Eerder schreef ik al een bijdrage over de pech met het hosten van een website en de eerste lessen daaruit. Dat ik niet de enige was die hierdoor overvallen is blijkt wel uit een Reverse Domain check. Met bijna 150 websites op de server, waarvan een aantal nog niet hersteld zijn, is het de moeite waard om eens te filosoferen over de Polder Cloud.
Dat de superlatieven die op de website gebruikt werden uiteindelijk met een korreltje zout genomen moesten worden was een hard gelag. Natuurlijk geldt hier: 'Alle waar is naar zijn geld', waarbij het vooral opvallend is dat afspraken niet in steen gebeiteld zijn. Een website laten hosten is tenslotte even makkelijk als iets bij een webwinkel bestellen. Bestellen, betalen en je bent online met je website maar het is onduidelijk of hier de wet ‘Koop op afstand' van kracht is. En met wie je zaken doet is ook niet altijd helder en transparant. Het is dus een wereld van spiegels en rook waarbij je niet altijd krijgt wat je verwacht.
Wie het kleine niet leert, doet het grote verkeerd
Er is uiteraard een wereld van verschil tussen gecertificeerde datacentra met hoogwaardige hardware en 'gekwalificeerd' personeel en de vele goedkope webhosting bedrijven. Het verschil zit vooral in de prijs, die zeker niet te hoog mag zijn. Maar een lage prijs zorgt voor een zekere wildgroei, want na herstel en tellen van alle adressen blijken vele kleine verenigingen en commissies er een eigen website op na te houden. Terwijl de website voldoende ruimte en bandbreedte heeft om er een paar te consolideren. Al jaren wordt nog geen 5 procent van de ingekochte bandbreedte gebruikt. Provider staat zelfs onbeperkt subdomains, e-mail accounts en databases toe. Niks mis met het pakket dus, hoewel wat meer schijfruimte door alle backups welkom is.
De websites van alle verenigingen en commissies zijn dan wel verdeeld over verschillende providers, ze hebben één ding gemeen: ‘best effort' zoals de kleine lettertjes in de voorwaarden laten zien. Iedere website beheerder is dus verantwoordelijk voor het veiligstellen van de eigen data. Maar de meeste beheerders blijken bij navraag alleen maar het content management te doen, dus grote kans dat mijn gemaakte fouten herhaald worden.
Ei van Columbus
Eenvoudige en goedkope oplossing voor dit risico is natuurlijk een backup, die bijvoorbeeld met Sky- en Gmail Drive in de ‘cloud' gemaakt kan worden. Mooier zou het zijn om met een script niet alleen een backup te maken maar deze ook via FTP of SMTP naar een andere locatie te versturen. Misschien nog beter om de website te synchroniseren naar een tweede locatie. Kopie is dan wel niet benaderbaar op domeinnaam, maar aantoonbaar op een ander ip-adres en locatie. Dan is uiteindelijk alleen een DNS-aanpassing voor herstel nodig. Dat duurt in ieder geval geen 4 tot 7 dagen, zoals nu door verschillende serverwisselingen bij providers het geval was.
Verdubbelen van de kosten door niet één maar twee gelijkwaardige hostingpakketen te nemen biedt de technische mogelijkheid om met een shellscript (met gebruikmaking van encryptie) op een tweede locatie een standby site bij te houden. Om deze kosten te delen kunnen ook een aantal kleine websites, die allemaal door vrijwilligers onderhouden worden, geconsolideerd worden. Dat geeft uiteindelijk een hogere beschikbaarheid en 30 procent besparing en is het idee achter de ‘Polder Cloud': simpel, nuchter en goedkoop.
De oude school
Helaas kiezen meeste toch de goedkoopste oplossing, omdat ze verschil in kwaliteit, betrouwbaarheid en prestaties niet kunnen beoordelen. Of misschien denken ze de verantwoordelijkheid door te kunnen schuiven naar de provider. Maar in plaats van te vertrouwen op oncontroleerbare superlatieven kunnen gebruikers eerst eens kijken hoe het werkelijk staat met de service.
Webhosting is dan wel een ‘vechtmarkt' waarin serieuze dienstverleners geen droog brood meer kunnen verdienen maar eenvoudige middelen maken het een minder homogeen product. Met de ‘Polder Cloud' blijft de gebruiker verantwoordelijk voor zijn eigen data maar dit extra stapje maakt het niet meer zijn probleem.
Dat prijs is ook bepalend is bij veel aanbestedingen voor de veel lucratievere zakelijke contracten is logisch. Opmerkelijk vaak hebben deze providers, die ook ‘cloud' aanbieden, helemaal geen eigen datacentrum. Natuurlijk hoeft dat geen probleem te zijn maar ik krijg dan soms toch een visioen waarin de ‘gekwalificeerde' medewerker telefonisch aanwijzingen aan de conciërge geeft. Dat lijkt, op basis van de uitleg van eigen provider, veel op de dienstverlening die gebruikelijk is bij de webhosting voor de kleine beurs. Echte hollandse wolken lijken me dan vooral nog iets van de oude meesters.
Had ik de kleine lettertjes maar gelezen of geweten van de problemen bij IT’s dan had ik nu niet zonder laptop gezeten. Weten met wie je zaken doet wordt ook voor de consument steeds belangrijker. Maar goedkoop, goedkoper en goedkoopst zijn tegenwoordig belangrijker dan services en kwaliteit. Degelijke ‘Dietse’ kwaliteit als duurkoop verliest het van de snelle winst.