‘Geef me de plaats om te staan en ik beweeg de aarde’ zei Archimedes eens om de werking van de hefboom uit te leggen. En Sociale Media lijken inderdaad het draaipunt te worden waarmee je miljarden kunt verdienen. Maar de hefboom werking voor media aandacht zit niet in de boodschap maar vooral in de emotie. Naast Cloud Computing is dit de andere hype die hoog op de agenda staat van het management.
Aangestoken door het succes van Microsoft met de promotie van Windows 7 is er een logische en sterke ‘Me Too’ reactie. Terwijl ik bij dit succes juist het gevoel had dat het vooral de frustratie over Vista was. Inspelen op emoties als angst, nieuwsgierigheid en hebberigheid via deze kanalen lijkt meer op social engineering.
Me Too
Mathijs van Nieuwkerk noemde twitter ooit eens emotionele incontinentie waar hij niets mee kon. En vanuit journalistiek oogpunt zijn ‘oneliners' misschien ook niet de beste bron voor nieuwsgaring. Maar dezelfde media geven ook weer argumenten waarom twitter wel interessant kan zijn. De meest opvallende daarvan is de ‘attentiewaarde' die van dit medium uitgaat doordat anderen een voorselectie maken van het nieuws. Dat lijkt me een ‘self-fulfilling prophecy' waarbij het slechte of echte nieuws eenvoudig achterwege gehouden kan worden.
Meeste managers lezen vaak niet meer dan de eerste regel van een e-mail. Ceo's hebben nu eenmaal door hun activiteiten geen tijd om lange e-mails of blogs te lezen. Roepen dat e-mail binnen drie jaar vervangen is door Sociale Media is dus een leuke opening die bij veel ceo's aandacht krijgt. Maar in mijn ogen lijkt dat erg veel op ‘frontrunning' en toont dit aan dat ‘oneliners' geen goede manier zijn om je te informeren. Sociale media zijn dus vooral leuk om te reageren maar regeren vraagt meer dan een pakkende ‘oneliner' en is de voortuitziende vorm van reageren. En in tegenstelling tot e-mail hebben sociale netwerken weinig mogelijkheden om de authentiteit van de zender de verifiëren.
LinkedIn of Linking Pin
Informatie is tegenwoordig de vierde productiefactor en kan op vele manieren kapitaal opleveren. Dat LinkedIn via ‘data mining' kennis weet te halen uit alle informatie die in deze sociale netwerken zit en daarmee een goudmijn van vele miljarden heeft spreekt natuurlijk tot de verbeelding. Maar daar zit niets sociaals aan en is gewoon ‘business as usual'. Wie controle heeft over de netwerken kan patronen uit de data halen die niet alleen een verdien model beschermen maar ook nieuwe creëren.
Het is tenslotte begrijpelijk dat telecom bedrijven geïnteresseerd zijn in de populariteit van deze netwerken. Deep Packet Inspection is uiteindelijk gewoon een vorm van capaciteits management in de infrastructuur. En ook TomTom kwam eerder al in opspraak omdat deze informatie verkocht die ze verkregen hadden uit gebruik. Beterschap beloven is makkelijk in ‘gouden' tijden maar wie zijn inkomsten terug ziet lopen zoekt natuurlijk naar nieuwe verdienmodellen.
En uiteindelijk draaien al deze diensten nog steeds op een netwerkinfrastructuur. Wie toegang heeft tot de ‘tappunten' kan daar op meerdere manieren zijn voordeel mee doen zoals nu blijkt. Dat is dus niet anders dan in de ‘Cloud' waar Google al lange tijd patronen verzameld.