Ict-medewerkers moeten niet alleen verstand hebben van techniek. Ze moeten ook over vaardigheden beschikken om bedrijfsprocessen te kunnen snappen. Dat vinden veel chief information officers (cio's), zo blijkt uit wereldwijd onderzoek van automatiseerder IBM. De cio ziet zichzelf ook niet meer als de 'ict-fabrieksoppasser', maar zegt erkend te worden voor het halen van toegevoegde waarde uit technologie en inzicht in complexe systemen.
Uit de IBM CIO Study 2011, een onderzoek onder drieduizend cio's wereldwijd, komt naar voren dat daar waar ict-personeel vroeger vaak alleen kennis diende te hebben van techniek, dit nu niet meer het geval is. Tweederde van de ondervraagde cio's ziet het als een prioriteit om met personeel te werken dat kennis van technologie heeft en over 'business skills' beschikt.
Volgens IBM heeft deze opvatting van cio's te maken met hun veranderende rol. 'Nu ict een groeiende rol speelt in de strategie van de organisatie, wordt de rol van de cio steeds belangrijker', beweert Marc Zegveld, hoofd Strategy & Transformation voor IBM in de Benelux. 'Business- en ict-afdelingen moeten samenwerken om dit mogelijk te maken. Wat opvalt in de Benelux-resultaten is dat cio's hier meer dan gemiddeld mee bezig zijn. In de Benelux is er met 84 procent meer focus op een versterking van de interne samenwerking, het integreren van business en ict, dan wereldwijd met 74 procent. Deze koppeling is met name sterk in de sectoren financiën, telecom en media, omdat ict de basis vormt bij producten zoals online bankieren en mobiele toepassingen.'
Bedrijfskritisch
Het tweejaarlijkse cio-onderzoek van IBM, dat in 2009 voor het eerst is gehouden, toont verder aan dat vier op de vijf cio's business intelligence en business analyse als bedrijfskritisch beschouwen. Cio's ervaren daarbij dat vereenvoudiging van interne processen problematisch is. Daarnaast zijn ze geïnteresseerd in innovatieve methoden en instrumenten om bulkdata om te zetten in bruikbare informatie. Dit varieert van master datamanagement (68 procent) tot klantanalytics (66 procent), datawarehousing en visuele dashboards (64 procent) en zoekmogelijkheden (59 procent).
Verder komt uit de enquête naar voren dat 60 procent van de ict-directeuren cloud computing binnen nu en vijf jaar zegt te willen omarmen. Ook ziet bijna driekwart van de ondervraagden mobiliteit en mobiel computergebruik als een kantelpunt voor het bedrijf in de komende jaren.
… om vervolgens een leveranciersoplossing te kiezen die zowel de businessmensen als de ICT-ers frustreert.
Het gaat om de juiste mix van IT’ers met kennis van bedrijfsprocessen en Business consultants met affiniteit met IT. Vanuit die gedachte, ICT moet ondersteunend zijn aan het primaire proces, is dit eigenlijk heel logisch. Bij Comprehensive ICT Solutions (CIS) hanteren we daarom de slogan: “Méér dan technische oplossingen in ICT…”. Mensen met technische know-how vind je overal. Onze klanten zijn bereid om meer te betalen voor intrinsieke waarde. Kennis van de techniek maar ook van de inhoud en andersom.
Heel goede insteek van de CIO’s
Verder moeten alle ICT medewerkers nog een academische opleiding hebben, goede koks zijn, in het bezit van een vliegbrevet, een afgeronde opleiding tot atoomgeleerde, en natuurlijk een grote schare aan potentiele klanten.
En ohhh ja.. als ze hun vak zouden verstaan is dat ook een pre.
Personeel wil een CIO die verstand heeft van techniek ..
Comprehensive ICT Solutions is ook weer zo’n clubje wat te weinig geld heeft voor een advertentie, blijkbaar gaat het erg slecht met hun toko…
Ik zou er voor geen goud zaken mee willen doen.
Is er nog wel ruimte voor verstand van IT met al die bedrijfsprocessen, financieel inzicht sociale vaardigheden op Hbo A tm Z niveau denkende handige handjes? lijkt me een leuke baan wanneer je betaald wordt om allerlei onzinnige dingen te bedenken, en ja knap wanneer het dan ook nog serieus wordt genomen.
Ps wie is er vaardig genoeg om de sollicitatiegesprekken tot een goed einde te brengen…?
Eddie, als je reclame wil maken voor je toko, dan moet je contact opnemen met sales@computable.nl
@Pascal: exact!
… en dus zet de cio een opdracht uit tot werving van van nog maar een ervaren (sharepoint/sql/DotNet) expert met genoemde kwalificaties voor 30k pj én een mobiel van de zaak en hebben we 9001 onvervulde vacatures in ICT-land.
@vlacon, Inderdaad, geen enkele klant wil extra betalen voor iets waarvan je mag verwachten dat het standaard aanwezig is, mensen met technische know-how kom ik maar zeer zelden tegen, en meer dan technische oplossingen ook al niet, want overal word de zelfde eenheidsworst aangeboden.
@Nlamo, je rekent toch niet helemaal goed, want al die uitzendburo’s vinden die nep vacature ook en voor je het weet word die dus ook nog eens vijftig keer gerepliceerd.
Daarom, stel ik dat al die bedrijven maar gewoon bekend moeten maken waar ze die onzin vandaan halen.
Pas dan zal blijven dat er van de 9000 vacancies er hooguit 200 echt bestaan.
Aanvulling op Kees:
Werknemers zien ook graag een CIO die ook de handen uit de mouwen steekt op de werkvloer…