Onlangs ben ik op vakantie geweest in Egypte en realiseerde me dat pas als er een goede infrastructuur aanwezig is een nieuwe techniek kans van slagen heeft. Waarom is autorijden (autobezit) succesvol geworden? Wel er was al een groot 'wegennet' en de 'drive' om zich individueel sneller en comfortabeler te kunnen verplaatsen waren de factoren die autobezit succesvol hebben gemaakt. In de westerse wereld dan, want voor de grote zandbak die reikt tot aan Eqypte gaat dat niet op.
Alle nutsvoorzieningen zoals gas, water, elektriciteit, maar sinds een aantal decennia ook telefonie en internet zijn gegroeid vanwege het feit dat er een infrastructuur aanwezig was of op zeer kort termijn en tegen relatief lage kosten kon worden gerealiseerd.
Sinds het begin van mijn carrière in de it werd al gesproken van 'glasvezel naar de desktop' maar het is nog steeds geen feit. Het ontbrak (en ontbreekt) aan een glasvezel infrastructuur en dat was destijds zeker niet te realiseren tegen lage (lees acceptabele) kosten. Neem daarbij in ogenschouw de technologische ontwikkeling met betrekking tot datatransport over koperdraad. De snelheden zijn van pakweg een 1200 Baud verbinding over een standaard telefoonlijn ontwikkeld naar een algemeen beschikbare snelheid van 20MB over diezelfde telefoonkabel. Binnen een geconditioneerde omgeving (bedrijfspand) worden zelf 10GB verbindingen over, in theorie, dezelfde koperen draad gerealiseerd.
Wat heeft dit te maken met de Cloud zul je zeggen. Wel, de weg naar de Cloud toe, dus de infrastructuur is er wel, maar waar kom je als eindgebruiker terecht.
Stel ik ga op vakantie. Met behulp van een elektronische routeplanner kan ik vrij nauwkeurig bepalen waar ik naar toe moet rijden en via welke weg ik dat het beste kan doen (lees infrastructuur), maar van de locatie kan ik me nauwelijks een beeld maken als ik niet de nodige foto’s en kaarten heb bekeken. Zie het als een soort vakantie waarvan ik de locatie weet te vinden maar waar de omgeving zelf verassend nieuw is. Via de bekende wegen kom ik er wel, maar wat kom ik op de locatie zelf tegen. Vind ik op die locatie een geschikt restaurant, hotel, strand, et cetera?
Bij de Cloud is dat niet anders. De infrastructuur is er, de doelen die ik wil bereiken zijn er ook, maar waar is de gids die mij naar de juiste plaats brengt. Wie kan mij vertellen wat de 'mooiste' locatie is?
Uiteraard kan ik dat allemaal zelf uitzoeken maar dat kost tijd en dus geld. Tijd die ik misschien beter kan gebruiken om die dingen te doen waar ik wel kennis van heb en die me netto meer opleveren. Op vakantie is een en ander juist de uitdaging en misschien wel de reden dat ik op vakantie ga, maar zakelijk gezien ligt dat toch even anders.
Wanneer komt die gids die ons in de Cloud brengt naar die locaties die ik interessant vind?
Uiteraard zullen er, net als in de reiswereld, gidsen zijn die zo hun voorkeuren hebben voor bepaalde locaties; plaatsen waar ze zelf een graantje meepikken van het feit dat ze een nieuwe bezoeker aanbrengen. Maar hebben we die gidsen überhaupt al?
En dan bedoel ik niet de verkopers van de cloudiensten zelf, maar een echt onafhankelijke gids die ons objectief kan adviseren, informeren en assisteren bij onze zoektocht IN de Cloud?
De infrastructuur, het Internet ligt er al, maar wie brengt ons waar we zijn willen?
In ieder geval een hele goede vakantie gewenst.
Definieer “mooiste”. Zonder duidelijk gedefineerde requirements kan de gids ook niets voor jou betekenen, met of zonder fabuleuze infrastructuur. Tenzij je natuurlijk graag uurtje-factuurtje uitgemolken wordt.
Zonder ingeven van je doel weet ook je navigatiesysteem niet waar je heen wilt. Het eindpunt kan dan nooit zo interessant zijn als de weg er naar toe (Zen).