Ict-dienstverlener Sogeti heeft veertig bankzitters met uiteenlopende functies overgeplaatst naar de divisie Software Control. Zij gaan daar aan de slag als tester. De veertig zijn geselecteerd op de tijd die zij al op de bank zitten en hun affiniteit met het testvak. Sogeti weet nog niet of de overplaatsing permanent of tijdelijk is.
De maatregel wordt bedrijfsbreed bij Sogeti doorgevoerd en sluit volgens woordvoerder Jolanda Peek aan op de toenemende vraag naar testers. ‘Het is een kwestie van vraag en aanbod. Wij hebben gekeken naar onze bankzitters en kozen voor personen die makkelijk om te scholen zijn op basis van het cv of die affiniteit met testen hebben. Of de overstap tijdelijk of permanent is hangt af van de ontwikkeling en ambities van de betrokken personen.' Of de overstap verplicht is, wil Peek niet zeggen. ‘Wat is verplicht? Als ze het niet willen, worden ze niet ontslagen.'
Terugkeer
Sogeti sluit een terugkeer van de betrokkenen naar hun oude divisie niet uit, maar Peek wil daar geen harde uitspraken over doen. Betrokkenen melden Computable dat de maatregel een permanent karakter heeft, waarbij mensen formeel worden overgeplaatst. Zij krijgen te maken met een andere unit en een andere unitmanager en krijgen een opleiding van drie weken. Zodra zij als tester worden ingezet, bepaalt de divisie Software Control wanneer de medewerker weer wordt vrijgegeven voor andere werkzaamheden. De vraag naar testers is groot, waardoor betrokkenen het gevoel hebben dat zij een permanente overstap maken.
Onder de overgeplaatsten bevinden zich SAP-consultants, software engineers, implementatiespecialisten en projectleiders. Sommigen van hen zien de overstap als een stap terug in hun carrière. Een betrokkene meldt dat er afspraken zijn gemaakt over een terugkeer naar de oude divisie wanneer het aantal bankzitters onder de honderd komt. Sogeti wil dit bevestigen noch ontkennen. ‘Dit is de afgelopen drie jaar niet meer voorgekomen, dus ik zie het somber in', zegt een betrokkene. ‘Ik wil er verder niet zo veel meer over kwijt, omdat dit mij mijn baan kan kosten. Voor wat die nog waard is.'
Aan iedereen die zegt dat hier niet over gecommuniceerd is: alle Software Control medewerkers hebben hier bericht over gehad.
Voor zover ik weet: als je op de bank zit, is het je taak om je best te doen voor een inzet. Is jouw expertise op dat moment wat minder gewild, dan zul je iets anders moeten gaan doen, waardoor je wél inzetbaar bent. Niks vreemds dus…
Hoezo niet intern gecommuniceerd? Onlangs kregen we (in ieder geval binnen SC) hier een mail over. Hebben de andere divisies daar geen communicatie over ontvangen?
Inhoudelijk: goede zaak voor Sogeti. Ik vertrouw erop dat Sogeti haar medewerkers die het testvak uiteindelijk niets vinden correct zal behandelen bij het terugkeren naar hun eigen vakgebied. Uiteraard is e.e.a. wel afhankelijk van de marktontwikkelingen, maar op dit moment vind ik dit getuigen van flexibiliteit, durf en inzicht. Zowel van Sogeti en zéker van de medewerkers die hier vrijwillig mee ingestemd hebben.
Die bankzitters moeten ook niet zeuren over hun baan. Die waren waarschijnlijk hartstikke blij dat ze iedere maand salaris kregen zonder een vinger uit te hoeven steken.
Wel vervelend voor ze dat ze nu weer moeten werken voor hun geld.
Ze hadden ook gewoon een andere baan kunnen zoeken natuurlijk, ipv op de bank te gaan zitten met hun handje uitgestoken. Wat dat betreft zijn het toch al een bepaalde slag mensen met weinig motivatie en visie blijkbaar.
@Chillout : mooi dat in ieder geval de ontvangende divisie hier wel bericht over heeft gehad. Helaas heeft het nieuws de andere divisies (de mensen die mogelijk moeten switchen) nog niet officieel bereikt. Dat blijft toch kwalijk.
Je hebt ook gelijk dat je van mensen die op de bank zitten verwacht mag worden dat ze proberen een inzet te regelen. Dit is echter nooit geschetst in de vorm van een ander carrierepad kiezen. Je kunt jezelf ook inzetbaarder maken door je eigen expertise uit te breiden, stappen te maken in het gebied waar je graag in wilt werken.
