Bedrijven werven hun ict’ers steeds vaker via social media. Experts van het Computable-topic Loopbaan zetten social media effectief in om personeel te vinden en zien bedrijven zelfs gericht mensen aanstellen voor werving via social media.
De effectiviteit van werven via social media hangt volgens Peter Ambagtsheer, eigenaar van adviesbedrijf Mentaspex, vooral af van de manier waarop je het doet. ‘Werven via het eigen netwerk is niet alleen het voordeligste maar ook het meest effectief. Een oproep via social media heeft de meeste kans van slagen als de kandidaat vóór de uitnodiging al goed beoordeeld is op cv en referenties en reeds bekend is bij de wervende partij. De kans op een match is dan het grootst. Social media zijn ideaal om overzicht over een geactualiseerd persoonlijk netwerk te houden.'
Lattend zoekend
Bij ict-dienstverlener Peak-IT hebben ze sinds 1 januari 2011 een medewerker verantwoordelijk gemaakt om zich bezig te houden met social media. Volgens algemeen directeur Maarten Cobelens zijn er de afgelopen maanden verschillende wervingsacties uitgezet via Twitter, Facebook en Hyves, maar de resultaten blijven nog wel achter bij de verwachtingen. ‘De resultaten vallen wat mij betreft nog erg tegen en ik zie nog geen verplaatsing van werving via vacaturesites naar social media. Linkedin kan zich goed lenen voor het vinden van ict-talent, hier zijn ook goede resultaten mee geboekt, maar doordat de pool doorgaans lattent zoekend is, gaat er meer tijd in zitten ten opzichte van traditionele werving.'
Erwin van Litsenburg, directeur van de RulersGroup, is het niet helemaal met Cobelens eens. ‘Volgens mij zijn social media inmiddels een vast onderdeel van werving. De ict-professionals zijn steeds meer aanwezig op de verschillende platformen, dus daar moeten organisaties en recruiters ook zijn. Ik merk dat ze daar ook in steeds grotere getale zijn.'
Gerichter inzetten
Ook Frederik van Zeggeren, consultant executive search bij dienstverlener Qhuba, vindt dat er via social media redelijk effectief geworven kan worden. ‘Het is laagdrempelig en je kunt een brede doelgroep aanspreken. Dit is tegelijk het nadeel. Doordat er veel communicatie over de digitale snelweg gaat, wordt veel als onbelangrijk beschouwd en daardoor wordt jouw boodschap soms gemist. Belangrijk is dus wie je wilt aanspreken. Hierdoor kan je tools gerichter inzetten.'
Ramon de Meijer, executive manager bij internationaal recruiter Michael Page, is nog enthousiaster dan Van Zeggeren. ‘Werven via social media is heel effectief als het gaat om het direct benaderen van kandidaten. Je kunt al selecteren voor je gaat werven.'
Snel en laagdrempelig
Ict-dienstverlener The Future Group is momenteel bezig met een onderzoek naar social media. Daarin wordt de stijgende populariteit van dit groeiende medium afgezet tegen het kiezen van de juiste strategie binnen deze ‘jonge' communicatiemiddelen. 'Met de resultaten van dit onderzoek proberen we beter inzicht te krijgen in de wensen van de lezers van deze media, om dit vervolgens te integreren in de communicatiestrategie van de organisatie', zegt directeur Danny van IJzendoorn. 'Inmiddels is wel duidelijk dat de behoefte naar communicatie via social media groot is en dit zeker voor werving effectief kan zijn. Immers, de communicatie is snel en laagdrempelig.'
SM als primaire wervingsbron kan niet effectief zijn, simpelweg omdat je nooit je hele doelgroep kunt bereiken. Niet elke ICTer is op twitter/facebook te vinden en ook al is dat wel zo dan moet je jouw bericht nog onder zijn/haar aandacht kinnen brengen. Mensen volgen alleen bedrijven die ze willen volgen, niet elk potentieel bedrijf of #vacature.
We willen allemaal geloven dat social media alles helemaal anders heeft gemaakt, maar het is niets meer dan een nieuwe news outlet, alleen nu op individueel niveau.
Als secundaire reference of background check is het dan ook prima te gebruiken, niet meer of minder dan de ‘even googelen’ van een persoon.
Nou ik heb al die accounts op geheim staan en doe er weinig mee. Waarom? Vanwege googlelende werkgevers die op rare dingen afwijzen, zoals een niet welgevallige politieke mening.
