Telecomlevencier KPN verruilt zijn bi-applicaties van Oracle door Teradata. De nieuwe oplossing past in het KPN Business Intelligence-programma ‘BI Bright’. Hierbij stapt KPN over op een nieuwe BI-omgeving. De onderhoudskosten van de oude omgeving waren te hoog. Bovendien sluiten de analyses van de nieuwe leverancier beter aan op de vraag van KPN.
Volgens Joris Lindehovius, werkzaam als manager it business bij KPN, zit het telecombedrijf midden in een BI-transformatie. Hierbij worden diverse BI-omgevingen samengevoegd. De transformatie naar een nieuwe BI-omgeving heeft een aantal redenen. Zo wil KPN meer kennis uit data van klantgedrag halen om sterker te concurreren op markten waar het actief is, zoals glasvezelnetwerken en digitale televisie.
Spaghetti en lasagne
In 2008 heeft KPN besloten naar een nieuwe BI-omgeving te gaan, met het opzetten en uitvoeren van de KPN BI 2.0-visie. Daarbij werden ten eerste de pijnpunten geanalyseerd, aldus Lindehovius. Zo waren er veel geïsoleerde BI-projecten die niet in lijn liepen met KPN's strategie. De BI-omgevingen hadden weinig standaarden.
Verder was er sprake van een slechte datakwaliteit in alle operationele systemen. Daar moest meer orde inkomen, aldus Lindehovius. Hij spreekt van ‘een overgang van een spaghetti- naar een lasagnestructuur', waardoor een BI-omgeving met gelaagde onderdelen ontstaat. Hierbij moet ‘één versie van de waarheid ontstaan', aldus Lindehovius.
Enterprise datawarehouse
De databases voor de nieuwe BI-omgeving wordt beheerd met het Active Enterprise Data Warehouse (active EDW)-platform van Teradata. Hierbij werd definitief afscheid genomen van Oracle's BI-omgeving, onder andere vanwege de hoge onderhoudskosten, aldus Lindehovius. KPN wil hiermee meer inzicht krijgen in de datagegevens van klanten die gebruikmaken van vaste en mobiele netwerken en internetdiensten van de Nederlandse telecomleverancier.
Volgens Teradata kunnen medewerkers van KPN de data analyseren zonder assistentie van professionele databaseprofessionals. Dat scheelt volgens Teradata personeelskosten en medewerkers kunnen hierdoor makkelijker klanten bij KPN behouden door ze beter van dienst te zijn. Via de afdeling Teradata Managed Services beheren en monitoren gecertificeerde Teradata-consultants de datawarehouse-omgeving van KPN.
Vijf tips bij het starten van een BI-project
Het BI Bright-programma loopt volgens Lindehovius op schema en moet rond 2013 worden afgerond. Lindehovius zegt als projectleider inmiddels een aantal lessen te hebben geleerd van het KPN BI Bright-programma:
1. Zorg voor een top down committment: de directie moet geloven in de strategische waarde van een BI-project en deze voluit ondersteunen.
2. Zet eerst BI-strategie uit, bouw daarna pas aan het BI-programma.
3. Zorg voor financiële controle van het BI-programma.
4. In een grote organisatie zoals KPN moeten minimaal 35 betrokken medewerkers in een nieuw BI-project geloven. Geloof als manager ook zelf in je missie.
5. Wees voorzichtig met outsourcing naar andere landen, zoals India. KPN kiest om zijn BI-project door interne medewerkers en systeemintegratoren te laten uitvoeren.
Nu nog AbInitio als etl platform en KPN is klaar voor de toekomst.
Een kleine nuance in dit (reklame) artikel. KPN kent intern 3 BI domeinen. 1 Terradata en 2 Oracle BI domeinen. De hoge kosten komen voornamelijk door onduidelijke opdrachten. KPN zal in de komende 3 tot 5 jaar alle domeinen samen voegen. Onduidelijk is nog op welk platform dit zal gebeuren.
Joris Lindehovius weet het leuk te vertellen in dit stukje. Als hij nu eens oprecht betrokken en geïnteresseerd is wordt het nog wel eens wat.