Ict-dienstverlener Sogeti heeft veertig bankzitters met uiteenlopende functies overgeplaatst naar de divisie Software Control. Zij gaan daar aan de slag als tester. De veertig zijn geselecteerd op de tijd die zij al op de bank zitten en hun affiniteit met het testvak. Sogeti weet nog niet of de overplaatsing permanent of tijdelijk is.
De maatregel wordt bedrijfsbreed bij Sogeti doorgevoerd en sluit volgens woordvoerder Jolanda Peek aan op de toenemende vraag naar testers. ‘Het is een kwestie van vraag en aanbod. Wij hebben gekeken naar onze bankzitters en kozen voor personen die makkelijk om te scholen zijn op basis van het cv of die affiniteit met testen hebben. Of de overstap tijdelijk of permanent is hangt af van de ontwikkeling en ambities van de betrokken personen.' Of de overstap verplicht is, wil Peek niet zeggen. ‘Wat is verplicht? Als ze het niet willen, worden ze niet ontslagen.'
Terugkeer
Sogeti sluit een terugkeer van de betrokkenen naar hun oude divisie niet uit, maar Peek wil daar geen harde uitspraken over doen. Betrokkenen melden Computable dat de maatregel een permanent karakter heeft, waarbij mensen formeel worden overgeplaatst. Zij krijgen te maken met een andere unit en een andere unitmanager en krijgen een opleiding van drie weken. Zodra zij als tester worden ingezet, bepaalt de divisie Software Control wanneer de medewerker weer wordt vrijgegeven voor andere werkzaamheden. De vraag naar testers is groot, waardoor betrokkenen het gevoel hebben dat zij een permanente overstap maken.
Onder de overgeplaatsten bevinden zich SAP-consultants, software engineers, implementatiespecialisten en projectleiders. Sommigen van hen zien de overstap als een stap terug in hun carrière. Een betrokkene meldt dat er afspraken zijn gemaakt over een terugkeer naar de oude divisie wanneer het aantal bankzitters onder de honderd komt. Sogeti wil dit bevestigen noch ontkennen. ‘Dit is de afgelopen drie jaar niet meer voorgekomen, dus ik zie het somber in', zegt een betrokkene. ‘Ik wil er verder niet zo veel meer over kwijt, omdat dit mij mijn baan kan kosten. Voor wat die nog waard is.'
@Binnenkort ex-Sogeti 3: bevuil jij altijd het nest waar je vandaan komt?
on topic: een hoop gebash op deze maatregel, maar niemand die beseft dat dit al veel vaker heeft plaats gevonden? Testen en alles wat er mee te maken heeft, is al lange tijd een van de meest gevraagde competenties, Sogeti behoort tot de top in dit werkveld.
Wat is er raar aan het inzetbaar maken van mensen die op de bank zitten? Het gaat niet om dwang, een vriend van me is eerder al een keer aangeboden om te gaan testen, maar weigerde dit: hij werkt nog steeds met plezier bij Sogeti. Volgens mij een hoop mensen die graag bashen en verkeerde aannames doen hier…
Het sociale imago van Sogeti kan op de schop. Dat is mijns inziens altijd al een reclame stunt geweest. Sogeti geeft trouwe medewerkers geen of bijna geen salaris erbij. Mocht je dan een keer op de bank komen wordt je gedwongen om werk te gaan verrichten buiten je interesse en expertisegebied. Waarom worden er niet gewoon mensen ontslagen?
Toch weer leuk om te vernemen dat de schuld van het bankzitten weer bij de bankzitters wordt gelegd en dat ze elke maand hun salaris ontvangen zonder daar ook maar iets voor hoeven te doen. Alsof het profiteurs zijn in plaats van professionals. Zolang je op opdracht zit ben je de gevierde man of vrouw, en haal jij het geld binnen voor de “ kantoor” werknemers, maar owee als je beschikbaar komt, dan is er herrie in de tent. Opeens kost je geld, en dat terwijl de kantoorwerknemers altijd geld kosten, maar daar hoor je niemand over. Ooit is nagedacht dat de het accountmanagent, fieldmanagement of hoe ze ook mogen heten, hun werk juist niet goed doen. Niet instaat zijn om geschikte opdrachten uit de markt te halen? In goede tijden hoeven ze alleen maar de opdrachten uit hun mailbox te vissen. In mindere tijden moeten ze echt aan het werk, naar de klant toe, de markt in…..Tja, opeens worden de meeste toch wel met hun eigen incompetentie geconfronteerd. En dat is pijnlijk, heel pijnlijk. De bankzitter is dan de perfecte afleiding….En wordt er vinger gewezen. De bankzitter zit op de bank omdat die niet goed genoeg is voor de markt…Tja, in de meeste gevallen was een om of bijscholingscursus voor het accountmanagent een betere investering geweest.
