Tijdens een banenmarkt, speeddate en borrel heeft de Bredase vestiging van Avans Hogeschool op dinsdag 24 mei 2011 tweehonderd studenten aan vijftien ict-werkgevers gekoppeld. Avans organiseerde de dag om hun studenten bekend te maken met de openstaande vacatures bij de ict-bedrijven.
Avans organiseert twee maal per jaar een dergelijke dag. In het najaar van 2011 is de volgende waarbij het vooral gaat om bedrijven en studenten te koppelen voor stages en afstudeeropdrachten. Op die dag moeten vooral studenten zich profileren, op de onlangs gehouden dag was het vooral de taak aan werkgevers om te laten zien wie ze zijn en wat ze in de aanbieding hebben. De vijftien bedrijven mochten dan ook allemaal een elevator pitch houden in een collegezaal met tweehonderd studenten.
Informatica en Bedrijfskundige Informatica
Van alle aanwezige studenten zijn er vijftig aan het afstuderen of lopen nu een stage. Uit deze groep werden twintig personen geselecteerd om te speeddaten met de vijftien ict-werkgevers. ‘Die twintig waren de juiste mensen op de juiste plaats', meent Heleen Westerhoff, medewerker promotie en voorlichting aan de Academie voor ICT en Business van Avans Hogeschool in Breda. Zij is samen met studentenvereniging SV Bios verantwoordelijk voor de organisatie van de dag waarin studenten van de opleidingen Informatica en Bedrijfskundige Informatica gekoppeld werden aan Accenture, Atos Origin, Axi, Brunel, Cognizant, Devoteam, Everest, Getronics, Indicia, Logica, Natural Talent, Sogeti, Triple A en de Universiteit van Tilburg. Deze laatste was uitgenodigd om de mogelijkheden toe te lichten om door te studeren.
‘Deze bedrijven deden mee omdat ze al vaker betrokken zijn bij stages en afstudeeropdrachten', vervolgt Westerhoff. ‘Zowel de studenten als de bedrijven zijn zeer tevreden over de dag. Er zijn verschillende afstudeeropdrachten vastgelegd en zes bedrijven gaan in ieder geval vervolggesprekken voeren met onze studenten. Ik zie deze dag vooral als een win/win-situatie. Onze studenten ontmoeten werkgevers en ze kunnen zich profileren voor de toekomst.'