Medewerkers van BT Nederland steggelen met hun werkgever over de uitkering van bonussen over de arbeidsperiode 2008-2009. De Nederlandse tak van de telecomleverancier wilde het extra geld niet uitkeren omdat de financiële resultaten van de BT Group in die periode onder de norm zijn gebleven. Toch claimen de medewerkers recht te hebben op een bonus. De rechter heeft ze daarin gelijk gegeven.
Ondanks de uitspraak van de rechter heeft BT nog geen geld uitgekeerd. Het telecombedrijf onderhandelt nog met de 101 medewerkers over de hoogte van de uitkering. Doordat de uitbetaling op zich laat wachten, overwegen de BT-medewerkers opnieuw naar de rechter te stappen om hun gelijk te halen.
Opnieuw fout
De medewerkers stapten naar de rechter omdat hun werkgever in het verleden eenzijdig heeft bepaald dat het bedrijf niet verplicht een bonus hoeft uit te keren. De rechter gaf BT daarin gelijk, omdat deze bepaling enkele jaren op rij niet is bestreden. De rechter oordeelde echter ook dat BT in het kader van goed werkgeverschap zijn personeel wel een bonus moest uitkeren over de arbeidsperiode 2008-2009. Hij riep beide partijen op om gezamenlijk de hoogte van die bonus vast te stellen. Op dit punt dreigt het nu opnieuw fout te lopen.
‘Ik weet niet of het tot een oplossing komt', zegt Marlies Vegter, advocaat van het personeel. ‘We wachten momenteel op een reactie van BT Nederland, maar dat duurt wat langer, omdat Nederland met het management in Engeland moet overleggen. Als we er niet uitkomen, stappen we misschien opnieuw naar de rechter. Verder wil ik geen commentaar geven, dat helpt namelijk niet bij de onderhandelingen.'
Langdurig en kostbaar
Of het tot een nieuwe rechtszaak komt tussen BT en zijn medewerkers is nog even afwachten. Dat hangt vooral van BT af. ‘Ondanks de uitspraak van de rechter wil BT nog steeds de bonus niet uitbetalen. Het denkt ervan af te komen met een onacceptabele schikking', zegt één van de 101 medewerkers, die anoniem wil blijven. Een nieuwe rechtszaak heeft deze persoon liever niet, maar kiest hier wel voor als BT blijft weigeren om de bonus uit te keren. ‘Het zou weer een langdurige en kostbare procedure betekenen.'
De juridische afdeling van BT Nederland meldt: ‘Het klopt dat er op 24 maart 201 een uitspraak is gedaan in een zaak die is aangespannen door een aantal BT-medewerkers aangaande de bonusbetaling over boekjaar 2008-2009. In zijn vonnis stelde de rechter geen van de partijen overwegend in het gelijk of ongelijk. Enerzijds is geoordeeld dat BT's bonusregeling rechtsgeldig is; anderzijds heeft de rechter aangegeven dat onder de gegeven (specifieke) omstandigheden de betrokken werknemers over het betreffende jaar wel een bonus toebedeeld zou moeten worden. De hoogte hiervan zou in overeenstemming met goed werkgeverschap moeten worden bepaald. Op basis van deze uitspraak hebben wij aan de betrokkenen een in onze ogen eerlijk en aanvaardbaar voorstel gedaan. Gezien het feit dat daarover nog gesprekken plaatsvinden met betrokkenen, onthouden we ons van verder commentaar.'
Dat is dus ook een bedrijf om op de zwarte lijst te zetten. Niet gaan werken daar.
Lijkt IBM wel ook bonussen belonen.
Maar per saldo moet je inleveren omdat het slecht gaat met het bedrijf.
Bij andere bedrijven vragen ze inlevering van 10% van salaris.
Dus als ze niet achteruitgaan op hun maandsalaris mag je blij wezen.
In alle eerlijkheid ben ik mijn leven nog weinig bedrijven tegen gekomen die op zo’n onbehoorlijke manier omgaan met personeel. Ik kan me niet voorstellen dat iemand zijn dagelijkse geluk haalt uit het je inzetten voor een dergelijke werkgever…
en dat nadat ze eerder meer dan 1000 man/vrouw gefopt hebben met pensioen woekerpolis.
Engelse werkgevers zijn zowieso niet te vetrouwen, kijk naar logica/cmg. ik heb wel eens gesolliciteerd bij BT, achteraf gezien, nu ik dit lees, ben ik blij dat ik niet daar ben komen te werken. Het gaat dus ook slecht met BT anders betalen ze de bonussen wel gewoon uit. Dit moet ook een signaal zijn voor de vaste klanten van BT: pas op, je geld is zometeen weg, ga kijken naar een alternatieve aanbieder.
BT heeft iemand in dienst om zijn medewerkers met opzet te controleren, als je daar werkt heb je geen privacy meer!, zelf als je naar toilet gaat moet je toestemming vragen.
Inderdaad waar wat Marcus zei, als BT heeft geen geld meer dat kan gevolgd zijn voor die 101 mensen, dat vindt BT deze 101 mensen te lastig.
BT kijk alleen maar de makkelijkste oplossing, maar kijk niet eens naar de continuiteit van de klant.
Waarom zou BT in vredesnaam een bonus moeten uitkeren aan een gewone medewerker. Een ambtenaar, een onderwijzeres, een verpleger en dergelijke ontvangen toch ook geen bonus. Niet zeuren dus, maar gewoon aan het werk.
Ik vind het echt onbegrijpelijk dat BT zich op deze manier opstelt. BT heeft toentertijd afspraken met haar personeel gemaakt en vervolgens heeft BT besloten om hier op terug te komen omdat de resultaten tegenvielen. Een man een man, een woord een woord. Zeker nu de rechter heeft geoordeeld dat BT ten onrechte de (overeengekomen) bonussen terug te draaien is het erg kinderachtig dat BT de hoogte van de bonussen gaat betwisten..
Ik ben overigens benieuwd of de bonussen/ gouden handdrukken van de directie ook zijn terug getrokken…? @redactie; wellicht aardig om hier eens navraag naar te doen?
Ik zie het eerder als een slechte rechtspraak van de rechter die simpelweg een bindende uitspraak had moeten doen ipv beide partijen in overleg een compromis te laten sluiten terwijl het evident is dat BT er niet aan wil.
50% bonus en verder ophouden met zeuren. Next!