Ict-medewerkers moeten niet alleen verstand hebben van techniek. Ze moeten ook over vaardigheden beschikken om bedrijfsprocessen te kunnen snappen. Dat vinden veel chief information officers (cio's), zo blijkt uit wereldwijd onderzoek van automatiseerder IBM. De cio ziet zichzelf ook niet meer als de 'ict-fabrieksoppasser', maar zegt erkend te worden voor het halen van toegevoegde waarde uit technologie en inzicht in complexe systemen.
Uit de IBM CIO Study 2011, een onderzoek onder drieduizend cio's wereldwijd, komt naar voren dat daar waar ict-personeel vroeger vaak alleen kennis diende te hebben van techniek, dit nu niet meer het geval is. Tweederde van de ondervraagde cio's ziet het als een prioriteit om met personeel te werken dat kennis van technologie heeft en over 'business skills' beschikt.
Volgens IBM heeft deze opvatting van cio's te maken met hun veranderende rol. 'Nu ict een groeiende rol speelt in de strategie van de organisatie, wordt de rol van de cio steeds belangrijker', beweert Marc Zegveld, hoofd Strategy & Transformation voor IBM in de Benelux. 'Business- en ict-afdelingen moeten samenwerken om dit mogelijk te maken. Wat opvalt in de Benelux-resultaten is dat cio's hier meer dan gemiddeld mee bezig zijn. In de Benelux is er met 84 procent meer focus op een versterking van de interne samenwerking, het integreren van business en ict, dan wereldwijd met 74 procent. Deze koppeling is met name sterk in de sectoren financiën, telecom en media, omdat ict de basis vormt bij producten zoals online bankieren en mobiele toepassingen.'
Bedrijfskritisch
Het tweejaarlijkse cio-onderzoek van IBM, dat in 2009 voor het eerst is gehouden, toont verder aan dat vier op de vijf cio's business intelligence en business analyse als bedrijfskritisch beschouwen. Cio's ervaren daarbij dat vereenvoudiging van interne processen problematisch is. Daarnaast zijn ze geïnteresseerd in innovatieve methoden en instrumenten om bulkdata om te zetten in bruikbare informatie. Dit varieert van master datamanagement (68 procent) tot klantanalytics (66 procent), datawarehousing en visuele dashboards (64 procent) en zoekmogelijkheden (59 procent).
Verder komt uit de enquête naar voren dat 60 procent van de ict-directeuren cloud computing binnen nu en vijf jaar zegt te willen omarmen. Ook ziet bijna driekwart van de ondervraagden mobiliteit en mobiel computergebruik als een kantelpunt voor het bedrijf in de komende jaren.
@Kees, echte CIO’s zijn heel voorzichtig met outsourcing. Outsourcing bestaat al decennia en de beoogde doelen worden vaak niet behaald. CIO’s hebben maar al te vaak outsourcingcontracten moeten openbreken of beëindigen. Een CIO die alleen naar binnen gehaald is om te gaan outsourcen, is geen echte CIO. Het gaat dan ook fout.
Ik heb wel een paar middelendirecteuren gekend die ook de rol van CIO probeerden in te vullen en bij hen is het helaas verkeerd gegaan. Maar dat waren mensen die dachten ook wel wat van ICT af te weten omdat ze met WordPerfect konden werken.
In zijn algemeenheid kun je stellen dat CIO en IT managers vaak hun informatie op heel andere plekken opdoen dan de techneuten. En daarin schuilt ook een informatiekloof.
Wat dat betreft mogen ze wel vaker met elkaar sparren zodat beide een beter idee hebben van wat er speelt.
Dan heb je ook al meteen de goede definitie van een CIO of IT manager te pakken. Die komt vaak op de werkvloer en is (uit eigen beweging) geïnteresseerd en zelfs niet vies om zijn/haar handen vies te maken.
misschien gaan de werknemers die echt zakelijk inzicht hebben wel weg uit de ict. zeg nou zelf, wat een ellende …
@ICT-er
Ik heb nog nooit een CIO gezien die de werkvloer op kwam en een vraag stelde in de trant van : “Ons bedrijf heeft een probleem met een business process en wil van ons weten welke oplossingen wij hiervoor kunnen verzinnen” of “ons bedrijf heeft deze strategische doelstellingen. Hoe of wat kunnen wij bijdragen zodat deze doelstellingen zo snel en goed als mogelijk worden bewerkstelligd”.
Dat zou bijvoorbeeld een begin kunnen zijn.
“Vraag niet wat je bedrijf voor jou kan doen, maar vraag wat jij kan doen voor je bedrijf”. (vrij naar JFK).
ICT is gewoon voor de Beta’s, omdat het een exact beroep is.
Dat er veel verdwaalde Alpha’s rondlopen is duidelijk, dat deze meer kwaad doen dan goed is ook duidelijk en logisch.
Misschien is de schuld ook wel een beetje te wijten aan de ITIL-cultuur, die de technici als het ware in een soort mindset dwingt die uitsluitend gericht is op het oplossen van ‘low level’ incidenten en problemen, waardoor de focus niet meer ligt op het zo optimaal mogelijk ondersteunen van business processen en het inzetten van ICT als een wapen in de concurrentie met andere bedrijven.
Misschien zou een goede CIO gewoon eens een maandelijkse brainstorm meeting moeten houden met zijn ICT-ers.
ICT-er je maakt zelf al onderscheid tussen een ‘echte CIO’ en een kenlijk minder ‘echte CIO’
Wat bepaald nu wat een ‘echte CIO’ is, en wat moet er gebeuren als deze niet aan de kriteria voldoet.
ICT is vooral voor de Bèta’s, niet echt voor Alpha’s, maar Gamma’s zijn in de ICT ook nodig. Juist zij kunnen de link te leggen tussen de business en de ICT. Dat sluit aan bij goed geïmplementeerde ITIL. Intermediair zijn, is vaak hun rol.
En inderdaad een manager, ook een CIO, moet regelmatig langsgaan bij de medewerkers en de (interne of externe) opdrachtgevers en dan echt praten, geen beleefdheidsbezoek brengen. Managen kan je niet vanuit je bureaustoel.
@Pascal, in het leger spraken we over “Rang is alleen Rang als er Rang op staat” (van het spotje) om slecht functionerende collega’s aan te spreken. Je rang, ook je rol als CIO, moet je binnen een redelijke termijn waarmaken. Vind je dat de CIO het niet goed doet, dan mag je deze op een respectvolle wijze aanspreken en aangeven wat je meemaakt, wat dat voor jou en het bedrijf betekent, wat je anders wilt en waarom. Als de CIO niet naar goede argumenten wil luisteren, dan kan je nog altijd hogerop (samen met collega’s).
Maar let op, de CIO is de verantwoordelijkheid van de board.
@ICT-er 19-05-2011 22:56
Gamma’s moet je uit de ICT houden, svp.
Een ITSM / ITIL consultant moet zich maar bezighouden met het probleemoplossingsproces en communicatie met de klant. Zet dit soort lieden (met alle respect overigens!) in godesnaam niet tussen de techneuten en de CIO.
Een Gamma introduceert door zijn geaardheid (weet niets van techniek of van business) slechts ruis in de communicatie tussen business en techniek.