Op de website www.rijksictdashboard.nl is de voortgang van grote ict-projecten en ict-projecten met een hoog risicoprofiel bij de rijksoverheid te volgen. Ook is informatie te vinden over doorlooptijden, uitgaven en herijkingen. Het dasboard is geïnspireerd door de site waarop de Verenigde Staten de federale ict-projecten presenteert. De projecten worden minimaal één maal per jaar geactualiseerd. Elke minister is zelf verantwoordelijk voor het actualiseren van het dashboard.
Het overzicht dat het dashboard geeft is gebaseerd op het overzicht uit de Jaarrapportage bedrijfsvoering 2010 dat het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties heeft uitgebracht. Een belangrijk onderdeel hiervan is de rapportage over de voortgang en status van grote en risicovolle ict-projecten. Dit overzicht wordt één keer per jaar vrijgegeven. Het dashboard pretendeert echter een actuele status te kunnen geven. Als de schattingen van de meerjarige projectkosten en/of de geschatte einddatum gedurende de looptijd van een project worden aangepast en door de opdrachtgever goedgekeurd zijn, worden deze als herijking vermeld en toegelicht op de website.
Het dasboard wil verder per project aanvullende informatie bieden, zoals de resultaten van kwaliteitstoetsen of relevante correspondentie met de Tweede Kamer. Alles staat of valt echter met de discipline van de ministeries: zij zijn verantwoordelijk voor het actualiseren van de projectgegevens.
Leuk dashboard.
We hebben ons blijkbaar voor niets zorgen gemaakt over de rijksprojecten!
Volgens het dasboard lopen alle projecten op rolletjes (’totaalscore’ allemaal groen).
We kunnen rustig gaan slapen. Ons geld word goed besteed…
Blijkbaar doet het RIJK geen enkele moeite meer om de problemen op te lossen.
Schaamteloos het eigen straatje schoon te vegen geeft weer een paar maanden uitstel.
Het is opvallend dat de meeste projecten (niet alleen bij de overheid) er in de laatste week pas achter komen dat ze in de problemen zitten. En de klant betaalt vrolijk door.
Wat een foute manier om “ogenschijnlijk” te laten zien dat alle projecten goed lopen. We weten toch allemaal dat dat niet de waarheid is. En dan een rapportage per jaar. Eens per kwartaal lijkt me een minimum.
Keurig, alles prima op orde, behalve Financiën niet helemaal conform budget…
Ik mis hier de criteria voor de statussen: ‘normaal’, ‘aandacht nodig’ en ‘aktie nodig’.
Is een status normaal als de opdrachtgever akkoord gaat met herijking, verlenging etc.??
Weer een leuk belasting-geldverspillend aandachts-afleidertje uit Den Haag… Wat een farce
Geen woorden en debatten meer, maar daden:
Hoe schiet het nu op met het nieuwe nationale politie apparaat en die 150.000 onafgewerkte aangiftes?
http://nos.nl/artikel/161567-groot-deel-aangiften-blijft-liggen.html
En wederom een staaltje kop in het zand steken en gewoon doorgaan met het verkwisten van belastinggeld. Ze zouden in mijn ogen dit soort initatieven van de overheid strafbaar moeten maken. Dit wordt alleen gebruikt om de incompetentie te verdoezelen. In mijn ogen dus een bewuste keuze om te frauderen.
Een goed eerste initiatief richting transparantie. Wellicht dat het helpt om het verantwoordelijkheidsbesef te verhogen.
Ik citeer de cijfers van een project op de site:
Project SPEER
IJkpunt 01-03-2002
Initiële schatting €185,00 mln, einddatum 31-12-2009
[…]
IJkpunt 03-03-2009
Verschuiving einddatum als gevolg van de gewijzigde migratiestrategie. €268,10 mln, einddatum 30-06-2014
Status van dit project? Groen natuurlijk, ze zijn allemaal groen!
ICT bij de overheid. Rapportage eens per jaar is natuurlijk geen rapportage.
Bovendien is de rapportage op een iPad niet te lezen (want alleen met Flashplayer…). Ook al niet echt bij de tijd.