Microsoft biedt zijn klanten vanaf 4 juli 2011 voortaan de mogelijk om zowel cloud- als on-premise applicatiesoftware onder één Enterprise Agreement (EA) af te nemen. Microsoft zegt met dit nieuwe licentiebeleid meer flexibiliteit aan klanten te kunnen bieden. Klanten krijgen verder de beschikking over diensten, onder andere op het gebeid van consultancy, systeembeheer en virtualisatie. Deze diensten worden aangeboden via Microsoft's Software Assurance-programma.
Microsoft zegt dat het nieuwe licentiebeleid zoveel mogelijk hobbels voor klanten weg moeten nemen bij het kiezen van clouddiensten. De leverancier spreekt hierbij van ‘licentiemobiliteit'. Tevens biedt het klanten de mogelijkheid om licenties per werkplek te veranderen naar on-premise of cloud.
Daarnaast wil Microsoft de betrokken ict-dienstverleners en licentiepartners (large account resellers) helpen om hun klanten zowel clouddiensten als on-premise software aan te bieden. Microsoft verwacht dat klanten steeds vaker kiezen voor hybride softwareomgevingen, die bestaan uit cloud- en on-premise software.
Windows Server
Enterprise Agreement-licenties zijn alleen beschikbaar voor organisaties met 250 werknemers of meer. Tot nu waren de EA-licenties alleen geldig voor on-premise producten. Wanneer klanten cloudapplicatiesoftware wilden, moesten ze dat via een webportaal van Microsoft bestellen. Nu kunnen klanten cloudsoftware, zoals Dynamics CRM Online, SQL Server, Sharepoint, Lync, System Center, Intune, BPOS (Business Online Productivity Suite) en Office 365, in één licentie afnemen.
Vanaf maandag 4 juli zijn de twee aparte licentieovereenkomsten samengevoegd onder het Enterpise Agreement (EA). Deze licentievorm wordt met name door Microsoft-dienstverleners aangeboden, beter bekend als lar's (large account resellers). Nu kunnen lar's hun licentiecontracten meer op maat aanbieden. Dat kon niet toen de cloudsoftware alleen via het webportaal kon worden afgenomen. Windows Server valt overigens buiten het aanbod. De Windows Server-clouddiensten worden via service provider license agreements (spla) aangeboden.
Microsoft Software Assurance
De klanten die software afnemen via een EA-overeenkomst krijgen ondersteuning via het Microsoft Software Assurance-programma, dat software up-to-date houdt en ondersteuning biedt op het uitrollen van clouddiensten die op servers draaien. De prestaties van de softwareapplicaties kunnen worden gevolgd met System Center Advisor, dat eind 2011 via het Software Assurance-programma beschikbaar is. Ook is er de mogelijkheid om Windows Thin PC af te nemen, een uitgeklede Windows 7-versie voor thin clients. Windows Thin PC is ook geschikt voor het uitrollen van desktopvirtualisatie. Voor Software Assurance wordt wel meer betaald: per jaar voor serversoftware zo'n 25 procent meer en voor applicatiesoftware 28 procent meer.
Microsoft WPC 2011
Het nieuwe licentiebeleid zal aan Microsoft-dienstverleners nader worden toegelicht tijdens de Microsoft Worldwide Partner Conference (WPC) 2011, dat in de week van 11 juli 2011 in Los Angeles plaatsvindt. Honderden Nederlandse Microsoft-partners zijn hierbij aanwezig. Daar volgen ze onder andere sessies over geïntegreerde cloudservices, Windows 7, Windows Phone, Office 365, Windows Azure, Windows Server 2008 R2 Hyper-V en Dynamics CRM Online.