Ict-medewerkers moeten niet alleen verstand hebben van techniek. Ze moeten ook over vaardigheden beschikken om bedrijfsprocessen te kunnen snappen. Dat vinden veel chief information officers (cio's), zo blijkt uit wereldwijd onderzoek van automatiseerder IBM. De cio ziet zichzelf ook niet meer als de 'ict-fabrieksoppasser', maar zegt erkend te worden voor het halen van toegevoegde waarde uit technologie en inzicht in complexe systemen.
Uit de IBM CIO Study 2011, een onderzoek onder drieduizend cio's wereldwijd, komt naar voren dat daar waar ict-personeel vroeger vaak alleen kennis diende te hebben van techniek, dit nu niet meer het geval is. Tweederde van de ondervraagde cio's ziet het als een prioriteit om met personeel te werken dat kennis van technologie heeft en over 'business skills' beschikt.
Volgens IBM heeft deze opvatting van cio's te maken met hun veranderende rol. 'Nu ict een groeiende rol speelt in de strategie van de organisatie, wordt de rol van de cio steeds belangrijker', beweert Marc Zegveld, hoofd Strategy & Transformation voor IBM in de Benelux. 'Business- en ict-afdelingen moeten samenwerken om dit mogelijk te maken. Wat opvalt in de Benelux-resultaten is dat cio's hier meer dan gemiddeld mee bezig zijn. In de Benelux is er met 84 procent meer focus op een versterking van de interne samenwerking, het integreren van business en ict, dan wereldwijd met 74 procent. Deze koppeling is met name sterk in de sectoren financiën, telecom en media, omdat ict de basis vormt bij producten zoals online bankieren en mobiele toepassingen.'
Bedrijfskritisch
Het tweejaarlijkse cio-onderzoek van IBM, dat in 2009 voor het eerst is gehouden, toont verder aan dat vier op de vijf cio's business intelligence en business analyse als bedrijfskritisch beschouwen. Cio's ervaren daarbij dat vereenvoudiging van interne processen problematisch is. Daarnaast zijn ze geïnteresseerd in innovatieve methoden en instrumenten om bulkdata om te zetten in bruikbare informatie. Dit varieert van master datamanagement (68 procent) tot klantanalytics (66 procent), datawarehousing en visuele dashboards (64 procent) en zoekmogelijkheden (59 procent).
Verder komt uit de enquête naar voren dat 60 procent van de ict-directeuren cloud computing binnen nu en vijf jaar zegt te willen omarmen. Ook ziet bijna driekwart van de ondervraagden mobiliteit en mobiel computergebruik als een kantelpunt voor het bedrijf in de komende jaren.
De wens van de CIO begrijp ik. Iedereen wil de best mogelijke medewerkers – schapen met vijf poten.
De realiteit is echter anders, 90% van de mensen heeft slechts affiniteit met één vakgebied en met informatici is het niet anders.
Kortom, een onhaalbare oplossing voor een oud probleemHet is veel realistischer om maar één schaap met vijf poten per project te wensen en geef hem dan de naam ‘chief architect’ of zo.
Techneuten wensen CIOs die kunnen beoordelen of een proefballon realistisch is of niet.
Draai het om en je hebt :
Personeel wil CIO met zakelijk inzicht
Wat een frustraties om een conclusie die simpelweg een waarheid als een koe is.
Je hebt inderdaad de ideale mix nodig. Mensen zoals applicatie ontwerpers, functioneel beheerders, consultants en vooral de CIO’s zelf, moeten veel weten van de markt van de klant en van processen om die markt zo goed mogelijk te kunnen bedienen. Je moet de eigen opdrachtgever/klant tegemoet komen in het gesprek over de inzet van en dus de investeringen in de ICT. ICT die voor de klant geen duidelijke toegevoegde waarde heeft, wordt slecht als een kostenpost gezien. Daar wordt op bezuinigd.
Een goede CIO zal m.b.v. de HRM manager voor de juiste mix zorgen. Een CIO die over de mix klaagt, moet nog maar eens kijken wat deze zelf verkeerd gedaan heeft.
Ze bestaan echt!
Reactie aangepast.
Dit is niet de plek voor personeelswerving.
>> Mensen met technische know-how vind je overal.
Nee, die vind je niet overal. Dat is de verkeerde aanname, en daarom gaan dingen mis. Men vindt dat iederen goed in de vak is en selecter kandidaten op basis van andere kwaliteiten (zoals “persoonlijkheid”). En dan krijg je “specialisten” die weining kunnen behalve zichzelf goed kunnen verkopen.
Uit mijn ervaringen: een goede techneut, met hoge IQ, zal binnen no-time nodige bedrijfsprocessen snappen.(excuses voor de taalfouten, maar Nederlands is niet mijn moedertaal).
@Maria, een slimme techneut kan natuurlijk elk bedrijfsproces begrijpen. Je kan alles leren. Maar lang niet elke techneut heeft genoeg tijd om dat te doen of wil daar überhaupt genoeg tijd in steken. Veel techneuten zijn juist zo ontzettend goed in een bepaald deel van de techniek, omdat zij zich zo focussen op die techniek. Het snappen hoe de markt zakelijk in elkaar zit met z’n kansen en bedreigingen en beseffen wat daarbij de rol van ICT is/kan zijn, is een paar stappen verder en niet voor iedereen weggelegd.
Maar je hebt geen schapen met vijf poten nodig. Het is genoeg om naast je eigen specialismen, ook genoeg kennis en inzicht in de domeinen van anderen bezitten, om goed te kunnen samenwerken.
@ICT-er,
Een goede manager snapt dat hij moet zorgen dat de boel goed draait en weten dat hij te stom is om de techniek te begrijpen.
Een goede techneut moet zijn winkel draaiend houden en snappen dat hij te stom is om te toko te managen.
Dit maakt een goede mix.
Helaas komt het steeds vaker voor dat beide partijen hiet niet aan voldoen maar zich wel met elkaars vak gebied bezig houden.
Dan krijg je het soort uitspraken waar in dit artikel over gesproken wordt.
Wat mij zelf betreft, ik begrijp een hoop technische bedrijfsprocessen, maar administratieve processen heb ik geen affiniteit mee. das soms best lastig.
@Pascal, als ik je goed begrijp dan wil je techniek en management ontkoppelen. Je hebt dus de ICT-techneut die niet weet welke bedrijfsdoelen bereikt moeten worden m.b.v. ICT en een “domme” CIO die niks van de ICT begrijpt waarvoor deze wel verantwoordelijk is?
Wat een rare kop boven dit artikel. Inzicht in (de wezenlijke karakteristieken van betreffende) bedrijfsprocessen (zeer terecht moet dat de focus van CIO’s zijn, want techniek is op zichzelf per definitie doel-loos) is heel wat anders dan “zakelijk” (= commercieel) inzicht.
Je chargeert naar het belachelijke toe, maar in essentie is dat precies wat ik bedoel.