Terugkomend van een buitenland trip binnen Europa ben ik een aantal keren fors geschrokken. Terwijl ik dacht dat ik niet zoveel van mijn mobiele telefoon en internet gebruik gemaakt had, was de rekening een paar keer behoorlijk hoog. Het zorgt er bij mij voor dat ik in het buitenland behoedzaam met het gebruiken van mijn telefoon en internet om ga. Waarom zou ik dat eigenlijk moeten doen? We willen toch allemaal een één gemaakte digitale markt?
De praktijk laat in Europa grote verschillen zien. De kosten worden geboekt onder roaming-kosten. Wat is dat eigenlijk en misschien nog belangrijker: hoe kom je er vanaf?
Wat is roaming?
Roaming (Engels voor rondzwerven) is een algemene term in de draadloze telecommunicatie waarbij een bepaalde dienst wordt voortgezet hoewel de gebruiker zich niet in het netwerk bevindt waarin deze geregistreerd staat.
Dankzij roaming kan men met een gsm-abonnement ook in het buitenland bellen. Roaming kan zich ook binnen een land voordoen, als een mobiele telefonieaanbieder de toestellen uit het netwerk van een andere aanbieder accepteert. Om een mobiel apparaat bij een ander netwerk te laten roamen tussen verschillende netwerken, moet een aantal stappen worden uitgevoerd. Het belangrijkst is de controle of er een afspraak (roaming agreement) bestaat tussen de aanbieder van het thuisnetwerk en de aanbieder van het vreemde netwerk waarop aangemeld wordt. Is dit niet het geval, dan is roaming niet mogelijk.
Roaming typen
Er zijn drie soorten roaming typen:
1. Sms-roaming: sms'jes versturen. Het gaat hier uitsluitend om het versturen van 'geschreven teksten' (tekstberichten) en daarom wordt deze dienst ook tekstroaming genoemd. Er worden geen kosten aangerekend voor het ontvangen van sms-berichten.
2. Data-roaming: hierbij gaat het om het versturen en ontvangen van multimediaberichten, lezen en versturen van e-mails, gebruik van een laptop via een datacard, etc. De kosten voor deze service hangen af van de hoeveelheid data die op haar beurt wordt gemeten in kilobytes (KB) of megabytes (MB).
3. Voice-roaming: hier gaat het over spraakoproepen: bellen of gebeld worden in het buitenland.
De tarieven hiervoor waren voorheen erg onvoorspelbaar, omdat iedere nationale provider eigen regels hiervoor opstelde. De Europese Commissie heeft hier echter een stokje voor gestoken en heeft er op haar beurt voor gezorgd dat roaming aan vaste bedragen gekoppeld is binnen de EU-zone. Er is goed nieuws te melden: per juli 2011 gaan de kosten weer omlaag. De verordening voor belverkeer die in 2007 werd ingesteld, zou tot 1 juli 2010 geldig zijn. De Europese Unie had vorig jaar de wetgeving tot juli 2012 verlengd en tevens uitgebreid met maximumtarieven voor data- en sms-verkeer. De telecomproviders zijn in reactie hierop naar de Britse rechter gestapt. Die verwees de telecomaanbieders door naar het Europese Hof van Justitie.
De EU-verordening geldt zowel tussen providers onderling als van provider naar consument. De verordening is ingesteld nadat de Europese Commissie had geconstateerd dat de tarieven onnodig hoog waren. Eerder hadden KPN, Vodafone en T-Mobile naar aanleiding van EU-regels al een plafond gesteld aan de kosten van dataverkeer in het buitenland.
De tarieven zelf
Als het allemaal al zo gereguleerd is, waarom zouden we ons dan nog druk maken hierover? De Europese Commissie zorgt er toch voor dat de prijzen vastgelegd zijn? Dat is deels waar, maar ik vind het vreemd dat als we een ééngemaakte digitale markt nastreven in Europa, dat nog steeds deze achterhaalde methode gebruikt wordt door telecomproviders om telefoon(data)verkeer in het buitenland af te rekenen.
In een werkelijk ééngemaakte markt zou dit niet eens meer aan de orde mogen zijn. Dan wordt ook cloudgebruik via de mobiel meer gebruikt zonder dat daarvoor extra kosten in rekening gebracht worden. Mensen nemen niet altijd een laptop of tablet mee omdat meer websites ook aangepast worden naar gebruik op smartphones. Daarom ben ik van mening dat deze roaming-modellen schadelijk zijn voor de ontwikkeling van cloud computing.
Ik hoop van harte dat de Europese Commissie daar naar gaat kijken, in plaats van de prijzen te reguleren. Daarnaast hoop ik dat de telecomsector zich gaat buigen over een nieuw businessmodel, omdat deze allang achterhaald is.