Afgelopen week werd vriend en vijand verrast door de aankondiging van Microsoft dat ze Skype overgenomen hadden. Dat deed mij direct denken aan een column die ik vorig jaar schreef waarin ik aangaf dat de overheersing van Microsoft ten einde was.
In het verre verleden was IBM nog machtig toen de strijd gestreden werd op het niveau van hardware. Microsoft nam het initiatief over toen het volgende niveau, het besturingssysteem, belangrijk werd en trok de lijn moeiteloos door naar de applicaties. Google maakte als eerste de stap naar connecties en wel op het gebied van content. Google wist daarmee de hegemonie van Microsoft te doorbreken en de positie als meest waardevolle organisatie over te nemen.
Beide giganten zijn verrast door de opkomst van het mobiele platform. Een platform waar nieuwe besturingssystemen en applicaties een rol spelen. Apple heeft hier heel handig op ingespeeld met de iPhone en iPad en niet te vergeten met het openen van de 'App Store' en daarmee een deel van de hegemonie overgenomen. Recent zijn ze zelfs Google als meest waardevolle organisatie voorbij gestreefd. Ik verwacht dat dit tijdelijk zal zijn, aangezien Google met Android de achterstand zeer snel aan het inlopen is, als dat al niet gebeurd is. Microsoft gaat dit ,met Windows Phone 7 in combinatie met Nokia, naar verwachting in de komende jaren ook doen.
Het volgende strijdperk gaat echter de strijd om de relaties worden. Een strijdperk waar organisaties als Facebook, LinkedIn en Twitter de toon zetten. Zowel Microsoft, Google als Apple hebben al pogingen ondernomen dit strijdperk te betreden. Tot op heden zonder succes. Wie kent het Microsoft Passport initiatief nog. Een goed idee om de virtuele identiteit van mensen vast te leggen te borgen. Ook Google Wave was geen lang leven beschoren en ook Apple breekt met Facetime en MobileMe geen potten.
In dat kader kan de koop van Skype door Microsoft een strategische zet zijn. Het koopt zichzelf een ticket tot het strijdperk en kan hierop verder bouwen. Als fervent Skyper ben ik erg benieuwd hoe Microsoft met deze aankoop de strijd met Facebook en Twitter wil aangaan. Ik hoop van ganser harte dat ze het niet als een defensieve zet zien om daarmee alleen tijd te kopen. Ik gruwel al bij de gedachte dat Skype binnenkort op de markt komt als Microsoft Live P2P VoIP Communication Server Pro met de bijbehorende licentiemodellen.
Microsoft’s aankoop Skype: proactieve stap of defensieve zet? Als 1 van de weinige gebruikers van een Windows Phone 7 hoop ik het eerste, maar vrees ik het tweede…
Ik geloog nooit dat de gebruikers van Skype zich in een richting van licentiekosten laten drukken.
Zij zullen Microsoft-Skype en bloc laten vallen. Er zal ongetwijfeld een andere partij opstaan die een gratis tool op de markt zal brengen.
Is er iemand die mij uit kan leggen waarom Microsoft hiervoor kiest als tegelijkertijd Microsoft Lync flink in opkomst is?
… Skype is toch gewoon gratis te downloaden??? Waarom er dan zoveel miljard voor neerleggen….
😉
Weet je nog voor hoeveel YouTube is gekocht door Google? (1,65 miljard) Gewoon een site waar iedereen filmpjes op kan plaatsen en bekijken.
Een opmerkelijke maar logische stap. Opmerkelijk omdat ik eerder verwachte dat ze zelf Skype functionaliteiten zouden integreren in eigen producten. Maar blijkbaar is het goedkoper om het andersom te doen. Zo krijgt Microsoft in één keer toegang tot alle mobiele platformen en gebruikers.
Volgens Ballmer was Skype vooral interessant als kanaal. Daarmee lijkt het straks inderdaad allemaal om relaties of beter ‘exposure’ te gaan. Dat er straks een gratis versie voor de consumenten markt en een gelicenseerde voor de zakelijke markt komt lijkt me dan niet echt geloofwaardig.
Volgens mij brengen ze Skype naar De Xbox en de Kinect. En de Kinect naar de pc. De volgende grote stap is immers nog steeds de werkelijk interactieve (3d)tv.
Lync van Microsoft is al een flinke klap in het gezicht van IBM die al jaren Sametime heeft. Lync is heel goed afgekeken van IBM Sametime.
Sametime maakt gebruik van Skype technologie.
Nu Skype van Microsoft is, is die deur voor IBM ook gesloten. Heel tactisch gespeeld van MS.