Bedrijven werven hun ict’ers steeds vaker via social media. Experts van het Computable-topic Loopbaan zetten social media effectief in om personeel te vinden en zien bedrijven zelfs gericht mensen aanstellen voor werving via social media.
De effectiviteit van werven via social media hangt volgens Peter Ambagtsheer, eigenaar van adviesbedrijf Mentaspex, vooral af van de manier waarop je het doet. ‘Werven via het eigen netwerk is niet alleen het voordeligste maar ook het meest effectief. Een oproep via social media heeft de meeste kans van slagen als de kandidaat vóór de uitnodiging al goed beoordeeld is op cv en referenties en reeds bekend is bij de wervende partij. De kans op een match is dan het grootst. Social media zijn ideaal om overzicht over een geactualiseerd persoonlijk netwerk te houden.'
Lattend zoekend
Bij ict-dienstverlener Peak-IT hebben ze sinds 1 januari 2011 een medewerker verantwoordelijk gemaakt om zich bezig te houden met social media. Volgens algemeen directeur Maarten Cobelens zijn er de afgelopen maanden verschillende wervingsacties uitgezet via Twitter, Facebook en Hyves, maar de resultaten blijven nog wel achter bij de verwachtingen. ‘De resultaten vallen wat mij betreft nog erg tegen en ik zie nog geen verplaatsing van werving via vacaturesites naar social media. Linkedin kan zich goed lenen voor het vinden van ict-talent, hier zijn ook goede resultaten mee geboekt, maar doordat de pool doorgaans lattent zoekend is, gaat er meer tijd in zitten ten opzichte van traditionele werving.'
Erwin van Litsenburg, directeur van de RulersGroup, is het niet helemaal met Cobelens eens. ‘Volgens mij zijn social media inmiddels een vast onderdeel van werving. De ict-professionals zijn steeds meer aanwezig op de verschillende platformen, dus daar moeten organisaties en recruiters ook zijn. Ik merk dat ze daar ook in steeds grotere getale zijn.'
Gerichter inzetten
Ook Frederik van Zeggeren, consultant executive search bij dienstverlener Qhuba, vindt dat er via social media redelijk effectief geworven kan worden. ‘Het is laagdrempelig en je kunt een brede doelgroep aanspreken. Dit is tegelijk het nadeel. Doordat er veel communicatie over de digitale snelweg gaat, wordt veel als onbelangrijk beschouwd en daardoor wordt jouw boodschap soms gemist. Belangrijk is dus wie je wilt aanspreken. Hierdoor kan je tools gerichter inzetten.'
Ramon de Meijer, executive manager bij internationaal recruiter Michael Page, is nog enthousiaster dan Van Zeggeren. ‘Werven via social media is heel effectief als het gaat om het direct benaderen van kandidaten. Je kunt al selecteren voor je gaat werven.'
Snel en laagdrempelig
Ict-dienstverlener The Future Group is momenteel bezig met een onderzoek naar social media. Daarin wordt de stijgende populariteit van dit groeiende medium afgezet tegen het kiezen van de juiste strategie binnen deze ‘jonge' communicatiemiddelen. 'Met de resultaten van dit onderzoek proberen we beter inzicht te krijgen in de wensen van de lezers van deze media, om dit vervolgens te integreren in de communicatiestrategie van de organisatie', zegt directeur Danny van IJzendoorn. 'Inmiddels is wel duidelijk dat de behoefte naar communicatie via social media groot is en dit zeker voor werving effectief kan zijn. Immers, de communicatie is snel en laagdrempelig.'