Ict- en telecomleverancier KPN ontkent dat het de inhoud van dataverkeer van klanten afluistert. Het telecombedrijf meldt dat het mobiel dataverkeer analyseert op zaken als bestandstype, maar niet kijkt naar de inhoud van de berichten. Dat schrijft het bedrijf nadat tumult is ontstaan over de inzet van DPI (deep packet inspection). KPN gaat wel onderzoeken of alle regels met betrekking tot het bewaren van geanalyseerde data zijn nageleefd.
KPN meldde dinsdag 10 mei 2010 aan investeerders dat het bedrijf als een van de eerste telecomaanbieders DPI inzet om het gebruik van dataverkeer van klanten te analyseren. DPI is een methode om dataverkeer te analyseren. De methode is omstreden omdat het verder kan gaan dan de analyse van dataverkeer op bestandstype en routing (zender, afzender, poorten). Volgens experts kan met DPI het dataverkeer ook op inhoud worden bekeken.
KPN analyseerde het mobiele dataverkeer van klanten van dochter Hi. Daaruit maakte het op dat binnen minder dan een jaar tijd het gebruik van de applicatie WhatsApp met 85 procent is toegenomen. WhatsApp wordt gebruikt voor het versturen van tekstberichten en kan sms-berichten vervangen. De vraag is hoe de telecomleverancier achter die informatie gekomen is en of daarbij privacyregels geschonden zijn.
‘KPN kijkt niet naar inhoud’
KPN ontvouwde 10 mei 2011 de strategische plannen tot 2015. Het bedrijf gaat extra geld vragen voor gebruik van internet op de mobiele telefoon en het gebruik van VoIP- en chat-diensten via internet op de mobiel.
KPN schrijft in het statement: 'Het voornemen is om het bellen over internet apart te tariferen. De techniek van DPI zou hier ingezet kunnen worden om facturering mogelijk te maken. Ook hier geldt weer dat er niet naar de inhoud van de gesprekken wordt gekeken, maar naar het soort data en de duur.'
Het bedrijf maakte ook bekend dat in Nederland de naam van ict-dienstverlener Getronics verdwijnt.
Volkomen terecht dat providers kijken naar het gebruik van hun netwerken. Uiteindelijk moet het business model levensvatbaar (profitable) zijn en horen niet-gebruikers van de gratis diensten, niet op te draaien voor het gebruik dat anderen daarvan maken. Het zou onlogisch zijn om de kosten dan maar over alle gebruikers om te slaan.
Ik verstuur datapakketjes en ik verwacht van mijn provider dat hij de pakketjes ongeopend doorstuurt. Ik wil zelfs dat de pakketjes ongeopend op de bestemming arriveren. Nu ik weet dat de pakketjes tijdens het transport geopend worden is mijn vertrouwen in de provider geschaad. Ik zal nu alternatieven moeten gaan zoeken om de pakketten te versturen. Dat wordt dus een andere provider of ik moet de pakketjes gaan verzegelen c.q. coderen.
Deze hele idioterie is trouwens ronduit belachelijk. KPN zegt nu dat ze in de pakketjes gaan kijken om de waarde van die pakketjes te gaan bepalen. En dan lees ik ook nog reacties van mensen die dat zommar accepteren en zelfs goedkeuren. Die mensen kun je in twee groepen verdelen. De ene (kleine) groep zijn commerciele medewerkers van KPN die zijn gehersenspoeld door hun organisatie. De andere groep bestaat uit onbenullen.
Grappig dat we ons wel druk maken om de inhoud van sms verkeer en we doodleuk wel Hotmail, Gmail, Yahoo mail gebruiken dat al jaren wordt gefilterd.
KPN ga lekker je gang, Big Bro is already watching us!
@Wouter. Je hebt gelijk. Maar dat wil niet zeggen dat we maar moeten blijven slikken.
@Wouter: dat staat bij die diensten dan ook in de voorwaarden. Naar mijn mening heeft KPN dat nog niet in de voorwaarden staan.
