Ict-medewerkers moeten niet alleen verstand hebben van techniek. Ze moeten ook over vaardigheden beschikken om bedrijfsprocessen te kunnen snappen. Dat vinden veel chief information officers (cio's), zo blijkt uit wereldwijd onderzoek van automatiseerder IBM. De cio ziet zichzelf ook niet meer als de 'ict-fabrieksoppasser', maar zegt erkend te worden voor het halen van toegevoegde waarde uit technologie en inzicht in complexe systemen.
Uit de IBM CIO Study 2011, een onderzoek onder drieduizend cio's wereldwijd, komt naar voren dat daar waar ict-personeel vroeger vaak alleen kennis diende te hebben van techniek, dit nu niet meer het geval is. Tweederde van de ondervraagde cio's ziet het als een prioriteit om met personeel te werken dat kennis van technologie heeft en over 'business skills' beschikt.
Volgens IBM heeft deze opvatting van cio's te maken met hun veranderende rol. 'Nu ict een groeiende rol speelt in de strategie van de organisatie, wordt de rol van de cio steeds belangrijker', beweert Marc Zegveld, hoofd Strategy & Transformation voor IBM in de Benelux. 'Business- en ict-afdelingen moeten samenwerken om dit mogelijk te maken. Wat opvalt in de Benelux-resultaten is dat cio's hier meer dan gemiddeld mee bezig zijn. In de Benelux is er met 84 procent meer focus op een versterking van de interne samenwerking, het integreren van business en ict, dan wereldwijd met 74 procent. Deze koppeling is met name sterk in de sectoren financiën, telecom en media, omdat ict de basis vormt bij producten zoals online bankieren en mobiele toepassingen.'
Bedrijfskritisch
Het tweejaarlijkse cio-onderzoek van IBM, dat in 2009 voor het eerst is gehouden, toont verder aan dat vier op de vijf cio's business intelligence en business analyse als bedrijfskritisch beschouwen. Cio's ervaren daarbij dat vereenvoudiging van interne processen problematisch is. Daarnaast zijn ze geïnteresseerd in innovatieve methoden en instrumenten om bulkdata om te zetten in bruikbare informatie. Dit varieert van master datamanagement (68 procent) tot klantanalytics (66 procent), datawarehousing en visuele dashboards (64 procent) en zoekmogelijkheden (59 procent).
Verder komt uit de enquête naar voren dat 60 procent van de ict-directeuren cloud computing binnen nu en vijf jaar zegt te willen omarmen. Ook ziet bijna driekwart van de ondervraagden mobiliteit en mobiel computergebruik als een kantelpunt voor het bedrijf in de komende jaren.
Nobel streven maar volgens mij slaan ze de plank mis.
De laatste jaren wordt er veel effort gestoken in het inbedden van functioneel beheer. De eeuwige discussie is wie waar verantwoordelijk voor is en wie welke kennis en ervaring moet hebben.
Mijns inziens zou voornamelijk de kennis m.b.t. de business/bedrijfsprocessen bij Functioneelbeheer/ informatie management moet liggen en kennis van de techniek bij ICT. Nu is het wel noodzakelijk om de samenwerking tot stand te brengen zodat de kennis van de diverse onderdelen (business en ICT) bij elkaar komt. Deze samenwerking ontbreekt vaak en ook het begrip voor elkaar. CIO’s zouden wat mij betreft dus meer de focus moeten leggen op de samenwerking.
Zou Computable eerst de functie CIO even willen definiëren? En de functie IT directeur? Volgens mij zijn dat toch twee heel verschillende rollen
CIO is toch iemand die IT artikelen uit hippe bladen en uit hippe websites leest en daar ‘mooie’ powerpoint presentaties van maakt?
Peter, je slaat de spijker op zijn kop, voeg er nog aan toe dat hij overlegd met gladde prietpraat verkopers en de cirkel is rond.
Precies dat is de reden waarom het zo vaak mis gaat, en waarom ik hierboven dus een scheiding maak in eenieders vakgebied.
IT’er wil CIO met zakelijk inzicht.
@Pascal, je gaat vanuit een negatief scenario van bemoeizucht, maar met te weinig verstand van zaken om iets zinnigs toe te voegen. Het kan ook anders. Ik zie in de praktijk altijd positief resultaat bij samenwerken met gezamenlijke ervaring, begrippen en doelen, zoals bij een operatieteam.
Moet er niet aandenken dat de chirurg bijna niks van sedatie afweet, de radioloog slechts een techneut is, en een operatieassistent niet weet waarom de operatie wordt uitgevoerd.
@ICT-er
Als je dat werkelijk zo ziet, waarom is het dan zo dat CIO’s geen verstand van techniek hoeven te hebben ?
De meeste CIO’s willen zo dicht mogelijk tegen de business kant aankruipen en wel het liefst in de raad van bestuur. Eigenlijk is het symptomatisch voor de steeds meer uitduiende managementlagen binnen organisaties en bedrijven in Nederland. Te weinig mensen willen nog iets met de werkvloer te maken hebben. Vervolgens komt men dan met de vraag : “Waarom spreekt de werkvloer onze taal niet” ? Dat is de wereld op zijn kop uiteraard.
Dat is idd precies mijn punt.
Ervaring heeft mij geleerd dat managers denken dat ze heel goed op de hoogte van technologie zijn.
Dat is iha gewoon niet het geval, zeker daar waar het ICT betreft.
Je hebt de technische (afdelings) manager die meestal gewoon met zijn voeten in de modder staat, maar daarboven lopen dan weer allerlij figuren te kraaien die enkel geintereseerd zijn in het verbeteren van hun persoonlijke positie.
Om die reden werk ik dan ook liever voor kleine organisaties.
Mijn opperhoofd, klopt gewoon zelf code, als ik het ergens niet mee eens ben valt dat altijd te bespreken.
Soms wint de commercie, en soms wint de techniek.
@Kees, CIO’s moeten weldegelijk veel verstand hebben van ICT. De CIO’s die ik ken, hebben tientallen jaren ervaring in de ICT als afdelingsmanager, projectmanager, etc.
Als CIO’s die expertise en ervaring niet hebben, dan heeft de board een grove fout gemaakt. En ja, dat kan ook voorkomen.
@ICT-er
Mijn ervaring is juist dat CIO’s sinds enige jaren vaker keuzes maken uitsluitend op basis van kosten en steeds minder in staat te zijn tot kwalitatieve en strategische overwegingen. Een recent onderwerp als ‘Outsourcing stelt IT-afdeling vaak teleur’ op deze website lijkt mijn waarneming te staven.