Diploma's zijn mooi, welverdiend en kostbaar, maar niet zo mooi en niet kostbaar als ze niet zijn verdiend. Dat vat wel zo'n beetje samen wat de situatie in het HBO is geworden. Waarom zijn de HBO's zo uit de bocht gevlogen dat zo'n ingreep nodig is? Misschien heeft het iets te maken met de beloning per student of per afstudeerder. Daar wordt vast nog wel naar gekeken.
De trend is voor mij zeer herkenbaar. Zo'n tien tot vijftien jaar geleden – de opleidingen waren nog relatief jong – was het gebruikelijk dat afstudeerders HBO/WO-informatica intellectueel – vooral op wis- en natuurkunde gerelateerde vakken – tot de absolute top van alle HBO-gediplomeerden hoorden.
Neem je er constante normen bij, dan zie je dat zowel HBO breed als specifiek HBO-informatica er een achteruitgang – niet eens nivellering – is opgetreden. Geregeld hoor ik mensen verkondigen dat HBO en WO niet zo ver uit elkaar liggen. Uit de prestaties op intelligentie tests blijkt voor zover ik kan zien, eerder het tegendeel. Als ik mensen test die hun diploma in de jaren '80 haalden, althans voor zover de opleidingen toen al bestonden, dan zie je meteen 'ouderwetse' intelligentiescores terug. En amper 'slijtage'. Jaren '90: ging nog wel. Sinds 2000: Droefenis. Is dat een soort trend en moeten die tests niet veranderen? Geen sprake van.
Als een HBO-informatica afgestudeerde met MBO- (of zelfs nog lager geschaalde) prestaties voor de dag komt, dan is wantrouwen terecht. Als ik doorvraag, wat zo iemand geleerd heeft, dan blijkt soms een schokkkende afwezigheid van echte leerprestaties. Zo beweerde een Young Professional eens dat hij een Leerlingvolgsysteem voor een school en een klantendatabase voor een hotel had gebouwd. Doorvragen leverde een totale afwezigheid van database- en platformkennis op; het woord 'Apache' kwam er zeer aarzelend uit. Het enige wat hij had gedaan was een ontwerp op papier van een webpagina: hij had de plaatsing van de invoervelden gekozen. De opdrachtgevers bestonden niet, hij had voorbeelden uit zijn schoolboek in zijn CV gezet. Dat zijn nogal schokkende dingen om te vinden. Als het steeds vaker gebeurt, ga je HBO-diploma's met een grote korrel zout nemen.
Sommigen stellen dat je in dat geval de normen van de tests moet oprekken en 'actualiseren'. De test is duidelijk 'verouderd'. Het jaargemiddelde wordt dan het nieuwe, schuivende 'ijkpunt'. Immers: 'Het kan toch niet zo zijn dat een groot deel van de mensen met een HBO-diploma helemaal geen HBO-denkniveau heeft?' Sommigen stellen (zelfs) dat de test niet zal deugen en dat nieuwe tests beter zijn. Echt? Het is eenvoudig en goedkoop om een test te maken die meer kandidaten doorlaat, dat kan ik iedereen verzekeren.
Dat werkt echter in de hand, dat een achteruitgang van het HBO-onderwijs en de -examinering onopgemerkt blijven. Dat is niet zo best voor de kwaliteit van Nederlandse it-producten, al schaven veel it'ers op het werk hun kennis alsnog bij. Wantrouwen in diploma's is wel een onverdiende straf voor degenen die wel hun best doen, bevlogen zijn maar die niet het geluk van een psychologisch (potentieel) onderzoek hebben.
Ik ben opgelucht. Eindelijk, eindelijk is boven water gekomen wat ik al lang vermoedde, en is het beeld bevestigd. Ik ben heel blij voor de ict-sector, met name, dat het HBO weer over zijn kwaliteit moet denken en dat de opleiding terug gaat in de juiste versnelling.
Schaam je diep, HBO's.
@PaVake, beter laat dan nooit, heeft hij toch nog iets geleerd.
HBO studenten die niets meer doen dat braaf hun huiswerk maken hebben weinig meerwaarde tov colega’s
Voor mij is het normaal een deel van mijn vrije tijd te gebruiken om te studeren.
Daarmee bedoel ik niet een of andere onzin cursus volgen, maar eens een wetenschappelijke artikel of boek lezen, of zelf dingen onderzoeken, een proefopstelling bouwen zodat je er achter komt waarom het allemaal toch niet zo eenvoudig is als op het eerste gezicht wel lijkt.
Ik ken jongens van 15 die dat doen…. dat soort lui zijn later de lieden met dat beetje extra know-how wat we bij zoveel vaklieden missen
@Pascal: kun je aub ook eens een bijdrage plaatsen, waarin je eens niet neerbuigend over groepen mensen uitlaat. Mensen met een universitaire opleiding kunnen niks, mensen met een ICT opleiding kunnen niets,etc….
Zonder dit soort generalisaties worden je bijdragen misschien wat prettiger te verteren. Sorry hoor, maar dit was even een persoonlijke noot.
On topic: ik denk dat een en ander vooral voortkomt door de relatieve lage investeringen, die de overheid doet op het gebied van onderwijs tov andere Europese landen. Verder kun je van ver aan zien komen dat het financiëren op basis van ‘output’ (hoeveelheid afgestudeerden) fout zal gaan. Ook van veel ‘onderwijsvernieuwingen’ komt men terug.