KPN, en andere providers kunnen zich juist profileren door er voor te zorgen dat in eerste instantie de netwerkkwaliteit tip top in orde is. Om dat in orde te krijgen kunnen ze maatregelen nemen zoals voip extra belasten, omdat dat nu eenmaal veel bandbreedte op realtime niveau slurpt.
Maar chatdiensten? Let wel, een gemiddelde html site vergt meer brandbreedte dan een verstuurd whatapp berichtje (afgezien van de Mb’s aan plaatjes etc.) en toch hoort het binnenhalen van htmldata bij het standaardtarief van een internetdienst op mobiel. KPN snijdt zichzelf in de vingers, immers apps gaan trucjes uithalen om zichzelf als saai en standaard te presenteren, hetgeen waarschijnlijk meer pakketjes tot resultaat leidt en dus nóg meer bandbreedteverbruik.
Vergelijk het met het file probleem: gaan we sneller internet op mobiel krijgen door “rekeningrijden” of compenseert KPN het verlies op sms/mms zonder daadwerkelijk iets toe te voegen/verbeteren aan snelheid?
@JP er wordt niet gekeken of je een postpakket of een brief verstuurd, er wordt gekeken of je een liefdesbrief of een verjaardagskaart verstuurd. En daarvoor zul je toch echt in de envelop moeten kijken.
Maar de telecomsector is niet één-op-één te vergelijken met de postsector. Er wordt nergens in de wet expliciet briefgeheim op elektronische communicatie, van de andere kant heb je wel recht op privacy op basis van de Nederlandse wet.
Ik ben benieuwd hoe dit af gaat lopen.
Ik snap al deze comotie niet, als je niet afgeluisterd wil worden verstop je gekluisert in een woning. Zodra je het internet op gaat op welke manier dan ook gooi je je eigen informatie te grabbel. Of je het nu versleutelt of niet. Om van A naar B te komen kun je wel 100 man in de middels plaatsen zonder dat iemand het in de gaten heeft. Blijf dan van het internet af, kan je ook niets gebeuren. En zeur dan niet weer over een provider. Als of al die andere providers, die niets zeggen, stil blijven zitten.
Bottom line is dat KPN niet innovatief bezig is geweest in de afgelopen jaren en altijd maar achter de feiten aangehobbeld heeft. Smartphone’s zijn nou niet bepaald nieuw en een simpele trend analyse had de stijging aan bandbreedte vraag en dalend SMS verkeer duidelijk in kaart gebracht. In plaats van op deze trends inspelen hebben ze het te druk gehad met reorganisatie op reorganisatie en het pappen en nat houden van Shareholders.
Dit soort impopulaire maatregelen om wat centen terug te halen schiet vele klanten en niet klanten in het verkeerde keelgat. KPN gaat hiervoor bestraft worden. Je ziet het al terug in de beurskoersen. Het zou me niets verbazen als over een korte periode, na de “afslanking” en het opheffen van de merknaam Getronics opeens Telefonica op de stoep staat. KPN wordt een steeds interessantere overname kandidaat.
Mijn Hi Abbo wordt aan het eind van de contract periode i.i.g. stop gezet bij deze provider.
Veel bedrijven gebruiken “DPI” in hun firewalls, anders is het onmogelijk om bijvoorbeeld zelf geïnstalleerde browsers te blokkeren.
Ook in het geval van bijvoorbeeld Skype en HyvesChat wordt gekeken naar de user-agent string.
Dat dit tegenwoordig “Deep Packet Inspection” heet, maakt het niet nieuw. Microsoft ISA kan dit al meer dan 10 jaar.
En nee, het is niet nodig om te zien wat gebruikers zeggen tegen hun Skype/Chat partners, het gaat alleen om de user-agent string.
Zou KPN dit ook hebben gedaan voor het merk XS4All, dat zich juist laat voorstaan op het belang dat zij aan privacy hecht? Zo nee, hoe is de scheiding dan gemaakt? Want dezelfde infrastructuur wordt gebruikt.