It-afdelingen, die een deel van hun taken hebben uitbesteed aan it-dienstverleners en service providers met als doel kosten te besparen, zeggen vaak bedrogen uit te komen. Vaak blijken outsouringsdiensten duurder dan verwacht. Ook vinden it-professionals dat dienstverleners minder flexibel en loyaal zijn dan intern personeel.
Deze bevindingen staan in een onderzoek van Lieberman Software, leverancier van beheer- en beveiligingssoftware. Aan het onderzoek deden vijfhonderd Europese en Amerikaanse it-professionals mee. Het onderzoek vond plaats tijdens Infosecurity Europe 2011 in Londen en RSA Conference 2011 in San Francisco. De betrokken it-professionals werken bij multinationals en zijn vrijwel allemaal verantwoordelijk voor outsourcingstaken.
Ruim 75 procent van de it-specialisten zegt dat hun managed services- en outsourcingpartners extra kosten in rekening brengen. Veel it-professionals hebben hun taken uitbesteed om een efficiencyslag te maken. Maar uit het onderzoek blijkt dat ze teleurgesteld zijn in de kwaliteit van de uitbestede dienstverlening.
Business Process Management
Volgens Phil Lieberman, ceo van Lieberman Software, werden it-afdelingen vroeger vaker beschouwd als strategisch onderdeel om een bedrijf meer concurrerend, aantrekkelijk en onderscheidend te maken. Maar volgens hem hebben analisten en consultants, die actief zijn op het gebied van business process management, daar een einde aan gemaakt. ‘Hun ideeën hebben er toe geleid dat elk it-functie kan worden uitbesteed aan de laagste bieder. Directies beschouwen deze groep analisten en consultants vaak als ‘betrouwbare bronnen' en zijn er van overtuigd dat outsourcing veel kosten kan besparen', aldus Lieberman.
Maar door snelle veranderingen in de markt zijn er voor betrokken bedrijven nieuwe uitdagingen ontstaan die vragen om meer flexibiliteit, kennis van interne processen en toewijding. ‘Outsourcers kennen de begrippen toewijding en loyaliteit niet in hun diensten die ze aanbieden voor het verbeteren van bedrijfsprocessen', aldus Lieberman.
Transparantie, beveiliging en veerkracht
Uit onderzoek blijkt dat er door outsouring nauwelijks kosten zijn bespaard. 62 procent van de respondenten zeggen dat ze nu meer betalen dan oorspronkelijk was vastgesteld in de outsourcingovereenkomst. 27 procent zegt ‘aanzienlijk meer' te betalen dan was gepland. Slechts 11 procent zegt kosten te besparen sinds ze hebben gekozen voor outsourcing. 82 procent van It-profesionals die werken bij bedrijven met meer dan duizend werknemers in dienst, zegt meer te moeten betalen aan outsourcing dan was verwacht.
Directies worden steeds vaker gefrustreerd door de steeds hogere kosten van it-outsourcing. Zo zien ze dat hun it-afdelingen vaak kampen met een hoog verloop van it-specialisten die in dienst zijn van outsourcers. Lieberman adviseert bedrijven daarom eerst it-outsourcers onder de loep te nemen om te kijken of ze wel aan hun afspraken kunnen houden. ‘Dat zijn niet alleen maar afspraken maken over de totale kosten. Outsourcers moeten ook voldoen aan eisen rond transparantie, beveiliging van bedrijfsdata en veerkracht tonen bij veranderende bedrijfsprocessen.'
Zoals bij elke beslissing die je neemt moet je nadenken over waarom. Bij outsorcen niet anders. Belangrijk is hoe goed is je eigen organisatie. Als je ‘garbage’ outsourced (exporteert) zul je ‘gatbage’ importeren met de bijbehorende effecten als ontevreden klanten en hoge kosten.
Uitgaande van een organisatie die hun huidige software ontwikkeling redelijk op orde heeft.
Als gebrek aan capaciteit en/of geschikte kennis de drijfveer is, is het maken van afspraken over de diensten en de daarbij behorende performance afspraken op basis van meetbare en daardoor te benchmarken criteria goed te doen Met dat in beeld is het ook eenvoudig scenarios door te rekenen met parametische modellen waardoor een keuze inhouse / outsource een veel betere onderbouwing krijgt. Uitbesteden op die basis wordt in andere industrien op veel grotere schaal gedaan (bv automotive industrie).
ICT wordt steeds meer een nuts-achtige voorziening. Medewerkers verwachten dat het altijd aan is, overal te gebruiken is op elk apparaat. En ook nog eens tegen veel lagere kosten. Cloud-oplossingen zoals Google Docs en Microsoft 365 spelen hier op in: ICT afnemen als dienst, je betaalt wat je afneemt, maar je schaft geen spullen of licenties meer aan. Er zijn nog issues rond beveiliging, maar de trend is volgens mij niet te stoppen.
Verder speelt nog de toenemende complexiteit van de bedrijfsapplicaties. Alles hangt met alles samen. Voor veel eigen medewerkers is de leercurve vaak te steil om dit allemaal bij te kunnen houden. Een gespecialiseerde beheerpartij, kan hier bij helpen.
Veel outsourcing gaat fout omdat het opdrachtgeverschap onvoldoende professioneel wordt ingevuld. Goed leveranciersmanagement, niet alleen op het contract, maar vooral ook op de geleverde performance, is essentieel. Hier ontbreekt het nogal eens aan.
Goede kennis van de eigen processen en het aanbod van de leverancier is belangrijk. Dit begin al bij het opstellen van het bestek. Zorg ook voor goede contacten bij de leverancier. Contract, SLA, SLR e.d. zijn nodig, maar zijn vooral communicatieinstrumenten. Het is en blijft mensenwerk.
Ik denk dat de kern van het probleem zoals het hier geschetst wordt, in de focus op ‘kostenbesparing’ zit. IT is een belangrijk middel om een bedrijf beter te laten lopen en te laten groeien. Volgens mij geeft een focus op toegevoegde waarde en het betrekken van talent bij je it-organisatie een hele andere uitkomst. Je bekijkt het resultaat van de uitbestedingsrelatie dan in het licht van waarde toevoegen en groei, in plaats van kosten.