unit en een andere unitmanager en krijgen een opleiding van drie weken. Zodra zij als tester worden ingezet, bepaalt de divisie Software Control wanneer de medewerker weer wordt vrijgegeven voor andere werkzaamheden. De vraag naar testers is groot, waardoor betrokkenen het gevoel hebben dat zij een permanente overstap maken.
Onder de overgeplaatsten bevinden zich SAP-consultants, software engineers, implementatiespecialisten en projectleiders. Sommigen van hen zien de overstap als een stap terug in hun carrière. Een betrokkene meldt dat er afspraken zijn gemaakt over een terugkeer naar de oude divisie wanneer het aantal bankzitters onder de honderd komt. Sogeti wil dit bevestigen noch ontkennen. ‘Dit is de afgelopen drie jaar niet meer voorgekomen, dus ik zie het somber in', zegt een betrokkene. ‘Ik wil er verder niet zo veel meer over kwijt, omdat dit mij mijn baan kan kosten. Voor wat die nog waard is.'
@bankzitter En jij denkt dat je dan nog zo makkelijk terug kan?
Ik geef toe dat de interne communicatie bij sogeti niet altijd fantastisch is maar dit bericht had ik al ruim een week geleden in m’n mailbox, dus de kritiek is hier wel wat onterecht…
Ondanks dat marktomstandigheden je als bankzitter kunnen dwingen tot het moeten accepteren van opdrachten die wat minder bij je passen, ben ik van mening dat het eenzijdig besluiten tot omscholen van medewerkers naar een andere functie korte-termijnpolitiek is. Ik lees in het artikel zaken als ‘Sogeti heeft ..overgeplaatst’ en ‘Sogeti sluit… niet uit dat..’. Echter, wat de medewerkers zelf willen komt niet in het artikel voor. Ik ben blij dat ik werk bij een bedrijf waar de medewerker nog echt centraal staat en dit soort problematiek in een dialoog wordt opgelost.
Mensen kom op nou. Werd zeker tijd dat de naam Sogeti weer eens in het nieuws komt. Dit is toch allemaal non-nieuws!!!
Zucht. Ook een manier om als bedrijf in het nieuws te komen. Schokkend: Sogeti plukt 40 mensen van de bank om om te scholen. Na ja, zijn ze in ieder geval uitgerust… 😉
Geen wonder dat ze geen testers kunnen aannemen bij Sogeti, hun human resource klopt ook al niet. Wie wil er nu een ‘intelligentietest’ doen bij een sollicitatiegesprek? Misschien toont dit wel de onbekwammheid aan van degene die moeten interviewen. Tenminste dat is mijn ervaring.
Van een interne medewerker begreep ik dat de OR hierin niet gehoord en gekend is. Dat vond de OR vervelend, maar ze begrijpen het wel. Met zulke instanties heb je geen vijanden nodig…
Sogeti is dus toch gewoon een testclub. Hoe staat het met die overname van Uphantis en het binnenhalen van SAP-kennis? Mogen die SAP’pers ook gaan testen?
Ik begrijp de maatregel op zich wel. Op de bank zitten is ook maar stilzitten. Gezien de vele reacties verdient de communicatie niet de schoonheidsprijs.
Het maakt het ict-vak niet mooier of beter.
Naast alle berichten van een schaartse, de massa-ontslagen tijdens de recessie werken de bewindvoerders niet mee aan een beter imago van de ict.
Zolang er geen CAO is, kan Sogeti doen en laten wat het wil. Zoals ik al vaker heb aangegeven is Sogeti een middelmatig bedrijf. Jammer dat de klanten dit niet altijd doorhebben. Wat moet je met 40 testers waarvan een deel ongemotiveerd is en geen ervaring heeft met testen? Die mag de klant gaan opleiden. De persoon die de overstap maakt, krijgt een LOI-cursus van Sogeti met een waarde van 0,0. Overigens heeft Sogeti dit ook in 2008 geflikt. En mensen die niet willen, worden onder druk gezet met uiteindelijk de wederzijdse opzegging tot gevolg. Echt iets om trots op te zijn als bedrijf.