Het grote probleem zit hem in beschikbaarheid en bereidheid van de kandidaat. Een werkgever of opdrachtgever die een kandidaat zoekt weet nooit of die kandidaat beschikbaar is en/of die kandidaat wel bereid is voor die werkgever te werken.
Wanneer een kandidaat of werkzoekende een vacature zoekt (en vind) en vervolgens reageert dan weet werkgever automatisch dat deze persoon zelf wil én beschikbaar is voor het werk.
Ik denk zeker dat sociale netwerken een grote ondersteunende hulp zijn voor zowel werkzoekenden als werkgevers bij het bepalen van keuzes en met name voor het profileren van jezelf of je bedrijf. Als primaire (zoek) tool weet ik het nog niet zo. Er zit zoals ik hierboven schets een erg groot verschil tussen zoekende werkgevers en zoekende kandidaten. Zeker zodra de arbeidsmarkt weer wat krapper wordt zullen de headhunters en HRM’ers steeds agressiever worden in hun benadering van potentiele kandidaten en via sociale netwerken wordt ze dat erg makkelijk gemaakt.
Ik krijg af en toe de indruk dat die Social Media je door de strot worden geduwd. En ondertussen wordt er miljoenen verdiend aan al die persoonlijke gegevens die over het net heengaan en in de databases van LinkedIn, Hyves, Twitter, facebook etc. worden bewaard als het nieuwe goud (zie o.a. berichtgeving rond beursgang LinkedIn). Ik vraag me af of de zogenaamde privacy van sommige gegevens wel echt gewaarborgd is als alleen al LinkedIn op dag 1 bijna tweeënhalf keer meer waard kan worden.
Hyves en facebook doe ik niet aan, daar ben ik gewoon niet onozel genoeg voor. Komt nog eens bij dat dergelijke dingen over je prive leven horen te gaan, en wat iemand prive doet gaat een werkgever niets aan.
Linked in heb ik wel, en net als zoveel ICT colega’s overweeg ik die account te beeindigen daar het mij iig nooit iets heeft opgeleverd, linked in is gewoon hyves en staat vol met scholieren, en lui die ‘desperate’ proberen zichzelf te marketten.
De meeste wervingsbedrijven&detacheerders zullen overigens beslist afhaken als ze mijn LinkedIn zien, (al heb ik me zelfs daar al over verbaast)
Referral recruitment,zoals de gelijknamige site/tool referralrecruitment.com, is het meest effectief wervingsconcept. Met de opkomst van social media zal het alleen nog maar een hogere vlucht nemen. Recruitment blijft nog steeds mensenwerk en de persoonlijke benadering om doelgericht de vacatures bij je vrienden en kennissen onder de aandacht te brengen is cruciaal om meest succesvol te werven. De vacature volgt steeds vaker de kandidaat in plaats van andersom. Belangrijk om het bereik zo groot mogelijk te houden en niet te beperken tot een social media applicatie.
Het artikel nog eens evaluerende zie ik dat Peter Ambaghtsheer van mening is dat je het meest effectief kunt werven vanuit een eigen netwerk.
Ik denk dat hij daarmee de spijker op zijn kop slaat,
zeker ook gezien de opmerking dat het ook gaat om de manier waarop je dat doet.
Met werving vanuit een eigen netwerk zet je eigenlijk de social media voor een groot deel aan de kant waardoor je welliswaar beperkt blijft in kwantiteit van mogelijke kandidaten maar de kwaliteit (in de zin van relevantie) ervan zal daardoor toenemen.
Tenslote uit eerdere reacties kun je zien dat mogelijke kandidaten niet gecharmeerd zijn van het oneigenlijk gebruik van de sociale media door recruiters.
Niemand zit te wachten op telefoontjes van lui die de technische vaktermen niet eens correct kunnen uitspreken, laten we zwijgen dat ze weten wat ze betekenen.
Goede technici willen erg graag serieus genomen worden, welicht dat daar eens aandacht aan besteed moet worden.
Als je LinkedIn zou zien als een grote bak met ‘beschikbare’ mensen, dan zullen social media voor recruitment doeleinden ongetwijfeld waardevol zijn…Het punt is echter dat veel van die mensen niet beschikbaar zijn of willen zijn; zij willen vooral hun netwerk onderhouden.
Ook fijn om te weten, dat de beveiliging van LinkedIn behoorlijk lek is 🙂