Wat is er mis aan het vak tester? Van een tester wordt meer invoelingsvermogen verwacht als van een ontwikkelaar. Daarnaast is goed testen een zeer complexe bezigheid. Dit ademt naar mentaliteit van jaren 80 en 90, waarbij de ICT zich een zeer slechte dienst bewezen door ongeteste systemen op te leveren die vaak in de praktijk veel problemen opleverden.
Jammer dat er zo met medewerkers wordt omgesprongen. Ik vind het toch een verkapte manier van mensen ontslaan en ik ben blij dat ik net op tijd weg ben, want ik was hier waarschijnlijk ook voor ‘gevraagd.’
Er werken haast meer accountmanagers bij Sogeti dan dat er inzetbare specialisten rondlopen.
Wat mij betreft is de werkgever voor het grootste gedeelte verantwoordelijk voor de inzet van de medewerkers. Verder lijken me de marges groot genoeg om bankzitters ook in dienst te kunnen houden.
Verder is verplichte carrierekeuze, in dit geval omscholing naar tester, geen goede zaak.
Sogeti behoort gemotiveerde professionals te leveren, dar betaald de klant immers voor. Ik vraag me af of je die op deze manier kunt leveren….
Bah, ik herinner mij de kickoff van afgelopen januari nog waarin deCEO van Sogeti opriep om kritiek vooral te uiten, zodat we daar met z’n allen van konden leren. En dat we allemaal zo trots konden zijn op dit bedrijf.
Vandaag de dag schaam ik mij ervoor nog voor Sogeti te werken. Hoe vaak is er al gezegd dat de interne communicatie beter moest? En nog steeds heeft Versteeg er niets van geleerd! Ze prutsen daar maar wat aan in Vianen.
N.B. Reactie aangepast omdat deze teveel inspeelde op personen.
Vraag me af hoeveel van bovenstaande reacties van testers afkomstig zijn. Het zou een aardig testje zijn om beroepsgroepen en hun gedrag te leren kennen! (dit losstaand van de boodschap die Computable hier presenteert?)
Wat jammer dat er zoveel alleen maar negatieve reacties zijn. Natuurlijk begrijp ik de reserves wel. Maar als iemand die zelf al bij herhaling geswitched is en telkens na een paar jaar hard werken weer op het oude niveau is terug gekeerd en doorgegroeid naar een hoger niveau zelfs(maar wel op een ander gebied), wil ik maar zeggen: iedereen heeft meestal meer kwaliteiten dan hij/zij al weet. Het is zo verbluffend en verrijkend als je ontdekt dat je in iets anders ook hartstikke goed kan zijn. Een goede tester kan zoveel onlogische en foute zaken in een vroeg stadium uit processen of software halen. Dat heb ik aan den lijve ervaren bij gebrek aan goeie testers! En goeie testers worden er op het moment dat er weer ontwikkelaars of PM’s nodig zijn echt wel uitgehaald!
Succes allemaal!
@ Zucht: je weet helemaal niet waar je over praat. Als je hier alleen maar bent om lukraak onzin te verkopen dan moet je gewoon je mond houden!!!
NIEMAND zit graag op de bank!
Ook ik niet. Ik ben dus een van die overgeplaatsten en zie dit niet echt als negatief. Natuurlijk wil ik liever in mijn eigen vakgebied blijven maar het was bekend dat dat een keer zou ophouden. Ik was me al een tijdje aan het oriënteren op een ander specialisme en testen heeft verre van mijn voorkeur maar toch is dit beter dan op de bank blijven zitten. Ik zie wel wat he me brengt anders keer ik gewoon weer terug naar mijn oude divisie en kijk ik daar verder wat de alternatieven zijn…