Ict-medewerkers moeten niet alleen verstand hebben van techniek. Ze moeten ook over vaardigheden beschikken om bedrijfsprocessen te kunnen snappen. Dat vinden veel chief information officers (cio's), zo blijkt uit wereldwijd onderzoek van automatiseerder IBM. De cio ziet zichzelf ook niet meer als de 'ict-fabrieksoppasser', maar zegt erkend te worden voor het halen van toegevoegde waarde uit technologie en inzicht in complexe systemen.
Uit de IBM CIO Study 2011, een onderzoek onder drieduizend cio's wereldwijd, komt naar voren dat daar waar ict-personeel vroeger vaak alleen kennis diende te hebben van techniek, dit nu niet meer het geval is. Tweederde van de ondervraagde cio's ziet het als een prioriteit om met personeel te werken dat kennis van technologie heeft en over 'business skills' beschikt.
Volgens IBM heeft deze opvatting van cio's te maken met hun veranderende rol. 'Nu ict een groeiende rol speelt in de strategie van de organisatie, wordt de rol van de cio steeds belangrijker', beweert Marc Zegveld, hoofd Strategy & Transformation voor IBM in de Benelux. 'Business- en ict-afdelingen moeten samenwerken om dit mogelijk te maken. Wat opvalt in de Benelux-resultaten is dat cio's hier meer dan gemiddeld mee bezig zijn. In de Benelux is er met 84 procent meer focus op een versterking van de interne samenwerking, het integreren van business en ict, dan wereldwijd met 74 procent. Deze koppeling is met name sterk in de sectoren financiën, telecom en media, omdat ict de basis vormt bij producten zoals online bankieren en mobiele toepassingen.'
Bedrijfskritisch
Het tweejaarlijkse cio-onderzoek van IBM, dat in 2009 voor het eerst is gehouden, toont verder aan dat vier op de vijf cio's business intelligence en business analyse als bedrijfskritisch beschouwen. Cio's ervaren daarbij dat vereenvoudiging van interne processen problematisch is. Daarnaast zijn ze geïnteresseerd in innovatieve methoden en instrumenten om bulkdata om te zetten in bruikbare informatie. Dit varieert van master datamanagement (68 procent) tot klantanalytics (66 procent), datawarehousing en visuele dashboards (64 procent) en zoekmogelijkheden (59 procent).
Verder komt uit de enquête naar voren dat 60 procent van de ict-directeuren cloud computing binnen nu en vijf jaar zegt te willen omarmen. Ook ziet bijna driekwart van de ondervraagden mobiliteit en mobiel computergebruik als een kantelpunt voor het bedrijf in de komende jaren.
@Kees, ik ben zelf van oorsprong techneut en natuurwetenschapper, maar ik heb prima met Gamma’s samengewerkt, zelfs als ze vakidioten zijn m.b.t. het eigen specialisme.
Maar weet jij wel wat Gamma’s zijn? Zij houden zich onder andere bezig met bedrijfskunde, economie, rechten en communicatie. En dat kan voor techneuten handig zijn, want die hebben meestal geen zin om zich bezig te houden met procesverbetering (vaak niet eens met de eigen beheer- en ontwikkelprocessen). Techneuten hebben meestal ook weinig of geen interesse in de kosten en nog minder in de baten van ICT (of dacht je dat ICT-ers altijd binnen budget blijven?). Er zijn ook maar heel weinig techneuten die een goed maar werkbaar contract kunnen te maken voor het geval dat men voor de rechter moet verschijnen. En communicatie is zeker niet de sterkste kant van de modale techneut.
We kunnen dus, als we willen, elkaar heel goed aanvullen en onze klanten/gebruikers eisen dat zelfs.
Continue monitoring en analyse van IT portfolio versterkt alignment tussen business en IT.
Zakelijk inzicht vereist niet alleen de juiste skills maar ook de juiste “information at your fingertips”. Naarmate steeds meer belangrijke bedrijfsprocessen afhankelijk zijn van IT ondersteuning wordt de invloed van IT op de totale business performance steeds groter. Hoe nu maakt de CIO met zijn personeel de meerwaarde van de IT functie inzichtelijk? Door continu een aantal belangrijke aspecten in het IT omgeving te monitoren, zijn interessante analyses te maken. Denk daarbij aan zaken als:
• Doorlooptijd van changes
• Aantal FTE
• Functionele omvang
• Gebruikte technologieën
• Technische kwaliteit
• Productiviteit
• Bouw-/onderhoudskosten
Het doormeten van software portfolios maakt het mogelijk eenmalige investeringskosten voor aanpassing af te wegen tegen terugkerende besparingen gedurende de resterende levensduur. Dit is mogelijk doordat er een relatie bestaat tussen software kwaliteit en productiviteit, zoals blijkt uit wetenschappelijk onderzoek van SIG in samenwerking met TU Delft en de Universiteit. Dit onderzoek heeft aangetoond dat changes voor software met een hogere technische kwaliteit aanzienlijk minder inspanning en een kortere doorlooptijd vergen dan voor software met lagere kwaliteit.
Een artikel over bovengenoemd wetenschappelijk onderzoek is verschenen in het Software Quality Journal. Zie http://tinyurl.com/6x2k32d
Gebruikmakend van zo’n kwaliteitsmodel en objectieve metingen zou de CIO en zijn team een aantal zaken in beeld kunnen brengen en kunnen benchmarken:
• Op systeemniveau: hoeveel uren zouden de gerealiseerde veranderingen (bij gemiddelde productiviteit) gekost moeten hebben? Hoeveel uren zouden geïnvesteerd moeten worden om de kwaliteit naar een hoger niveau te brengen? Hoeveel onderhoudsuren en Euros zou dit besparen in de toekomst?
• Op portfolioniveau: voor welke ketens/clusters zouden investeringen in kwaliteitsverbetering zich binnen welke termijn terugbetalen in verminderde onderhoudskosten? Welke veranderingen in het IT portfolio zouden zich het snelst terugverdienen?
Door continu software bouw- en beheertrajecten op deze manier te monitoren en te analyseren, kan IT zich goed op de kaart zetten. Op basis van objectieve feiten en inzicht in complexe systemen aangeven waar meerwaarde voor de business te halen valt. Erkenning van en waardering voor de IT discipline is dan nog slechts een kwestie van tijd.
Prima, huur me maar in, ik zit met te weinig werk en kan meteen beginnen. Of is de nood toch niet zo hoog en wil men gewoon voor een duppie op de eerste rang en zichzelf profileren?
Computable: zorg dat je onafhankelijk blijft anders kun je het tijdschrift wat mij betreft opheffen.