Laat ik het nog ietsje anders zeggen: de maatregel zelf is op zich goed, mensen omscholen naar expertises waar vraag naar is. Je kunt die mensen aanbieden en sommigen doen het ook vrijwillig. In bovenstaand bericht wordt echter geschetst dat dit niet vrijwillig is en dan nog is het op de korte termijn misschien goed voor de omzet, maar op de lange termijn verlies je er in ieder geval medewerkers door en mogelijk zelfs klanten, omdat je niet gemotiveerde mensen (onder dwang) bij ze hebt ingezet.
@medewerker SC en Anoniempje; binnen IS is dit ook gecommuniceerd.
Ik neem aan, dat bankzitters van tijd tot tijd met hun manager spreken, wat ze kunnen doen om aan een nieuwe opdracht te komen (helpen met offertes, niet-declarabele hand en spandiensten verlenen op lopende opdrachten, bijscholing e.d.). Daarin zou dan ook GEVRAAGD kunnen worden aan een bankzitter of hij/zij belangstelling heeft voor het testvak. Het lijkt nu vooral een eenrichtingsverkeer actie te zijn.
Lastig hoe hier mee om te gaan als medewerker lijkt me. Ontwikkelaar zijnde, zou ik zelf er voor kiezen om het bedrijf te verlaten…( ik kan me niet voorstellen dat iemand van de een op de andere dag tester wil worden).. en te kiezen voor een baan buiten de detachering….Ben je meteen van dat urenfetisjisme verlost).
Op een ’terugkeer’ op je oude stek zou ik niet hopen. Dat wordt allemaal gezegd om je over de streep te trekken.
@medewerker SC: “Zowel van Sogeti en zéker van de medewerkers die hier vrijwillig mee ingestemd hebben.”
Laat me raden binnen de divisie SC is het gecommuniceerd als een succes? Binnen mijn divise is niets gecommuniceerd en er is absoluut geen sprake van vrijwillige instemming. Je gaat testen of wordt ontslagen. Maar ontslaan doet Sogeti niet, dit wordt verkocht als een wederzijdse opzegging.
Nogmaals ik snap de maatregelen. De wijze waarop het gecommuniceerd wordt is werkelijk dramatisch en jaagt iedereen in het harnas.
Zit je als medewerker vorige week nog een persoonlijk ontwikkelingsplan te bespreken met je unitmanager, krijg je vandaag te horen dat je mag gaan testen. Tot zover het sociale imago waarmee het zich profileert.
@chillout + medewerker SC: Er zijn buiten SC nog meer divisies en die hebben niets gehoord. Jammer, gemiste kans want dan was er zeker meer begrip geweest.
@Zucht: Bankzitten is de 1e week leuk, 2e week aardig en daarna gaat de lol er hard af. Niemand zit voor zijn plezier op de bank.
Bij mijn weten (interne info) heeft niemand van die 40 medewerkers een keus gehad anders dan zelf ontslag te nemen nadat ze het werden medegedeeld. Dus aan deze actie is helemaal niets vrijwiligs aan.
@anoniempje:helemaal mee eens, de maatregel is goed maar niet zoals deze is toegepast door Sogeti. zou prettig geweest zijn als men dit op tijd aan de betreffende medewerkers gevraagd hadden in plaats van een overval te plegen. Of je dan nog een keus hebt…NOT.
Ik vraag me dan ook af hoeveel van deze 40 mensen er over een half jaar nog in dienst zijn en indien dat zo is of ze dan nog steeds veel plezier beleven aan hun werkgever.
Daarnaast is het niet fair dat mensen die net 2 of 3 maanden op de bank zitten hier al voor in aanmerking komen. Sales heeft m.i. te veel de oogkleppen op en kan niet goed inspelen op de vraag in de markt en/of spreekt met de verkeerde personen waardoor ze geen mensen kunnen plaatsen voor de specifieke vakgebieden. De oplossing om alles maar door te schuiven naar SC is op deze manier wel heel makkelijk.
reactie verwijderd. ook sluikreclames zijn niet toegestaan.
Omscholen OK, maar dan wel op vrijwillige basis.
@Zucht: enig idee hoe het is om ‘op de bank te zitten’ en toch iedere maand salaris te krijgen? is het niet de verantwoordelijkheid van de werkgever om de medewerkers aan het werk te houden?
Als je niet meedoet, wordt je vriendelijk verzocht een functie elders te aanvaarden…