Ict-medewerkers moeten niet alleen verstand hebben van techniek. Ze moeten ook over vaardigheden beschikken om bedrijfsprocessen te kunnen snappen. Dat vinden veel chief information officers (cio’s), zo blijkt uit wereldwijd onderzoek van automatiseerder IBM. De cio ziet zichzelf ook niet meer als de ‘ict-fabrieksoppasser’, maar zegt erkend te worden voor het halen van toegevoegde waarde uit technologie en inzicht in complexe systemen.
Uit de IBM CIO Study 2011, een onderzoek onder drieduizend cio's wereldwijd, komt naar voren dat daar waar ict-personeel vroeger vaak alleen kennis diende te hebben van techniek, dit nu niet meer het geval is. Tweederde van de ondervraagde cio's ziet het als een prioriteit om met personeel te werken dat kennis van technologie heeft en over 'business skills' beschikt.
Volgens IBM heeft deze opvatting van cio's te maken met hun veranderende rol. 'Nu ict een groeiende rol speelt in de strategie van de organisatie, wordt de rol van de cio steeds belangrijker', beweert Marc Zegveld, hoofd Strategy & Transformation voor IBM in de Benelux. 'Business- en ict-afdelingen moeten samenwerken om dit mogelijk te maken. Wat opvalt in de Benelux-resultaten is dat cio's hier meer dan gemiddeld mee bezig zijn. In de Benelux is er met 84 procent meer focus op een versterking van de interne samenwerking, het integreren van business en ict, dan wereldwijd met 74 procent. Deze koppeling is met name sterk in de sectoren financiën, telecom en media, omdat ict de basis vormt bij producten zoals online bankieren en mobiele toepassingen.'
Bedrijfskritisch
Het tweejaarlijkse cio-onderzoek van IBM, dat in 2009 voor het eerst is gehouden, toont verder aan dat vier op de vijf cio's business intelligence en business analyse als bedrijfskritisch beschouwen. Cio's ervaren daarbij dat vereenvoudiging van interne processen problematisch is. Daarnaast zijn ze geïnteresseerd in innovatieve methoden en instrumenten om bulkdata om te zetten in bruikbare informatie. Dit varieert van master datamanagement (68 procent) tot klantanalytics (66 procent), datawarehousing en visuele dashboards (64 procent) en zoekmogelijkheden (59 procent).
Verder komt uit de enquête naar voren dat 60 procent van de ict-directeuren cloud computing binnen nu en vijf jaar zegt te willen omarmen. Ook ziet bijna driekwart van de ondervraagden mobiliteit en mobiel computergebruik als een kantelpunt voor het bedrijf in de komende jaren.